D
Deleted member 43681
Guest
Miljövänlig cykelolja?
Till att börja med är jag också ute efter miljövänlig olja. Anledningen är också att jag precis smörjt min nya cykel, som jag bara gjort drygt 30 mil på, för första gången och jag borde helt klart ha smörjt den tidigare.
Det verkar som att det är en bra idé att lägga så där en tesked olja på kedjan var 15:e mil.
Sedan tror jag ju det finns ganska många här som gör så där 200-300 mil om året eller mer (jag är på väg dit själv). Det blir 20 smörjningar. 5 ml per gång. Det är 1 deciliter olja per år. Jag är rätt säker på att min bil inte läcker så mycket olja. Så ja, jag tycker nog att man ska satsa på miljövänlig olja till cykeln även om man kör bil
(När vi pratar cancerogena gifter förbränner min bil även gifterna som finns från början, så ren är förbränningen, så kom inte med den biten!)
Rapsolja borde väl vara miljövänlig. ?
Men sen uppstår ju problemet med mekanik som slits och avger metallpartiklar på nanonivå som blandas med oljekladdet varav en liten andel faller av medan det mesta borde stanna på drivlinan som en fast och ibland krämig "smutspastej". Vid regn kan det visserligen bli mer som sköljs av.
Min slutsats: Jag tror det är viktigare att ta hand om smutspastejen på ett miljökorrekt sätt, än att jaga efter den mest miljövänliga oljan till kedjan. Men jag bara spekulerar alltså.
Senast redigerad av en moderator: