Min första Enduro

Joadoa

Aktiv medlem
Min första Enduro
Hej alla! Som rubriken antyder så planerar jag ett inköp av en endurocykel.

Jag har ingen kunskap/erfarenhet av enduro, men har läst en del i forumet.

Jag tänker att jag vill hålla mig under 30000kr.

Jag är ganska lätt, 178/73kg

Jag har hittat denna på XXL:

https://www.xxl.se/ghost-sl-amr-4-7...-terrangcykel-unisex-orange/p/1145311_1_style

Bu eller bä!?

Och hur är det nu med 27,5 eller 29? Förklara gärna varför man ska ha den ena eller den andra.

Med vänlig hälsning,
Jocke

Senast ändrad:
Min första Enduro
Mig veterligen är det bara Scott som erbjuder låsning av dämpare från styret. Vad man nu ska ha det till. Dämparna på hojar i den prisklassen är inte som hoppstyltor, som biltemacyklars fjädring, utan väldigt effektiva. De behöver alltså aldrig låsas, möjligtvis om man ska nöta asfalt, men då är det bättre att byta till mer lättrullade däck.

Senast ändrad:
Min första Enduro
Varför vill du kunna styra dämparen från styret? Då försvinner 99% av alla vettiga alternativ. Och anledningen till det är att det inte behövs.
Om du inte ens vet vilken hjulstorlek du vill ha så bör du kanske inte ha bestämda åsikter som det ovanstående:-)

Min första Enduro
Mina tips: finns modeller billigare eller dyrare av vardera;

https://www.bike-discount.de/en/buy...MIqN6g_e714gIVFaWaCh0_cwhkEAQYASABEgLTzPD_BwE

https://www.canyon.com/sv-se/mounta...rahmenfarbe=RD&dwvar_1998_pv_rahmengroesse=XL

https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/2104/sCategory/92

Enduro hojar väger väl kring 15kg om man inte ska upp i det dyrare segmentet.
29" eller 27,5" är smaksak skulle jag påstå.
Glömde låsning är mig inte särskilt vanligt på enduro? mer xc hojjar?

Senast ändrad:
Min första Enduro
glädjande om marknaden ditchar låsning av fjädring från styret, istället är det som nämnts bättre med trampeffektivt länkage. har möjligen sett det som en ursäkt att fuska med detta.

men har inte 'alla' låsning? eller är det bara endurohojar ni pratar om?

redan min cube ams från 2006 är försedd med låsning både fram och bak. använder det aldrig eftersom cykeln svarar fint med fjädringen öppen.

Min första Enduro
kais01 sa:
glädjande om marknaden ditchar låsning av fjädring från styret, istället är det som nämnts bättre med trampeffektivt länkage. har möjligen sett det som en ursäkt att fuska med detta.

redan min cube ams från 2006 är försedd med låsning både fram och bak. använder det aldrig eftersom cykeln svarar fint med fjädringen öppen.

Jag skulle säga att de flesta har nån form av semi-låsning. De Fox Float och RS Monarch jag haft har inte gått att låsa helt.

Min första Enduro
kais01 sa:

Det är inte många av dagens stig- eller enduocyklar som har låsning från styret. Däremot går nog de flesta att "låsa" via vred ovan på dämparenheten.

Min första Enduro
Startgas sa:
Mig veterligen är det bara Scott som erbjuder låsning av dämpare från styret. Vad man nu ska ha det till. Dämparna på hojar i den prisklassen är inte som hoppstyltor, som biltemacyklars fjädring, utan väldigt effektiva. De behöver alltså aldrig låsas, möjligtvis om man ska nöta asfalt, men då är det bättre att byta till mer lättrullade däck.

Ah, bra resonemang! Kanske ska omvärdera min tanke...

Min första Enduro
Makten sa:
Varför vill du kunna styra dämparen från styret? Då försvinner 99% av alla vettiga alternativ. Och anledningen till det är att det inte behövs.
Om du inte ens vet vilken hjulstorlek du vill ha så bör du kanske inte ha bestämda åsikter som det ovanstående:-)

Redigerat mitt inlägg lite.. ;)

Min första Enduro
Vad är det ni tycker är dåligt med den länkade cykeln egentligen eftersom alla sågar den? Länkaget kan jag inget om, men det är ju inte direkt dåliga komponenter för 25?

Min första Enduro
Joadoa sa:
Vad tycker ni om XXL cykeln då!?

Jag vet inte. 27.5 funkar säkert bra men trenden är väl 29. Det är inte heller en enduro utan en kralligare stighoj? Säkert ofta ett rationellare väl.
Ska man närmast jämföra mer escarpe som är billigare och kanske ett säkrare val?

Annars finns radon slide trail, jeffsey, nån Bird och nån Commencal för lite mer pengar.

Min första Enduro
dnleriksson sa:
Vad är det ni tycker är dåligt med den länkade cykeln egentligen eftersom alla sågar den? Länkaget kan jag inget om, men det är ju inte direkt dåliga komponenter för 25?

En nx mega kostar väl 27 och den har lite annan stamtavla.
Jag har bara aldrig läst om nån som köpt en sån. Det är väl bara att googla lite reviews.

Edit. Sen kommer escarpe o mega mer brand-x dropper så man får lägga till det till priser också

Senast ändrad:
Min första Enduro
Ghosten är lite konstigt komponerad;
Boost fram men inte bak.
Och tvärtom coil bak men bara 140 mm slaglängd fram.
Det är som att de inte vet vad de har designat cykeln för, endurodämp bak men trial-slaglängd fram. Och synnerligen dumt att inte ha boost bak när de har det fram. Gammal ram?
Skippa den, det finns så mycket bättre, och xxl är knappast en lbs att lura sig mot när det blåser så finns ingen anledning att köpa där jmft med exvis Bird.
Men bra däck, vettiga bromsar, drivlina (fast tung förstås) och fälgar. Naven vet jag inget om.

Senast ändrad:
Min första Enduro
Der Kaiser sa:
Boost fram men inte bak.
Det är som att de inte vet vad de har designat cykeln för, endurodämp bak men trial-slaglängd fram. Och synnerligen dumt att inte ha boost bak när de har det fram. Gammal ram?
Skippa den, det finns så mycket bättre, och xxl är knappast en lbs att lura sig mot när det blåser så finns ingen anledning att köpa där hård med exvis Bird.

Ojdå. Omaka hjul brukar vara det första jag kollar. Trodde inte det fanns på så dyra cyklar. De ska ändå ha heder av det framgår om man läser noga.

Min första Enduro
Standard modellen har icke boost fram och är betydligt dyrare. XXL har väl hittat ett lass gafflar.
Jag kan inte säga om original gaffel är bra men revalation ligger väl i mitten av skalan.
Stör man sig inte på omaka hjul så är det kanske en bra deal

Min första Enduro
Avvakta till någon av XXLs "-20% på allt i butiken" dagar. I våras tipsade jag en polare om denna hoj just när de körde en sådan kampanj.

Min första Enduro
Der Kaiser sa:
Boost fram men inte bak.

Ghosten har 140 mm fram och 130 mm bak, vad är det för konstigt med det? Att man väljer spiralfjäder istället för luftfjäder har ju att göra med vilka fjädringsegenskaper man är ute efter.

Min första Enduro
Ser man på den Ghosten du skickat länken på så är den märkligt kombinerad och högt pris för det som är på anser jag. Är det din första Enduro eller stig rajser så har du tex Trek Remedy som är en fantastisk rolig stighoj och enduro entry,,, Sen är det mer stig med lite mindre stök så har du deras Trek Fuel ex,,,, (Vill du ha en ren enduro cykel så har du då Trek Slash,,, men är då mer tungtrampad)
Jag skulle se deras version nr 8 för få mest och bäst för pengarna,,,, Sen är det så att ser du vad rekpriset är,,,, kan du alltid med en handlare som är mån om dig och vill sälja till dig få ner det priset med 15-20%... dvs komma ner på samma nivå som Ghosten du ser på...

Och nä,,,, jag jobbar inte på Trek,,, utan har haft Lapierre, Merida,,,, och nu Trek Remedy 8,,,o vilken cykel...
Kan du mecka o trixa själv så är YT ett mycket bra alternativ,,,, Canyon skulle jag inte se på då jag har hört så många spruckna ramar i olika kategorier,,,,

Min första Enduro
Martin Streimert sa:
Ser man på den Ghosten du skickat länken på så är den märkligt kombinerad och högt pris för det som är på anser jag. Är det din första Enduro eller stig rajser så har du tex Trek Remedy som är en fantastisk rolig stighoj och enduro entry,,, Sen är det mer stig med lite mindre stök så har du deras Trek Fuel ex,,,, (Vill du ha en ren enduro cykel så har du då Trek Slash,,, men är då mer tungtrampad)
Jag skulle se deras version nr 8 för få mest och bäst för pengarna,,,, Sen är det så att ser du vad rekpriset är,,,, kan du alltid med en handlare som är mån om dig och vill sälja till dig få ner det priset med 15-20%... dvs komma ner på samma nivå som Ghosten du ser på...

Och nä,,,, jag jobbar inte på Trek,,, utan har haft Lapierre, Merida,,,, och nu Trek Remedy 8,,,o vilken cykel...
Kan du mecka o trixa själv så är YT ett mycket bra alternativ,,,, Canyon skulle jag inte se på då jag har hört så många spruckna ramar i olika kategorier,,,,

Jag tycker Martin Streimert är märkligt kombinerad. Inget jag skulle betala ett högt pris för.

Ghosten ser däremot privärd ut.

Min första Enduro
Om vi fokuserar på cykeln så får man en cykel med bra geometri för 25 000 kr. På den sitter en helt ok gaffel, en tokbling bakdämpare, en helt okej grupp och ok bromsar. Man får även Maxxis findäck på hojen.

Min första Enduro
jofahjalm sa:
Om vi fokuserar på cykeln så får man en cykel med bra geometri för 25 000 kr. På den sitter en helt ok gaffel, en tokbling bakdämpare, en helt okej grupp och ok bromsar. Man får även Maxxis findäck på hojen.

+1 riktigt gottigt för priset ju.
Gillar du hojen så tjöööp.

Min första Enduro
Jag tänkte bara att det finns mer säkra kort inom budget och escarpe som är ett snäpp billigare. Det är möjligt att geo och blingdämpare gör den till ett kap.

Min första Enduro
Oj, tack för alla goda råd, jag antar att min fråga tangerar frågan ”hur lång är ett snöre”! :)

Men fyll gärna på med förslag och motivera gärna också.

Men hur är det med 27,5/29-tum? Gör man bort sig om man kör på 27,5? Jag hörde av en polare att 27,5 är lite lättare att svänga med?

Min första Enduro
Joadoa sa:
Oj, tack för alla goda råd, jag antar att min fråga tangerar frågan ”hur lång är ett snöre”! :)

Men fyll gärna på med förslag och motivera gärna också.

Men hur är det med 27,5/29-tum? Gör man bort sig om man kör på 27,5? Jag hörde av en polare att 27,5 är lite lättare att svänga med?

Har du ingen egen preferens spelar det ingen roll. Gungor och karuseller.

Tillbaka
Topp