Miljövänlig cykelolja?

Miljövänlig cykelolja?
Till att börja med är jag också ute efter miljövänlig olja. Anledningen är också att jag precis smörjt min nya cykel, som jag bara gjort drygt 30 mil på, för första gången och jag borde helt klart ha smörjt den tidigare.

Det verkar som att det är en bra idé att lägga så där en tesked olja på kedjan var 15:e mil.

Sedan tror jag ju det finns ganska många här som gör så där 200-300 mil om året eller mer (jag är på väg dit själv). Det blir 20 smörjningar. 5 ml per gång. Det är 1 deciliter olja per år. Jag är rätt säker på att min bil inte läcker så mycket olja. Så ja, jag tycker nog att man ska satsa på miljövänlig olja till cykeln även om man kör bil

(När vi pratar cancerogena gifter förbränner min bil även gifterna som finns från början, så ren är förbränningen, så kom inte med den biten!)

Rapsolja borde väl vara miljövänlig. ?

Men sen uppstår ju problemet med mekanik som slits och avger metallpartiklar på nanonivå som blandas med oljekladdet varav en liten andel faller av medan det mesta borde stanna på drivlinan som en fast och ibland krämig "smutspastej". Vid regn kan det visserligen bli mer som sköljs av.

Min slutsats: Jag tror det är viktigare att ta hand om smutspastejen på ett miljökorrekt sätt, än att jaga efter den mest miljövänliga oljan till kedjan. Men jag bara spekulerar alltså.

Senast redigerad av en moderator:
Miljövänlig cykelolja?
De flesta metallerna på en cykel är nog ofarliga och bryts ned i naturen. Annars skulle metallskrot vara farligt avfall. Partiklarna i kedjegröten är inget mot bromsdamm från bilar.

Miljövänlig cykelolja?
Till att börja med är jag också ute efter miljövänlig olja. Anledningen är också att jag precis smörjt min nya cykel, som jag bara gjort drygt 30 mil på, för första gången och jag borde helt klart ha smörjt den tidigare.

Det verkar som att det är en bra idé att lägga så där en tesked olja på kedjan var 15:e mil.

Sedan tror jag ju det finns ganska många här som gör så där 200-300 mil om året eller mer (jag är på väg dit själv). Det blir 20 smörjningar. 5 ml per gång. Det är 1 deciliter olja per år. Jag är rätt säker på att min bil inte läcker så mycket olja. Så ja, jag tycker nog att man ska satsa på miljövänlig olja till cykeln även om man kör bil

(När vi pratar cancerogena gifter förbränner min bil även gifterna som finns från början, så ren är förbränningen, så kom inte med den biten!)
Du kan ju läsa hanterings råden på miljövänliga oljor. Där brukar man få en bra insyn on vad det är för olja.

Miljövänlig cykelolja?
Utmärkta rapsbaserade smörjmedel: https://eko100.com/
Köp ett fat (208 l) av nån av deras oljor. Köp 4160 50ml flaskor. Hitta på hipstervarumärke. Klistra på etikett och sälj för 150 kr/st :P

Skämt åsido. Deras rapsbaserade oljor innehåller inga tillsatser som är CAS-, PBT- eller vPvB-listade så är tämligen OK att läcka i små mängder i naturen.

Miljövänlig cykelolja?
Utmärkta rapsbaserade smörjmedel: https://eko100.com/
Köp ett fat (208 l) av nån av deras oljor. Köp 4160 50ml flaskor. Hitta på hipstervarumärke. Klistra på etikett och sälj för 150 kr/st :P

Skämt åsido. Deras rapsbaserade oljor innehåller inga tillsatser som är CAS-, PBT- eller vPvB-listade så är tämligen OK att läcka i små mängder i naturen.
Du kan titta på säkerhets bladet och fundera varför dom rekomenderar handskar heltäckande klädsel + lite till miljö? miljö oljor kan till och med vara giftigare än mineral oljor.

Miljövänlig cykelolja?
Du kan titta på säkerhets bladet och fundera varför dom rekomenderar handskar heltäckande klädsel + lite till miljö? miljö oljor kan till och med vara giftigare än mineral oljor.
Jag gjorde det för sågkedjeoljan som jag tänkte kanske är lämpligt alternativ (fast jag har ingen aning). Såg inget konstigt mer än att den kan vara uttrorkande och irriterande i ögonen. Var det något speciellt du tänkte på? Vilka miljöoljor är det som kan vara giftigare än mineraloljor?

Miljövänlig cykelolja?
Jag gjorde det för sågkedjeoljan som jag tänkte kanske är lämpligt alternativ (fast jag har ingen aning). Såg inget konstigt mer än att den kan vara uttrorkande och irriterande i ögonen. Var det något speciellt du tänkte på? Vilka miljöoljor är det som kan vara giftigare än mineraloljor?
Läser man säkerhetsblden som skall finnas vid köp av olja så blir man ganska mörkrädd när man kan utläsa på vissa oljor heltäckande klädsel,glasögon,gummihandskar.
Man kan fundera både en & två gånger är miljö oljor bra för miljön eller är det en bluff för att lura konsumenten.
Kan berätta att ett företag i fjollträsk fick problem med hydral pumpar dom rasade på nya maskiner så ägaren skickade oljan på analys till Norge och fick tillbaka att den fina miljöoljan var Giftig.

Miljövänlig cykelolja?
Läser man säkerhetsblden som skall finnas vid köp av olja så blir man ganska mörkrädd när man kan utläsa på vissa oljor heltäckande klädsel,glasögon,gummihandskar.
Man kan fundera både en & två gånger är miljö oljor bra för miljön eller är det en bluff för att lura konsumenten.
Kan berätta att ett företag i fjollträsk fick problem med hydral pumpar dom rasade på nya maskiner så ägaren skickade oljan på analys till Norge och fick tillbaka att den fina miljöoljan var Giftig.

Så är det säkert men giftig i vilket avseende? Att förtära kan man förmoda inte är bra för ett långt och friskt liv. Databladen är i regel riktade mot yrkesanvändare som hanterar ämnet i fråga både ofta och i stora mängder. Därmed inte sagt att man inte skall vara försiktig med kemiska ämnen som lekman. Jag vågar även på att gissa att oljor deriverade av raps inte heller är direkt hälsosamma varken ut-eller invärtes.

Miljövänlig cykelolja?

Det var alltså inget speciellt du sett i detta fall..?
Att man ska ha skyddskläder, glasögon och handskar kan vara på grund av att produkten är uttorkande och/eller irriterande för hud osv. Det betyder inte att den är farlig i miljön men kan vara det i högre koncentrationer.
Men visst har du en poäng i att oljor som marknadsförs som miljövänliga kan vara giftiga. Ett exempel är de vegetabiliska hydrualoljorna. Själva oljan i sig är helt ok men den innehåller även en stor del additiv som kan vara giftiga. Detta framgår tydligt i säkerhetsdatabladen och det beskrivs hur det ska hanteras. Men att de är giftigare än mineraloljan, som också innehåller additiv, är tveksamt.
Ett annat exempel är metanol vilket som bränsle är miljövänligare än de flesta alternativ. Men mycket giftigt att dricka... Etanol är också giftigt men miljövänligare än tex. bensin och detta dricker ganska många helt frivilligt. Kanske bäst att skriva att man inte ska dricka bränsle-etanolen!

Miljövänlig cykelolja?
So my first ever forum post gets deleted by the moderator! A bit overzealous Mr moderator. If you have concerns about content, perhaps check with the poster first next time. I would have been happy to edit my post.

Anyway, just to reiterate. Beware of chain lubes advertised as 100% biodegradable. By law, products only have to be 60% biodegradable to be labeled as such. This includes Muc-Off and Pure and most other brands. They still contain non-biodegradable ingredients like PTFE etc.

The only 100% biodegradable, bike specific lube I am aware of ilcurrently on the market is Green oil, a UK company. You can look them up if interested. I will not post the link again, but to be very clear I DO NOT SELL THEIR PRODUCTS, NOR AM I AFFILIATED TO GREEN OIL IN ANY WAY.

Miljövänlig cykelolja?
So my first ever forum post gets deleted by the moderator! A bit overzealous Mr moderator. If you have concerns about content, perhaps check with the poster first next time. I would have been happy to edit my post.

Anyway, just to reiterate. Beware of chain lubes advertised as 100% biodegradable. By law, products only have to be 60% biodegradable to be labeled as such. This includes Muc-Off and Pure and most other brands. They still contain non-biodegradable ingredients like PTFE etc.

The only 100% biodegradable, bike specific lube I am aware of ilcurrently on the market is Green oil, a UK company. You can look them up if interested. I will not post the link again, but to be very clear I DO NOT SELL THEIR PRODUCTS, NOR AM I AFFILIATED TO GREEN OIL IN ANY WAY.
What jurisdiction are you referring to?

Miljövänlig cykelolja?
Fulreklam har alltid varit paria på Happy. Inga nyheter.
Hyllande text, första inlägget, engelska, basha konkurrenter och till slut en länk till produkten... Vad mer behöver du.
Självklart förekommer fulreklam. Denna tyckte dock inte jag var helt uppenbar (vilket den inte heller verkar vara).
Det tipsas om prylar varje dag på happy. Även av personer som dokumenterat har samarbeten eller är sponsrade av vissa varumärken, utan att det framgår i tipsen eller får konsekvenser. Var går gränsen, när övergår det fr fulreklam till "oskyldiga" produkttips?

Miljövänlig cykelolja?
Självklart förekommer fulreklam. Denna tyckte dock inte jag var helt uppenbar (vilket den inte heller verkar vara).
Det tipsas om prylar varje dag på happy. Även av personer som dokumenterat har samarbeten eller är sponsrade av vissa varumärken, utan att det framgår i tipsen eller får konsekvenser. Var går gränsen, när övergår det fr fulreklam till "oskyldiga" produkttips?
Du får gärna rappportera det du anser är fulreklam så tar vi ställning till det. Läser inte allt här. Vi har heller ingen avdelning som kan utreda det här åt oss. Men absolut bedöms man tuffare när man gör ett första inlägg som direkt ser ut som reklam. Är det konstigt?

Miljövänlig cykelolja?
It's okay. Storm in a tea cup as we say in the UK. Just a bit unfortunate for my first post, especially as my Swedish isn't great, and I certainly don't feel confident writing in Swedish yet. And whilst I know most of you Swedes speak excellent English, posting can still feel a little intimidating - but, I've actually done a bit of research on this subject, firstly as a private individual, and secondly for my buisness. I felt I had something valid to contribute to the discussion. Anyway, maybe best to get back to the OP.

Miljövänlig cykelolja?
It's okay. Storm in a tea cup as we say in the UK. Just a bit unfortunate for my first post, especially as my Swedish isn't great, and I certainly don't feel confident writing in Swedish yet. And whilst I know most of you Swedes speak excellent English, posting can still feel a little intimidating - but, I've actually done a bit of research on this subject, firstly as a private individual, and secondly for my buisness. I felt I had something valid to contribute to the discussion. Anyway, maybe best to get back to the OP.
Vad finns det för källor för att mucoff är så "dåliga"? Av ren nyfikenhet undrar jag. Då jag brukar använda deras produkter. Dels för att de påstår sig vara miljövänligare iallafall.

Miljövänlig cykelolja?
You are welcome to report what you consider to be vulgar advertising and we will take a position on it. Do not read everything here. We also do not have a department that can investigate this for us. But you are definitely judged tougher when you make a first post that directly looks like advertising. Is it weird?
I get that moderating can be a thankless task. But I also think that when a new member posts for the first time you should cut them a bit of slack if they don't get things quite right. Anyway, any further discussion on this should perhaps be taking elsewhere, otherwise we are all guilty of somewhat derailleuring the thread (pun intended)

Miljövänlig cykelolja?
Not exactly "only 60% biodegradable" ... Degraded by 60% in 28 days. But yes, I guess that rule leaves room for low levels of non-degradables.
Basically it means that 40% doesn't have to biodegrade at all!
Assuming that the rest of the content is so easily degradable that it's completely gone in 28 days if I interpret the text correctly. Not very probable.

Miljövänlig cykelolja?
Assuming that the rest of the content is so easily degradable that it's completely gone in 28 days if I interpret the text correctly. Not very probable.
Läste lite snabbt på sidan, som han inte gör reklam för. Där bashas mucoff, men vore kul med någon källa som inte är en konkurrent.

Miljövänlig cykelolja?
Vad finns det för källor för att mucoff är så "dåliga"? Av ren nyfikenhet undrar jag. Då jag brukar använda deras produkter. Dels för att de påstår sig vara miljövänligare iallafall.
Vad finns det för källor att de faktiskt ÄR miljövänligare? Mer än att de påstår det själva? Vore kul med någon källa som inte är tillverkaren själv.

Miljövänlig cykelolja?
Ja. Fast nu var det inte jag som kom med stora hammaren och dömde ut dem för att fuska.
As consumers, it is very tricky. Often we only have the marketing and information provided by the seller. In the case of Muc-Off, the marketing spiel leans heavily on their eco credentials. However, just a little digging starts to bring up inconsistencies. On the UK site, most products are listed as biodegradable, but not on the US site. The US site cites some of their products containing carcinogens. But this is not immediately obvious on the UK site. Sometimes there are missing data sheets. Easily found via a quick Google - and contain goodies like "very toxic to aquatic life, with long lasting effects". The real challenge for us is that to track down data sheets, read them, analyse them, learn about all the different codes and standards, takes a lot of time and energy. Ultimately, Muc-Off isn't quite as green or clean as they say. The Green Oil site does contain a lot of I fo about this, and of course, as a competitor, we the consumer should take both sides with a pinch of salt. But with just a little research I think you'll find that the Green Oil claims about Muc-Off and Pure are not without foundation. Caveat emptor.[/QUOTE]

Miljövänlig cykelolja?

Så inga källor mer än konkurrentens sida ändå?

Mucoffs data sheets finns direkt på deras webb, inget man direkt behöver leta efter. Jag är dock för dåligt påläst för att kunna peka på vad det är som är så dåligt.

Miljövänlig cykelolja?
Actually, according to Muc-Off's website, they have now removed PTFEs from all their products. A major step in the right direction. That's a fairly recent change! It also looks like they are finally updating some of their packaging too.

*some of their data sheets are on the (UK) website alongside product descriptions, some are not. Or at least that was the case when I last reviewed their website.

Senast ändrad:
Miljövänlig cykelolja?
För dämpare och gafflar finns ju Danico Biotech som ska vara ren vegetabilisk olja, näst intill food grade enligt reklamen. De har även rekommenderats av TF tuned för prestandan. Jag gillar det då det är i princip luktfritt, så man känner sig inte marinerad i typ bilverkstadsdofter efter dämpar-jobb.

Miljövänlig cykelolja?
Definitionen och minimikrav verkar vara att minst 60% ska brytas ner inom 28 dagar i ett standardiserat test för att betecknas "biodegradable". Teoretiskt skulle det i så fall kunna vara så att en olja klarar 60% på 28 dagar och blir godkänd, medan en annan klarar 90% på 40 dagar och alltså inte klarar kraven. Tror dock det är ett ämne som inte är värt att killgissa sig fram till.

https://club.mobilindustrial.com/lube_talk/b/weblog/posts/what-are-biodegradable-lubricants

There are industry standards by which biodegradability is measured. ISO 9439 or OECD 301B, for example, state that in order to be classed as readily biodegradable, a lubricant needs to have degraded by more than 60 percent within 28 days. The test involves treating a lubricant sample with microorganisms in the presence of oxygen, and measuring the CO2 these microorganisms produce.

Miljövänlig cykelolja?
Skulle kunna bli en rätt intressant artikel av detta: Reda ut begreppen, förklara standarder och certifieringar samt titta närmare på var "miljövänligt" och "hållbart" egentligen innebär för de oljor och rengöringsmedel som vi använder till våra cyklar.
Om nån är intresserad så kan jag säkert hitta rätt kollegor på RISE/SP som kan mer.

Miljövänlig cykelolja?
+1 för Squirt Lube. Jag har använt Squirt Lube i ca. 10 år. Bra skit och håller kedjan ren också. Finns dessutom i en lågtemperatur variant. Man behöver smörja lite oftare när det är blött men kedjor har hållit mer än 10 000 km med en Rohloff nav. Jag rengör aldrig kedjan eller gör något annat tidskrävande underhåll på den.

Tillbaka
Topp