Min egna tråd om att finna rätt sadel för mig

ol__

Aktiv medlem
Hej Happy!

Internetcykla efter en ny sadel är nog bland det svåraste man kan internetcykla tror jag. Hur bedömmer man bekvämlighet, cirkulationsmöjligheter osv osv, genom att läsa på ett forum? Hur beskriver man preferenser? Hur jämför man sin rumpa mot bigmollos?

Det är nog så att precis som för kedjestagslängd och däcktryck så kan man vrida och vända på siffror i evighet, men det är först när man själv provar som man vet vad man själv tycker om vad som funkar bäst för en själv.

Men, jag tänkte jag iallafall kunde få lite tips på vilka sadlar jag bör testa. Ska jag kunna köra längre lvg/cx-turer till våren/sommaren bör jag nog ha en annan.

Mina erfarenheter:

Selle Italia Flite: En gammal, med andra ord lik classic. Denna har fått några långturer under hösten/vintern. Jag tycker den initiellt är bra. Lätt, smal, smidig. Känns ganska naturlig att sätta sig på. Men, efter någon timme eller så är hela paketet totalt bortdomnat. Men jag känner inget skav, värk eller dyligt, utan känseln försvinner utan att jag direkt reagerar.

Specialized Romin: En testsadel som såldes mycket billigt av någon handlare. Nu vet jag inte exakt vilken Romin det är, men det är ju möjligt att det var någon enklare eftersom det var en testsadel. Denna upplevde jag som för hård i kanterna. Den är ju rätt kantig i spetsen, vilken jag inte tyckte om. Kändes betydligt hårdare än Fliten, trots att den är ungefär lite hårda på ytan. Så jag utläser att det är formen som är fel. Men, jag tyckte om ventilationen. Jag får för mig att det hjälper cirkulationen till paketet också.

Charge Spoon: En enkel och ganska snygg sadel i brunt låtsasläder. Lite mer stoppning än de andra två. Jag minns inte lika mycket om denna, men jag tror jag tyckte om formen ganska mycket. Vet inte om jag hade bortdomningsproblem med den, då den inte fick lika många långa turer.

Sen lite andra sadlar såklart, som inte känns värda att nämna.
Vad ska jag prova? Flite flow? Hur mycket skiljer sig nya och gamla flite?
Finns något sadelbibliotek där man kan få lånekort? :)

Sen såklart får sadeln gärna vara billig och lätt också... ;)

Om Selle Italia Flite var bra förutom att du domnade bort efter ett tag borde du kanske testa någon av deras Flow modeller d.v.s de som är s.a.s urgröpta och som avlastar trycket där.
Annars har Turbomatic varit en favorit hos proffsen, modellen var under flera år bortagen ur Selles sortiment men återkom då efterfrågan fanns.

Fiziks spine concept har funkat klockrent för mig att hitta rätt sadlar till både mtb och räser.

fizik_spine-concept.jpg

Hm, intressant. Böjer jag mig ner stannar fingrarna någon decimeter ovan golvet. Stretchar jag och gungar lite så kan jag nog få fingrarna att nå golvet. Stelheten sitter nog främst i höften, inte i själv ryggen, tror jag...

Men då skulle jag alltså ha Fizik Antares, vilket lite går emot att jag trivs på fliten (bortsett bortdomningen) då jag snarare skulle säga att den är smal än bred.

Det låter som att Fliten är fel för dig och att du snarare ska ha något bredare eller kanske plattare?
Domningar tolkar jag som den viktigaste signalen på att formen är fel, resten är finjusteringar.

För mig funkar t.ex: Fizik Antares (VS), Selle Italia SLR Flow och Specialized Romin 143mm, Romin trots att den faktiskt är rätt rund. Har inte provat Toupe.

Arione och andra sadlar för folk med högre rörlighet ger mig riktigt obehagliga domningar.

ol__ skrev:
-------------------------------------------------------
> Hm, intressant. Böjer jag mig ner stannar
> fingrarna någon decimeter ovan golvet. Stretchar
> jag och gungar lite så kan jag nog få fingrarna
> att nå golvet. Stelheten sitter nog främst i
> höften, inte i själv ryggen, tror jag...
>
> Men då skulle jag alltså ha Fizik Antares,
> vilket lite går emot att jag trivs på fliten
> (bortsett bortdomningen) då jag snarare skulle
> säga att den är smal än bred.

På vilket sätt "trivs" du på en sadel där du domnar bort? Det är ju en tydlig signal på att det är något helt fel med den flr dig. Gissar på för smal och för rundad profil.

Testa charge spoonen ett varv till. Den har bra form och är den bästa av alla felköpta sadlar jag testat. Alla ser givetvis lite olika ut, men finns många som spoonen fungerar väl för.

castrello skrev:
> ol__ skrev:
> --------------------------------------------------
> > Men då skulle jag alltså ha Fizik Antares,
> > vilket lite går emot att jag trivs på fliten
> > (bortsett bortdomningen) då jag snarare skulle
> > säga att den är smal än bred.
>
> På vilket sätt "trivs" du på en sadel där du
> domnar bort? Det är ju en tydlig signal på att
> det är något helt fel med den flr dig. Gissar
> på för smal och för rundad profil.

Ja, visst är det knas? :) Fliten är mer "diskret", jag märker inte av den lika mycket, medan Rominen kände jag mer att den var där. Varje pedalvarv kände man av hur sittbenen passerade bakre kanten, eller hur jag nu ska beskriva det... Sen gör ju bortdomning inte ont, det är mer att det kanske inte borde vara så :) Och det brukar släppa relativt lätt om man står och rör sig mer.

Bengt-re skrev:
> Testa charge spoonen ett varv till. Den har bra
> form och är den bästa av alla felköpta sadlar
> jag testat. Alla ser givetvis lite olika ut, men
> finns många som spoonen fungerar väl för.

Ja, jag kanske borde göra det. Jag har för mig den även hade några olyckliga sömmar, men att den på många vis var rätt ok. Sen körde jag ju inte lika långa pass på den tiden som jag körde med den sadeln... men det är ju värt att testa.

båtbensbudet skrev:
> Testa smp´s sadlar. Hade iaf jag gjort om jag
> vore du.

Fast det finns väl gränser hur fult som kan accepteras? :P

Haha tyckte oxå de var så sjukt fula i början o jag kan va rätt kinkig på estetik men tycker faktiskt de e helt ok nu när jag vant mig. Trist att domna och de är överlägset bäst för mig (o typ de allra flesta som provar).

Liten uppdatering. Först en kass mobilbild på omnämnda sadlar:

IMG_20150206_195223.jpg

Charge Spoon - Selle Italia Flite - Specialized Romin

Igår åkte Spoonen på istället, och jag tog en 10-mila tur med min fulcross. Initiellt tyckte jag att det gick bättre, men sen kom bortdomningsproblemen även med den sadeln. Speciellt sista tre milen, vilket jag också tror är kopplat till att jag blir mindre rörlig när jag blir tröttare. Ställer man sig och pressar upp för en och annan backe erhålls ju en lättning av bortdomningsproblemet.

Väl hemma hade jag ganska ont i nedre delen av rumpan och sittbenen. Min teori är att sadeln är för bred baktill, eller där har en form som inte fullt passar mig.

Så, min teori är att jag vill ha något ganska smalt, och men något form av hål/ventilering.

Ska försöka ta mig till någon handlare för att känna och klämma. Ska inte CykelCity ha någon lånerutin för sadlar? Fast jag misstänker att det framförallt är för dyra sadlar. När det närmar sig fyrsiffrigt tycker jag det svider lite väl...

Cykelcity har sadlar för "utlåning" det kostar 200 kr att låna som man sen får tillbaka om man handlar. Sen är det bara att låna hem en ny var dag och testa runt.

Jag landade på Spech avatar till slut. Håller på att köra in den atm och hoppas att jag hittar rätt till slut efter att ha provat 7 olika sadlar över 500 mil utan någe vidare resultat :(
Romin kommer jag knappt 30 min på innan jag får ont. Känns som när det rullar på en muskelknuta ungefär.

Jag har testat en dröse Selle Italia som varit hårda och smala. Alla funkar efter inkörning även om det inte varit jätteskönt på 30 milare. Har haft en Bontrager Affinity på min racer. Den sadeln är betydligt mjukare och har mer sittyta. Det är skönt på rundor upp till tio mil men på tex Mälaren runt var den nästan outhärdlig pga att hud, byxor och stoppning började röra sig med olika hastighet. Babianarsle deluxe efter 25 mil och framåt. En favorit är en uråldrig Ideale. Dock inget jag litar på för långlopp eller spöregn.

ol__ skrev:
> Liten uppdatering. Först en kass mobilbild på
> omnämnda sadlar:
>
>
> Charge Spoon - Selle Italia Flite - Specialized
> Romin
>
> Igår åkte Spoonen på istället, och jag tog en
> 10-mila tur med min fulcross. Initiellt tyckte jag
> att det gick bättre, men sen kom
> bortdomningsproblemen även med den sadeln.
> Speciellt sista tre milen, vilket jag också tror
> är kopplat till att jag blir mindre rörlig när
> jag blir tröttare. Ställer man sig och pressar
> upp för en och annan backe erhålls ju en
> lättning av bortdomningsproblemet.
>
> Väl hemma hade jag ganska ont i nedre delen av
> rumpan och sittbenen. Min teori är att sadeln är
> för bred baktill, eller där har en form som inte
> fullt passar mig.
>
> Så, min teori är att jag vill ha något ganska
> smalt, och men något form av hål/ventilering.
>
> Ska försöka ta mig till någon handlare för att
> känna och klämma. Ska inte CykelCity ha någon
> lånerutin för sadlar? Fast jag misstänker att
> det framförallt är för dyra sadlar. När det
> närmar sig fyrsiffrigt tycker jag det svider lite
> väl...

En erfarenhet är att även med rätt sadel så krävs det ett par turer innan man riktigt kan utvärdera hur väl (eller kass) det fungerar. Lite samma sak som att man kan känna av lite obehag i samband med cykelbyte även om cykeln kändes perfekt när den ställdes in.

Trist och tidsödande att hitta en bra sadel...

Bengt-re skrev:

> Trist och tidsödande att hitta en bra sadel...

Och dyrt tyvärr.

Och tidsödande att ändra en mm och ut och köra en 4-5 mil.

Svårt också att ändra lite ibland då hela sadeln lossnar och åker iväg längre i justeringen än man hade tänkt sig. Hade velat ha det i små steg istället för steglöst ;) Ibland gör 1 mm ändring upp eller ner stor skillnad.

lundatok skrev:
> Alltså, den där romin är det smalaste du kan
> hitta. Har du testat sittknölarna etc så du har
> korrekt bredd?

När jag köpte Rominen fick jag först provsitta på någon gelepall som skulle markera ut sittbenen så man kunde mäta upp dem. Funkade sådär, det tog ett antal försök, men det skulle då iaf vara "rätt" bredd för mig. Samtidigt fick jag inte känslan av att säljaren som hjälpte mig var den mest insatta.

När jag kunde hålla alla tre sadlar i handen och jämföra dem noterade jag att alla är smala. Jag har inte mätt exakt, men jag skulle gissa att Fliten är smalast. Och jag tror egentligen inte att Rominen är för bred, utan att den skulle behöva en mjukare kurva nedåt baktill, på det sett som Fliten har. Men jag tror jag ska sätta på Rominen igen och testa den också, så som jag nu gjort med Spoonen.

Raggamuffin skrev:
> Bengt-re skrev:
> --------------------------------------------------
> > Trist och tidsödande att hitta en bra sadel...
>
> Och dyrt tyvärr.
>
> Och tidsödande att ändra en mm och ut och köra
> en 4-5 mil.

Just så. Därför jag skapar en tråd för att försöka korta ner processen, samt för viss dokumentation för mig själv :)

Tillbaka
Topp