Min första E-cykel.

Jimpan83

Ny medlem
Min första E-cykel.
Hej.
Jag hsr nu suttit och läst kollar youtube väldigt länge men känner inte att jag fått mkt mer koll för det.
Jag vill ha en cykel för skog stigar med rötter och sten.
Jag har en budget upp till 30-35k
Men jag vet verkligen inte vad jag ska ha för nån sort märke eller nått.
Tack på förhand?

Min första E-cykel.
Jimpan83 sa:
Hej.
Jag hsr nu suttit och läst kollar youtube väldigt länge men känner inte att jag fått mkt mer koll för det.
Tack på förhand?

:() https://happyeride.se/forum/list.php/1

Senast redigerad av en moderator:
Min första E-cykel.
Rattnalle sa:

[Artikel] https://happyeride.se/2018/06/23/elcykel-pa-stigar-leder-och-i-terrang-vad-galler/

Slutsats
"Vi kan i dagsläget inte finna något som styrker ett generellt förbud att framföra din elcykel på stigar, leder eller i terräng. Så länge din elcykel har en motor på max 250W och i lagens mening klassas som cykel, så är det samma regler som gäller, som för en cykel utan elassist."

Senast redigerad av en moderator:
Min första E-cykel.
Örjan Lax sa:
Rattnalle sa:

[Artikel] https://happyeride.se/2018/06/23/elcykel-pa-stigar-leder-och-i-terrang-vad-galler/

Slutsats
"Vi kan i dagsläget inte finna något som styrker ett generellt förbud att framföra din elcykel på stigar, leder eller i terräng. Så länge din elcykel har en motor på max 250W och i lagens mening klassas som cykel, så är det samma regler som gäller, som för en cykel utan elassist."
Myndighet vs partisk hobbyjurist som skriver för en redaktion som har egenintresse i att det ska vara tillåtet. Jag vet vem jag sätter mina pengar på. Absolut inte menat att vara ett personligt påhopp, bara ett konstaterande att avsändaren är partisk.

Och ja, myndigheter kan absolut ha fel. Det uppdagas ju ibland. Men myndighetens tolkning gäller som regel tills motsatsen bevisats.

Senast ändrad:
Min första E-cykel.
Örjan Lax sa:
Rattnalle sa:

Slutsats

Jag känner nog ändå att en statlig myndighet har lite högre trovärdighet än en webpublikation som vill ragga annonsörer...

Artikeln du länkar till skulle kunna användas som skolexempel på hur man skriver vilseledande texter.

Man har ju faktiskt fått ett väldigt tydligt svar av Naturvårdsverket:

"Avsaknad av stöd i allemansrätten innebär per definition att markägarens lov krävs för att aktiviteten ska få genomföras på dennes mark."

D.v.s oavsett om elcykel är förbjudet eller ej enligt terrängkörningslagen så omfattas de inte av allemansrätten p.g.a att allemansrätten är ickemotoriserad, d.v.s du får inte köra din eMTB någonstans i skogen utan markägarens uttryckliga tillstånd.

Min första E-cykel.
Rattnalle sa:
Örjan Lax sa:
Rattnalle sa:

Slutsats
Myndighet vs partisk hobbyjurist som skriver för en redaktion som har egenintresse i att det ska vara tillåtet. Jag vet vem jag sätter mina pengar på. Absolut inte menat att vara ett personligt påhopp, bara ett konstaterande att avsändaren är partisk.

Och ja, myndigheter kan absolut ha fel. Det uppdagas ju ibland. Men myndighetens tolkning gäller som regel tills motsatsen bevisats.
Absolut, ville bara slänga in lite diskussionsbränsle, och jag har ingen personlig åsikt i frågan, bortsett från att jag tycker att vårdslös och hänsynslös cykling som dels sliter på naturen och dels irriterar t.ex. gående vid möten är lika illa oavsett el-assistans eller vanlig trampcykel. (el-monstercyklar över 250W anser jag dock aldrig ska tillåtas i skog och mark)

Min första E-cykel.
Jag var egentligen inte intresserad av att starta ett flamewar. Det är bara att konstatera att en enda myndighet har uttryckt sig i frågan hittills. Oavsett om man tycker sig stå över det av något skäl eller tycker att Naturvårdsverket inte har rätt att yttra sig i frågan så är det lämpligt att vara medveten om det. Transportstyrelsen hänvisade senast jag kollade till Naturvårdsverket men hade ingen egen information i frågan.

Min första E-cykel.
Örjan Lax sa:
Rattnalle sa:
Örjan Lax sa:
Rattnalle sa:

Slutsats

Absolut, ville bara slänga in lite diskussionsbränsle, och jag har ingen personlig åsikt i frågan, bortsett från att jag tycker att vårdslös och hänsynslös cykling som dels sliter på naturen och dels irriterar t.ex. gående vid möten är lika illa oavsett el-assistans eller vanlig trampcykel. (el-monstercyklar över 250W anser jag dock aldrig ska tillåtas i skog och mark)
Att dåligt uppförande och omdöme är ett problem oavsett fordon håller jag helt med om.

Min första E-cykel.
Jimpan83 sa:
Hej.
Tack på förhand?
Vitus E-sommet, Canyon spectral:on, Canyon neuron:on och Commencal meta power hade jag kollat på. Budgeten hålls bara av den billigaste neuron:on dock om det inte blir någon e-cykelpremie i år.

Min första E-cykel.
Jimpan83 sa:
Hej.
Tack på förhand?

Köp en vanlig cykel så får du bra grejer för 30-35? Eller har du nån åkomma som styr dig mot en låsascykel?

Min första E-cykel.
Om man vill cykla och köpa en cykel varför vill man då köpa en el-cykel? Ja fattar inte.

Myndigheter och regering måste börja förbjuda skitet.

Min första E-cykel.
Kan ingen reporter på happy göra ett reportage om ebikes och skogscykling.
samt då höra vad som gäller med naturvårdsverket.

Jag är varken för eller emot ebikes.
Men tror bikerally, där man drar nya stigar sliter mer på skogen.
Var och titta på ett i Hellas och de berghällarnas mossa är borta, vet inte hur fort det återskapas.

Min första E-cykel.
Spacekitty sa:
imrog sa:

Du menar som den artikel/reportage som redan länkats? https://happyeride.se/2018/06/23/elcykel-pa-stigar-leder-och-i-terrang-vad-galler/
Det reportaget är ju som redan påpekats en partsinlaga, mycket hobbyjuridik i den. Vad som gäller hittar man enkelt på Naturvårdsverkets hemsida:
https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Motortrafik-i-naturen/El-cyklar-Segways-med-flera/
Tills någon myndighet eller rättsvårdande instans säger annat är det detta som gäller, oavsett vad diverse hobbyjurister och rättshaverister säger.

Min första E-cykel.
imrog sa:
Var och titta på ett i Hellas och de berghällarnas mossa är borta, vet inte hur fort det återskapas.

+1

Märkligt att inte sån verksamhet ännu är olaglig.

Min första E-cykel.
imrog sa:

Råder det brist på mossa på berghällar i Hellas?

Min första E-cykel.
C-dale sa:
imrog sa:

haha nä men tänkte på slitaget.. det ser illa ut.
jag tror de värsta e-mtb mostståndarna menar att det sliter mer med elcykel.

som sagt är varken för eller emot. har testat e mtb 2 ggr det var kul men har inte köpt nån och har inga planer heller.
Men för att reda ut denna fråga så vore det intressant.

Min första E-cykel.
imrog sa:
Det är väl bara att kika på närmsta kyrkogård där man inte tvättar gravstenarna och se hur mycket mossa det är på dom - det står ju när siste döingen i graven dog så dateringen är ju hyfsat lätt :-)

Min första E-cykel.
imrog sa:
C-dale sa:
imrog sa:

haha nä men tänkte på slitaget.. det ser illa ut.
jag tror de värsta e-mtb mostståndarna menar att det sliter mer med elcykel.

som sagt är varken för eller emot. har testat e mtb 2 ggr det var kul men har inte köpt nån och har inga planer heller.
Men för att reda ut denna fråga så vore det intressant.
Vad är det du vill reda ut?
Att emtb inte ingår i allemansrätten är redan klarlagt.
Studier kring markslitage av cykel finns också ett flertal. Det brukar väl hävdas att det inte sliter mer än vandring, dock med frågetecken kring vad som händer när stora grupper kör på samma markyta.
Att emtb har potential att slita mer förstår alla med sunt förnuft; en cyklist som orkar trycka 200W längre perioder är en duktig cyklist, att addera 250W på det ger potential för betydligt mer slitage. Dessutom kommer ju många att orka tillryggalägga betydligt längre distanser om de får 250W extra, för att inte tala om de som idag inte cyklar som kommer att lockas ut av det hela => på det stora hela stor potential/risk för större slitage.

Min första E-cykel.
Jag äger ingen el-mtb utan bara en "vanlig" analog mtb men hur kommer vi som cyklar ej el i skog och mark förbi den här texten och gör vår analoga mtb-cykling laglig/syndfri/korrekt i Hellas, Järvafältet, Stockholm norrort där det finns gott om rätt hårt angripna/slitna marker där cykelstigar slingar sig fram?

""Vanlig cykling
Det är tillåtet att cykla i naturen så länge det inte orsakar störning eller skada. Var uppmärksam på att cykling i naturen kan orsaka skador på framförallt blöt och mjuk mark. Risken för skador ökar om cyklingen sker ofta längs samma sträcka och/eller i större grupper.""

https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Motortrafik-i-naturen/El-cyklar-Segways-med-flera/

Jag började cykla mtb mitten på 80-talet och då var det inte mycket el-mtb så dom här "fruktansvärda" skadorna(om dom nu finns) har vi vanliga ej el-mtb cyklister tillfogat naturen.

Oavsett om en stig kommit till i skog och mark av en el-mtb, downhill-, cross country- eller endurocyklister ej sanktionerat av markägare så tror jag nog att vi alla som cyklar oavsett disciplin kan samsas där ute i skog och mark. Uppstår problemen är det ju knappast redskapets fel utan cyklisten på redskapet som är problemet som inte har omdöme nog att anpassa sin typ av cykling till omgivning och miljö.

edt: stavning

//Källis

Senast ändrad:
Min första E-cykel.
Jag tyckte bara det vore intressant
få det bekräftat i en intervju med någon på naturverket. Happyride brukar göra intressanta intervjuer.
Är det cykel eller inte.

Jag cyklar inte elhoj och har inga planer skaffa någon.

Min första E-cykel.
imrog sa:
Jag tyckte bara det vore intressant
få det bekräftat i en intervju med någon på naturverket. Happyride brukar göra intressanta intervjuer.
Är det cykel eller inte.

Jag cyklar inte elhoj och har inga planer skaffa någon.
Jag förstår inte vad du menar med "bekräftat i en intervju med någon på naturverket(sic!)".
Det de publicerar på sin webbplats ÄR deras officiella hållning, och gäller självklart framför vad någon företrädare råkar säga i nån intervju (om de mot förmodan pressas till att råka säga nåt annat). Som sagt, bara att läsa och lämnar inte mycket utrymme för tolkning:
En elcykel ÄR ett motoriserat fordon, och kräver således tillstånd av markägaren för att få framföras i skog och mark. Glasklart!

Min första E-cykel.
ooms sa:
En elcykel ÄR ett motoriserat fordon, och kräver således tillstånd av markägaren för att få framföras i skog och mark. Glasklart!

Har inga problem med den här slutsatsen men du får gärna kommentera mitt resonemang(som även gör ej el-mtb "olaglig") som jag skrev tidigare här ovan...

Jag äger ingen el-mtb utan bara en "vanlig" analog mtb men hur kommer vi som cyklar ej el i skog och mark förbi den här texten och gör vår analoga mtb-cykling laglig/syndfri/korrekt i Hellas, Järvafältet, Stockholm norrort där det finns gott om rätt hårt angripna/slitna marker där cykelstigar slingar sig fram?

""Vanlig cykling
Det är tillåtet att cykla i naturen så länge det inte orsakar störning eller skada. Var uppmärksam på att cykling i naturen kan orsaka skador på framförallt blöt och mjuk mark. Risken för skador ökar om cyklingen sker ofta längs samma sträcka och/eller i större grupper.""

//Källis

Min första E-cykel.
Ett antal elcykelmotståndare (som alltid dyker upp tidigt i alla elcykeltrådar) kommer aldrig förstå (eller låtsas inte förstå) invändningarna mot Naturvårdsverket som man kan ha enligt ovan förda resonemang som har tröskats otaliga gånger. Att argumentera och diskutera med dessa fundamentalister är uppenbarligen meningslöst.

Min första E-cykel.
Ingen som svarat på hans fråga ? En E-cykel hjälper väl till så man trampar typ 250w. En elit cyklist trycker väl betydligt mer?
En E cykel är en jätte bra grej som jag vet fler än 2 riktigt överviktiga att börja cykla. Den gjorde att dom orkade vara med och cykla med dom mer normal tränade och gick ner rejält i vikt pga det. En av dom 19kg och börjar nu bli sugen på ta steget till en vanlig "analog" !

Min första E-cykel.
Rsdea sa:
Ingen som svarat på hans fråga ? En E-cykel hjälper väl till så man trampar typ 250w. En elit cyklist trycker väl betydligt mer?
En E cykel är en jätte bra grej som jag vet fler än 2 riktigt överviktiga att börja cykla. Den gjorde att dom orkade vara med och cykla med dom mer normal tränade och gick ner rejält i vikt pga det. En av dom 19kg och börjar nu bli sugen på ta steget till en vanlig "analog" !
En hyggligt tränad man på 100 kg plus elmotor vars motor får ha högre effekt i korta perioder än 250 watt har på bakhjulet ofta högre effekt än en elitskogscyklare.

Min första E-cykel.
rln sa:
Rsdea sa:
En hyggligt tränad man på 100 kg plus elmotor vars motor får ha högre effekt i korta perioder än 250 watt har på bakhjulet ofta högre effekt än en elitskogscyklare.
Det är väldigt många som kört Vätternrundan sub8 med runt 200W i medeleffekt. Så ja, 250W extra är ganska mycket.

Min första E-cykel.
Källis sa:
ooms sa:

Har inga problem med den här slutsatsen men du får gärna kommentera mitt resonemang(som även gör ej el-mtb "olaglig") som jag skrev tidigare här ovan...

""Vanlig cykling

//Källis
Det där är ju helt enligt allemansrätten. Du får vistas i naturen så länge du inte stör eller förstör. Problemet här är ju att en cyklist inte förstör, men när flera under en längre tid utsätter samma yta så blir det ju ofrånkomligen slitage. För markägaren är ju det en solklar skada, men rättsystemet är inte så bra på att beivra när gärningsmannen är ett kollektiv. Till det kan väl tilläggas att Sverige väldigt länge haft en politisk tradition att inte försvara äganderätten, snarare tvärtom. Vi får väl se om det blir skillnad med nya regeringen, där Centern fått in i JÖKen att äganderätten för skogsägare skall stärkas.

Min första E-cykel.
ooms sa:
Studier kring markslitage av cykel finns också ett flertal. Det brukar väl hävdas att det inte sliter mer än vandring, dock med frågetecken kring vad som händer när stora grupper kör på samma markyta.
Att emtb har potential att slita mer förstår alla med sunt förnuft; en cyklist som orkar trycka 200W längre perioder är en duktig cyklist, att addera 250W på det ger potential för betydligt mer slitage. Dessutom kommer ju många att orka tillryggalägga betydligt längre distanser om de får 250W extra, för att inte tala om de som idag inte cyklar som kommer att lockas ut av det hela => på det stora hela stor potential/risk för större slitage.

Problemet är alltså att det kan bli för populärt med skogscykling? Lika bra att förbjuda Happyride då, man ska ju inte uppmuntra folk att ge sej ut i skogen...

Min första E-cykel.
ForesterGuy sa:
ooms sa:

Problemet är alltså att det kan bli för populärt med skogscykling? Lika bra att förbjuda Happyride då, man ska ju inte uppmuntra folk att ge sej ut i skogen...

Bästa i dag ;)

Min första E-cykel.
Happyride blir lite som piratebay. Uppmanar till gruppcykling som inte är ok enligt allemansrätten.
Nådastöten.. :) eller inte..

Och angående tips av el hoj:
Stevens Whaka Eller varför inte en Stevens Sledge med lite mer slaglängd.

Min första E-cykel.
imrog sa:
Happyride blir lite som piratebay. Uppmanar till gruppcykling som inte är ok enligt allemansrätten.
Nådastöten.. :) eller inte..

Och angående tips av el hoj:
Stevens Whaka Eller varför inte en Stevens Sledge med lite mer slaglängd.

Happy är ett väldigt utsvävande forum. Men gränsen går vid ett E framför Cykel.

Min första E-cykel.
Källis sa:

""Vanlig cykling

Jag började cykla mtb mitten på 80-talet och då var det inte mycket el-mtb så dom här "fruktansvärda" skadorna(om dom nu finns) har vi vanliga ej el-mtb cyklister tillfogat naturen.

Oavsett om en stig kommit till i skog och mark av en el-mtb, downhill-, cross country- eller endurocyklister ej sanktionerat av markägare så tror jag nog att vi alla som cyklar oavsett disciplin kan samsas där ute i skog och mark. Uppstår problemen är det ju knappast redskapets fel utan cyklisten på redskapet som är problemet som inte har omdöme nog att anpassa sin typ av cykling till omgivning och miljö.

edt: stavning

//Källis
+1

Min första E-cykel.
Jimpan83 sa:
Hej.
Tack på förhand?

Hai

As they say: started for health and finished for the rest :)
I think these models will be interesting to you (or rather, I would buy them for myself when choosing this budget and for such purposes)

1. Cube Stereo Hybrid 140 Pro 500
2. HAIBIKE SDURO FullSeven 4.0
3. Volteco Bigcat Dual 1000

Min första E-cykel.
Trodde aldrig jag skulle föreslå en uppdelning av forumet i kategorier men det verkar behövas nu.......nä just det det finns ju ett helt eget forum HappyEride.se

Min första E-cykel.
Jon sa:
Trodde aldrig jag skulle föreslå en uppdelning av forumet i kategorier men det verkar behövas nu.......nä just det det finns ju ett helt eget forum HappyEride.se

Hela tråden har gjort mig sugen på en E-MTB...
Men innan så snackar jag med Af Petersen om jag får dra lite på hans marker i Hellas.

Min första E-cykel.
Grymt tröttsamt att om och om läsa alla skitnödiga kommentarer om att det sliter så otroligt mycket med eMTB! Alltid samma sak! Kör ni med eMTB så kommer vi inte få cykla i skogen mer någonsin! Kör aMTB och i de spår jag kör är det ju sällan direkt slitet uppför. Där det är som mest slitet är utför i tekniska partier där folk ligger och bromsar. Det är även slitet i de partier där det är blött och där det ofta inte torkar upp. Det är ju inte nedför man har användning av elen och de nybörjare som kör eMTB lär inte slita mer än de utan. Det är positivt att folk kommer ut och rör sig! Så länge man är trevlig och bemöter folk på ett bra sätt ute i skogen så skall vi nog kunna komma överrens både om vi kör eMTB, kör dubbat, rider eller bara är ute och vandrar.

Min första E-cykel.
krip sa:
Grymt tröttsamt att om och om läsa alla skitnödiga kommentarer om att det sliter så otroligt mycket med eMTB! Alltid samma sak! Kör ni med eMTB så kommer vi inte få cykla i skogen mer någonsin! Kör aMTB och i de spår jag kör är det ju sällan direkt slitet uppför. Där det är som mest slitet är utför i tekniska partier där folk ligger och bromsar. Det är även slitet i de partier där det är blött och där det ofta inte torkar upp. Det är ju inte nedför man har användning av elen och de nybörjare som kör eMTB lär inte slita mer än de utan. Det är positivt att folk kommer ut och rör sig! Så länge man är trevlig och bemöter folk på ett bra sätt ute i skogen så skall vi nog kunna komma överrens både om vi kör eMTB, kör dubbat, rider eller bara är ute och vandrar.
Hur skall markägaren bemötas då?

Tillbaka
Topp