Min första cykel, har jag köpt nåt vettigt?

Haas

Ny medlem
Köpte min första "riktigt vettiga" mtb idag.
Blev en Cube AIM Disc 26".

Är en gald amatör som kommer använda den till allt möjligt. Kommer bli en hel del lugnt åkande, samt en del träning om man kallar det så.
Vet att det är i den lägre prisklassen. Men att det är likvärdig ram,dämpare och bromsar som dom något dyrare, men att växlarna inte håller samma standard.

Frågan är då, har jag gjort bort mig att köpa denna modell och inte la till någon tusenlapp till?

Senast ändrad:
Jag tycker inte du ska fundera på det sättet. Du skulle frågat innan köp i sådana fall.

Ut och cykla och njut av din nya cykel!

Grejen är den att jag tänkt att köpa en trek först som jag fastnade skarpt för, men dock fanns inte den ramstorlek i den färgen jag ville ha i Sverige.
Såg då denna som ser precis likadan ut som den trek jag ville ha ifrån början, och den fanns hemma på lager och enligt affären jag köpte den på skulle jag nog inte bli besviken på denna.

Därför kommer frågan efteråt.

Stora skillnaden var att treken hade Deore växlar, denna cube har Alivio. Stor skillnad på dessa?

Det funkar med alivio i skogen också. Cykla och ha kul. Bättre att börja med en enklare cykel, så kan du köpa nytt och dyrt sen när du fått lite erfarenhet och vet mer vad du vill ha.

Den går väl att trampa på, i så fall instämmer jag i grattiskören och säger: ut och cykla! Du kommer ändå snart börja leta efter något häftigare och dyrare så var nöjd med det du har för stunden.:)

Tack för svaren! Verkar som den duger som en första cykel.

Nu gäller det bara att hitta några kläder som funkar att åka med. Cyklade hem i jeans ifrån affären, de var första och sista gången. Kom knappt upp på cyklen :)
Åkte hem och bytte till mjukisbrallor, gick också väldigt bra...eller inte :)

Haas skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för svaren! Verkar som den duger som en
> första cykel.
>
> Nu gäller det bara att hitta några kläder som
> funkar att åka med. Cyklade hem i jeans ifrån
> affären, de var första och sista gången. Kom
> knappt upp på cyklen :)
> Åkte hem och bytte till mjukisbrallor, gick
> också väldigt bra...eller inte :)

Inte använda plagg i bomull är mitt första lilla tips.

Jag kör i längdåkarbyxor om det är kallt och lite smalare löparshorts om det är varmt. Det funkar bra i början innan man kommit över förnedringsgränsen att införskaffa tights... Långärmat och handskar är bra att ha i skogen då man lätt rispar upp sig mot saker och ting som finns längs stigen. Jag ser ut som en talanglös pandatjej på mina armar då de är helt rispiga. Häftigt tycker dock 6-åringen här hemma.

Några tajtare kläder måste det bli så man slipper fastna.
Fått en del tips om att 3/4 tights är smidigt ovasett väder då dom även skyddar knäna lite. Men nja..skulle bara känna mig töntig på något sätt.

Kanske ska börja med något annat, eller ha någonting ovanpå då jag antar att det är rätt mycket skönare då man även slipper att det skaver?

Man kan alltid köpa en "bättre". Men cykling handlar ju inte om att sitta på den "bästa" cykeln. Cykling handlar om att ha kul, och det kan man ha på ganska många cyklar. :)

Den duger absolut! Bra specad och ser bra ut, bra&feta däck, lätt värd att uppgradera gaffeln på framöver (lämpligen med något från K&S) då det är enda egentliga svagheten.

Du kan alltid dra ett par shorts över cykel-blöj-brallorna tills du vant dig. Ett par av mina bästa cykelshorts är nåt från Nike som ursprungligen är tänkta till basket tror jag.
Om du söker på baggy shorts eller nåt sånt finns det en del trådar i ämnet.

Jaha, är de gafflarna som är svagheten. Trodde det var växlarna.
Dämparna kommer nog duga åt mig ett bra tag då dom både är justerbara i hårdhet samt helt låsbara.

Tillbaka
Topp