Min feminina sida blev just värre...

Niko/Frost

Aktiv medlem
Att raka benen hör väl cyklingen till för rätt många, så den feminina sidan av mig själv behöver jag väl inte skämmas för här - bara på jobbet, hahaha... Men, seriöst - syftet med den här tråden. Jag har blivit frälst i en av sambons hygienprodukter. Nämligen Veet-krämen, eller hårborttagningsguggan som jag litr skeptiskt kallat den fram tills idag innan jag vågade prova...

Nyrakade ben på under 7 minuter, och då talar vi två månaders utväxt vilket är rätt lurvigt i mitt fall... Normalt brukade detta ta runt 30-40 minuter med engångshyvlar.

Så, ville bara tipsa om produkten - eller är jag kanske den ende cyklisten som fortfarande rakar med hyvel? ...Risk för smygreklam iallafa,, men det är fanimej rena mirakelmedlet och tidsbespararen! :-)

/Sådärja, nu har jag inte bara skämt ut mig med benrakning utan även användning av flickvännens hygienprodukter för kvinnor!

Hur rakar man benen i 30-40 minuter? Med vanlig rakgel och hyvel tar det ju bara 10 minuter. Och jag har tyskt påbrå. Vilket innebär att folk tror jag har en björne-kostym när jag går på stranden.

Mig tar det skitlång tid, man kan ju med två-tre månaders päls inte dra mer än typ 2 cm åt gången med hyveln och sen måste den spolas ur. Brukar gå åt 4-5 stycken engångshyvlar. Mesta tiden tar ju att komma åt bakom låren där det verkligen växer en rejäl skog, haha...

Visst tar det 10 minuter om man har orken att raka sig var 10:e dag... men jag gör det inte mer än 4-5 gånger om året.

Veet Niko? Då lossnar ju bara små fjuniga hår, hur står det till med XY-balansen? ;)

Elites gegga är hyfsad (kommer från Pripjat skulle jag tro).

Men inget går upp emot hyvel mannen! :)

Hähää, jorå den tar faktiskt bort bäcksvart, bambu-grovt, manligt macho-hår med, hahaha... Hemligheten är väl att använda "tungskrapan" som tillhör paketet... Dock inte provat om det bara går att skölja av håret, får bli experiment nästa gång :-)

Finns ju Veet for men också. Men hyvel är ändå vinnaren utan några som helst konkurrenter.
Iaf om man rakar regelbundet. Engångshyvel är värdelöst btw.

Visst är engångshyvel värdelöst, men Gilette hyvlarna kostar ju saffran och således ingenting jag har råd att slösa på benen... Går väl två såna på en hel benrakning om det görs med 3-4 månaders mellanrum... 90 spänn för att raka benen när Veet-krämen gör det snabbare och nästan gratis... Enkel matte där :-)

När jag var på STORA ica i Sickla idag så hade dom "VEET for men" och det var första gången jag såg legalt hårborttagningsmedel för oss cykelälskande män på snabbköpshyllorna :-D T

Inte för att jag rakat benen på typ 10 år men då gjorde jag det ett par gånger och det hann väl alltid lurva till sig mellan varven. Brukade alltid trimma ner håret på benen med skäggtrimmern (eller trimmern på rakapparaten) först och sen gå lös på stubben som blev kvar med rakhyveln. Gick hur snabbt och smidigt som helst.

Att ge sig på ett par lurviga ben med bara rakhyvel är ju som att försöka hugga sig genom en tät djungel med en smörkniv ;-)

Hyvel är kung. Snabbfusk varje gång man duschar. Vid långhårigt funkar bra att gnugga med hyveln. Om man lyfter hyveln mellan dragen blir den full på en gång. Då man gnuggar den fram och tillbaka lossnar en massa hår på tebakavägen.
Kanske får prova Veetekräm också. Tänk om man tar fel och tvättar håret med den...?

Niko/Frost skrev:
-------------------------------------------------------
> Hähää, jorå den tar faktiskt bort bäcksvart,
> bambu-grovt, manligt macho-hår med, hahaha...
> Hemligheten är väl att använda "tungskrapan"
> som tillhör paketet... Dock inte provat om det
> bara går att skölja av håret, får bli
> experiment nästa gång :-)

hehe, då har du inte särskilt manligt matcho hår :D för måste erkänna att jag testat, o inte funkade det nå bra, o inte höll det nå länge

42Hz skrev:
> Funkar det på skalpen också? ;)

Japp, och glöm inte ögonbrynen när du ändå håller på :-)

Jensen, hehe... okey - om det inte funkade för dig så har du nog klart mer macho hårstrån än mig, alternativt så tycker dom bara om dig väldigt mycket och vill inte släppa taget, haha ;-)

Fast hur det inte skulle hålla lika länge som en rakning begriper jag inte, för benen är lika släta nu som när man gått loss med hyvel?

de är lika släta som vid användning av hyvel ja, o håller lika länge, alltså 2-3 dagar eller så innan stubb börjar titta ut.

skillnaden är att weet ska ligga på ett tag o sen tas bort, med rakhyvel tare som sagt 10-15 min, om ens det. tar man sen in i ekvationen, att me weet måste ja ändå gå efter me hyvel för att få bort allt, så blir valet rätt lätt :D

Jag har provat men för mig fungerde inte veet alls! Blev mycket efterrakning och året växte ut lika fort som efter rakning, lät skiten sitta i ca 5 minuter längre än rekomenderat dessutom...

Men det är inte meningen att ditt hår någonsin ska få bli två månaders päls, så det problemet kan du lösa genom att raka rätt = raka ofta.

Annars så funkar ju trimmer som förspel.

Jag vaxade mina ben för någon månad sen och har sedan dess bara behövt snabbraka bort några fjun med jämna mellanrum. Men nu börjar det faktiskt bli lite för mycket igen, så jag får spara ut de erforderliga millimeterna och vaxa igen

Jag håller med Niko/Frost. Jag gillar också Veet hårborttagningsmedel. De rekommenderar dock att krämen inte ska verka längre 6 min, men jag låter den sitta i minst 8-10 min. Krämen innehåller bland annat kalciumoxid och kaliumhydroxid, vilket ingår som ”propplösare” för avlopp, så låt krämen inte verka för länge :-p Har testat deras cold wax strips men med ett ganska ojämnt resultat. Såg häromdagen att det även finns hot wax, måste testas!

/Pelle

Jensen, om det ändå tar lika lång tid så är väl skillnaden den att med hyvel är det 10 minuters arbete, med veet är det 5 minuter vila följt av två minuter skrapning med den tillhörande plast-"hyveln". Så det blir ju ändå bara en femtedel så mkt arbete och resten vila...

Men det verkar väl som att folk får lite varierande resultat med den, jag behövde inte gå med hyveln efter en enda millimeter förutom dem områden närmast skrevet där jag valde att inte gå för nära med krämen, så det är klart - får man personligen inga bra resultat så är det väl en rätt bortkastad produkt, för egen del kommer jag nog aldrig raka benen igen på tradionellt vis :-)

Vilka argument skulle herrskapet lägga fram för att en relativt nybliven räcercyklist som mig skulle ge sig på sin fina päls? Har aldrig upplevt att mina benhår stör min cykling på något vis.

Skall man bränna upp det på ett altare sen också? Något lite smartare argument vill jag ha. Respekt är överskattat.

mzi skrev:
> Du ska raka benen i respekt för sporten.

slutar hellre cykla än rakar benen;-)

Det främsta argumentet, om vi bortser från dom religiösa och ser till dom vetenskapliga... Du spar vikt, haha! ...5 gram här och 5 gram där vettu, jag rakade av håret på huvudet = 39 gram på köksvågen (jag är inte viktbög, jag är nyfiken... säger vi...)

Mina tre bästa argument för benrakning.

Det gör ont när resåren på cykelbyxorna rör sig vid låren och den gummerade randen på insidan drar i ett hårstrå.

Benmusklernas definition blir betydligt mer synlig. Det är bra för egots omfång, och det i sin tur är bra för farten.

...slutligen är det väl total placebo, men jag tycker faktiskt det rent vindmotståndsmässigt känns lättare att cykla med nyrakade ben än helt lurviga ditos... men det är väl bara inbillning som får tillskrivas den tidigare punkten angående ego... ;-)

Senast redigerad av en moderator:
Niko/Frost skrev:
> Det främsta argumentet, om vi bortser från dom
> religiösa och ser till dom vetenskapliga... Du
> spar vikt, haha! ...5 gram här och 5 gram där
> vettu, jag rakade av håret på huvudet = 39 gram
> på köksvågen (jag är inte viktbög, jag är
> nyfiken... säger vi...)
>
> Mina tre bästa argument för benrakning.
>
> Det gör ont när resåren på cykelbyxorna rör
> sig vid låren och den gummerade randen på
> insidan drar i ett hårstrå.
>
> Benmusklernas definition blir betydligt mer
> synlig. Det är bra för egots omfång, och det i
> sin tur är bra för farten.
>
> ...slutligen är det väl total placebo, men jag
> tycker faktiskt det rent vindmotståndsmässigt
> känns lättare att cykla med nyrakade ben än
> helt lurviga ditos... men det är väl bara
> inbillning som får tillskrivas den tidigare
> punkten angående ego... ;-)

Har nog inte tillräckligt stort ego för att våga mig på en rakning.
Dessutom stirrar alla andra räcercyklister redan jätteargt och signalerar starkt att dom är kränkta för att jag cyklar i långa fladdrande badbyxor och när det är kyligt fladdrande tröja med luva+ mössa med tofs och två flätor.

Tre tunga argument:
1) All massage du utsätts för av teamet blir outhärdlig med hår på benen.
2) Skrapsår från asfalt med hår i vägen för plåster mm suger rejält.
3) Dina muskler definieras fantastiskt mha lite olja. Ger respekt hos cykelkompisen/konkurrenten.
4) Lycra + hår är lika snyggt som en dambikini med oansad bikinilinje.

blev visst fyra...

Enda chansen att slippa rakningen är att sluta cykla...

Punkt fyra där... Jag skulle nog inte säga att lycra är lika snyggt som en bikini så det argumentet faller. ;)

//T - som är ordentligt luden...

mzi skrev:
> Du ska raka benen i respekt för sporten.

Haha...du har så rätt!!

Niko/Frost skrev:
> Jensen, om det ändå tar lika lång tid så är
> väl skillnaden den att med hyvel är det 10
> minuters arbete, med veet är det 5 minuter vila
> följt av två minuter skrapning med den
> tillhörande plast-"hyveln". Så det blir ju
> ändå bara en femtedel så mkt arbete och resten
> vila

nää, rakar man ofta, vilket i alla fall jag måste göra både me weet och om ja använder hyvel, så tar den där rakningen ungefär lika lång tid som den där efter rakningen som ja måste göra om jag använder weet. det är i alla fall inte mycket skillnad.

>
> Men det verkar väl som att folk får lite
> varierande resultat med den, jag behövde inte gå
> med hyveln efter en enda millimeter förutom dem
> områden närmast skrevet där jag valde att inte
> gå för nära med krämen, så det är klart -
> får man personligen inga bra resultat så är det
> väl en rätt bortkastad produkt, för egen del
> kommer jag nog aldrig raka benen igen på
> tradionellt vis :-)

för egen del, så har ja prövat weets cold wax, o kommer nog köra på det o liknande produkter i framtiden. håller längre o håret blir tunnare o färre

rouster skrev:
> Vilka argument skulle herrskapet lägga fram för
> att en relativt nybliven räcercyklist som mig
> skulle ge sig på sin fina päls? Har aldrig
> upplevt att mina benhår stör min cykling på
> något vis.

kör vidare me luriva ben om du vill, det är ju ändå du som ska trivas, o inte nån annan som ska trivas me dina ben :D gör det du känner är bäst, inte va andra tycker.

Jensen skrev:
>
>
> kör vidare me luriva ben om du vill, det är ju
> ändå du som ska trivas, o inte nån annan som
> ska trivas me dina ben :D gör det du känner är
> bäst, inte va andra tycker.

Det är sant.

Samtidigt kan jag ju tycka att det är fånigt att göra det till ett manifest. Så ofta hörs tonen av den punkiga hårbärande cyklisten som är så nöjd att vissa tittar snett på dem i likhet med alla alternativa som var helt själva om att lyssna på Nirvana och ingen förstod dem.

Det är inte särskilt rebelliskt alls att ha håriga ben, bara fult.

Är det inte tvärtom, att det inte är särskiljt rebelliskt att raka benen - bara karaktärssvagt? ;))

Allvarligt talat, är det någon som har gjort ett tiotal rulltest med ludna ben och med nyrakade och tittat på eventuell skillnad?

//T

skaparn skrev:

> Det är inte särskilt rebelliskt alls att ha
> håriga ben, bara fult.

Vax måste ju vara överlägset, det gör fett ont att använda men håller ju i typ en månad, minst. Annars kan man använda epilator som är någon sorts mekanisk grej som rycker upp hårstråna. Köp en till flickvännen, använd själv.

skaparn skrev:
> Jensen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> >
> > kör vidare me luriva ben om du vill, det är
> ju
> > ändå du som ska trivas, o inte nån annan som
> > ska trivas me dina ben :D gör det du känner
> är
> > bäst, inte va andra tycker.
>
>
> Det är sant.
>
> Samtidigt kan jag ju tycka att det är fånigt att
> göra det till ett manifest. Så ofta hörs tonen
> av den punkiga hårbärande cyklisten som är så
> nöjd att vissa tittar snett på dem i likhet med
> alla alternativa som var helt själva om att
> lyssna på Nirvana och ingen förstod dem.
>
> Det är inte särskilt rebelliskt alls att ha
> håriga ben, bara fult.

jojo, men då går det ju över till att man gör det pga. vad andra tycker. alltså de tycker att du ska raka benen, o du låter bli bara därför. då går man ju inte på vad man själv tycker, utan på trots mot va andra tycker :D

Så kontentan är då att vare sig man rakar benen eller inte, så är beslutet aldrig grundat på egen vilja, utan antingen baserat på att man försöker följa strömmen eller att man försöker simma motströms? ;-)

Niko/Frost skrev:
> Så kontentan är då att vare sig man rakar benen
> eller inte, så är beslutet aldrig grundat på
> egen vilja, utan antingen baserat på att man
> försöker följa strömmen eller att man
> försöker simma motströms? ;-)

hur skulle det vara möjligt att ens "vilja" var färdig från början utan att grunda sig på någonting alls?

Niko/Frost skrev:
> Så kontentan är då att vare sig man rakar benen
> eller inte, så är beslutet aldrig grundat på
> egen vilja, utan antingen baserat på att man
> försöker följa strömmen eller att man
> försöker simma motströms? ;-)

varför kan det inte vara grundat på egen vilja? varför måste man ha massa ursäkter för allt man gör. jag gillar det, det borde ju räcka. får ju ofta frågan varför jag lägger samma pengar på cykel, svaret är alltid att det är för att jag tycker det är kul, det är ju en motivering som är god nog

Jensen, du missade nog en viktig detalj i det där inlägget, nämligen " ;-) "

Hasparigus Pink, det där är väl närmast en filosofisk fråga och kan bara få ett filosofiskt svar... Titta bara på de djurarter som blir lämnade av föräldrarna innan de har fått ett medvetande och klarar sig själva på ren medfödd instinkt... Att kalla medfödd instinkt för medfödd vilja är inte alltför långsökt, och man kan väl rent hypotetiskt utgå ifrån att det KAN finnas någon människa där ute som rakar benen utav instinktiv vilja, precis som vissa djurarter lär sig att jaga utav instinktiv vilja snarare än imiterat beteende?

Senast redigerad av en moderator:
Ni som rakar benen, var slutar ni? Jag menar, cykelbyxorna tar ju slut strax ovanför knät, så högre upp än mitten av låret är ju meningslöst. Men förmodligen rakar ni längre upp, så - hur långt upp?

Tillbaka
Topp