Min egna budget pannlampa med bilder!
Blev klar med min pannlampa igår så tänkte att jag kunde lägga upp lite bilder på bygget och skriva lite om det eftersom det är många som har frågor om just pannlampor.
Det jag behövde köpa till mitt bygge var:
Feltema:
Blyackumulator 12v 2.6 Ah 80-406 90:-
Ficklampa 38-301 17:-
Flaskhållare 27-753 10:-
Classe:
Halogenlampa 20W 12v 2-pack 32-1592 29:-
Lamphållare 22-4285 19:-
Saker som jag inte behövde köpa men som ändå är bra att ha:
Batteri laddare "MC-laddare" 27-753 70:- på biltema.
Smältlimspistol och smältlim.
Flatstift och flatstiftskontakter.
Glasäkring med hållare.
Öppningsbara buntband.
Kabel.
Strömbrytare.
Tejp (Använder vulktejp för att täta).
Flaska som batteriet får plats i.
Här är en bild på grejorna som jag använde, använde inte allt utan tog mest fram det "ifall att"..
Ein batteri:
En tillkapad ficklampa:
Hittade ett perfekt ställe för strömbrytaren, dvs på baksidan av ficklampan:
Sedan tog jag inte mer kort under arbetets gång men.. Men det som är bra att tänka på är väl att iaf jag hade rätt stora problem med att få plats med allt i själva laphuset, flatstiften och sådant tog en del plats, antigen så kan man göra själva lamphuset större eller så löder man. Men jag orkade inte löda. Aja.
Säkringen har jag gömt i flaskan tillsammans med batteriet.
Lite klen flaskhållare för batteriet, brukar ta ett spännband runt omkring för att den ska hålla sig på plats bättre, men jag tror att clasohlsons flaskhållare är bättre för ändamålet..
Här har jag lite extra kabel som sitter tejpat rätt löst ifall jag skulle ramla av cykeln:
Lamphuset monterat på hjälmen med öppningsbara buntband:
Tätat lite runt knappen med smältlim:
Det lyser faktiskt över förväntan! Dock gör sig kortet inte riktigt rättvist för jag orkade bara ta ett kort men man har iaf ett hum om hur det lyser =)
Det jag ska fixa nu med lampan är att jag håller faktiskt på och kollar på andra strömkällor. Har hittat rätt billigt med landningsbara R6 batterin på dustinhome som jag är lite sugen på. Betydligt smidigare med 10 eller 20 st R6 batterin är det klumpiga batteriet jag har nu. Men det ska jag nog vänta lite med.
Sedan måste jag fixa något bättre "vurp-skydd", känns inte så jättebra med den uppvirade kabeln som jag har nu nu under sadeln.
Annars kan jag bara tillägga att det är grymt kul och annorlunda att cykla med så mycket ljus mitt inne i mörka skogen på kvällen :)
Det jag behövde köpa till mitt bygge var:
Feltema:
Blyackumulator 12v 2.6 Ah 80-406 90:-
Ficklampa 38-301 17:-
Flaskhållare 27-753 10:-
Classe:
Halogenlampa 20W 12v 2-pack 32-1592 29:-
Lamphållare 22-4285 19:-
Saker som jag inte behövde köpa men som ändå är bra att ha:
Batteri laddare "MC-laddare" 27-753 70:- på biltema.
Smältlimspistol och smältlim.
Flatstift och flatstiftskontakter.
Glasäkring med hållare.
Öppningsbara buntband.
Kabel.
Strömbrytare.
Tejp (Använder vulktejp för att täta).
Flaska som batteriet får plats i.
Här är en bild på grejorna som jag använde, använde inte allt utan tog mest fram det "ifall att"..
Ein batteri:
En tillkapad ficklampa:
Hittade ett perfekt ställe för strömbrytaren, dvs på baksidan av ficklampan:
Sedan tog jag inte mer kort under arbetets gång men.. Men det som är bra att tänka på är väl att iaf jag hade rätt stora problem med att få plats med allt i själva laphuset, flatstiften och sådant tog en del plats, antigen så kan man göra själva lamphuset större eller så löder man. Men jag orkade inte löda. Aja.
Säkringen har jag gömt i flaskan tillsammans med batteriet.
Lite klen flaskhållare för batteriet, brukar ta ett spännband runt omkring för att den ska hålla sig på plats bättre, men jag tror att clasohlsons flaskhållare är bättre för ändamålet..
Här har jag lite extra kabel som sitter tejpat rätt löst ifall jag skulle ramla av cykeln:
Lamphuset monterat på hjälmen med öppningsbara buntband:
Tätat lite runt knappen med smältlim:
Det lyser faktiskt över förväntan! Dock gör sig kortet inte riktigt rättvist för jag orkade bara ta ett kort men man har iaf ett hum om hur det lyser =)
Det jag ska fixa nu med lampan är att jag håller faktiskt på och kollar på andra strömkällor. Har hittat rätt billigt med landningsbara R6 batterin på dustinhome som jag är lite sugen på. Betydligt smidigare med 10 eller 20 st R6 batterin är det klumpiga batteriet jag har nu. Men det ska jag nog vänta lite med.
Sedan måste jag fixa något bättre "vurp-skydd", känns inte så jättebra med den uppvirade kabeln som jag har nu nu under sadeln.
Annars kan jag bara tillägga att det är grymt kul och annorlunda att cykla med så mycket ljus mitt inne i mörka skogen på kvällen :)
Senast redigerad av en moderator: