Jag äger ingen el-mtb utan bara en "vanlig" analog mtb men hur kommer vi som cyklar ej el i skog och mark förbi den här texten och gör vår analoga mtb-cykling laglig/syndfri/korrekt i Hellas, Järvafältet, Stockholm norrort där det finns gott om rätt hårt angripna/slitna marker där cykelstigar slingar sig fram?
""Vanlig cykling
Det är tillåtet att cykla i naturen så länge det inte orsakar störning eller skada. Var uppmärksam på att cykling i naturen kan orsaka skador på framförallt blöt och mjuk mark. Risken för skador ökar om cyklingen sker ofta längs samma sträcka och/eller i större grupper.""
https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Motortrafik-i-naturen/El-cyklar-Segways-med-flera/
Jag började cykla mtb mitten på 80-talet och då var det inte mycket el-mtb så dom här "fruktansvärda" skadorna(om dom nu finns) har vi vanliga ej el-mtb cyklister tillfogat naturen.
Oavsett om en stig kommit till i skog och mark av en el-mtb, downhill-, cross country- eller endurocyklister ej sanktionerat av markägare så tror jag nog att vi alla som cyklar oavsett disciplin kan samsas där ute i skog och mark. Uppstår problemen är det ju knappast redskapets fel utan cyklisten på redskapet som är problemet som inte har omdöme nog att anpassa sin typ av cykling till omgivning och miljö.
edt: stavning
//Källis