Min första racercykel!

Min första racercykel!
Hej! Jag är en tjej på nitton år. Jag bor i Motala och har ända sedan jag var liten sagt att jag ska köra Vätternrundan när jag blir stor. Efter mycket om och men lyckades jag i år övertala min pappa att hänga på och vi är nu anmälda.

På grund av detta har jag även tänkt köpa mig en racercykel eftersom jag vill ge cykelsporten en ärlig chans då det känns som någonting som skulle passa mig. Däremot har jag aldrig suttit på en racer förut och har heller ingen större koll på vad alla cykeltermer osv innebär?
Jag vill inte lägga ut några enorma summor pengar men har kollar på en del racers som kostar kanske 6-8 tusen, vilket jag kan tänka mig lägga ut på själva cykeln (sen kommer det ju till en del omkostnader).
Helst vill jag köpa en ny cykel i butik eftersom jag inte har någon stor koll själv och då kan få hjälp med storlek, inställningar och liknande. Då är det affärer i närheten som gäller. Området Motala, Linköping, Jönköping, Norrköping, Örebro, osv skulle inte vara omöjligt att besöka. Sportson öppnar här i Motala den 26 december så jag tänkte i alla fall ta mig dit och kolla så fort som möjligt.

Bland annat finns dessa:
Sportson:
- Scott Speedster 60 Compact – 6295kr

Team Sportia:
- Trek 1.2 C H2 – 6999kr
- Crescent Nano (el. Nano Dam) – 6999kr (2015 års modell 7499kr)
- Bianchi Via Nirone Sora (/dam) 2015 – 7999kr
- Scott Speedster 50 – 6699kr
- Scott Contessa Speedster 45 – 6699kr
- Scott Contessa Speedster 45 2015 – 6999kr
- Scott Speedster 40 2015 – 6999kr
- Scott Contessa Speedster 35 – 7499kr
- Scott Contessa Speedster 35 2015 – 7999kr

Undrar även när alla cyklar inför det nya året brukar komma ut i butik till försäljning? Och de cyklar där det även finns en damversion, hur mycket är det då som skiljer egentligen? Och hur stor skillnad är det mellan samma cykel 2014 och 2015? Vilken/vilka cyklar verkar vara bäst och varför? Ge gärna även förslag om det finns några andra bra cyklar i ungefär samma prisklass.

Sist men inte minst har jag funderat på det här med pedaler. Är lite osäker på det här med att skorna ska klickas fast i pedalerna och har oavsett tänkt vänta lite med att köpa skor för att sprida utgifterna lite. Skulle därför vara bra med ett pedaler där man även kan använda vanliga skor, hur är det med exempelvis Shimano M324, eller har någon ett annat förslag? Och finns det några böcker eller annat läsvärt för nybörjaren tar jag gärna emot tips om det också!

Inser att det blev väldigt mycket text och jag skulle nog kunna skriva dubbelt så mycket till med frågor men det får räcka för tillfället. All hjälp är otroligt uppskattad och välbehövd, tack på förhand!

Min första racercykel!
Åk till XXL, där brukar du få mycket för pengarna. Inget ont om sportson men dyrare än xxl.

Klickpedaler är bra, du kommer att trilla ibörjan, så är det bara men det brukar ske i låg fart och man lär sig sedan. öva gärna på gräsmattta el dyligt tills du känner dig säker. kör inte i trakik det första du gör iaf.

Ingen superskillnad på 2014/15. fjolårsmodell= rea.

Träna!

Lycka till!

/T

Min första racercykel!
tmalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Klickpedaler är bra, du kommer att trilla
> ibörjan, så är det bara men det brukar ske i
> låg fart och man lär sig sedan. öva gärna på
> gräsmattta el dyligt tills du känner dig säker.
> kör inte i trakik det första du gör iaf.

Sätt bara klickpedalerna på riktigt låg fjäderspänning i början så slipper du trilla alls.

Min första racercykel!
Det är nu du skall köpa cykel. Butikerna tvingas att rea med 20-30-40% för att skapa plats för nästa års modeller.
Scott:s lågprisracers är ena riktigt trötta skapelser. Jag skulle vilja rekommendera Trek Lexa SL, den borde man kunna få loss för lite över 6 ksek.
Shimano PD-M324 funkar bra, men de är väldigt tunga. Ett lättare (och snyggare) alternativ är Shimano PD-T780.

Min första racercykel!
Välj en cykel utrustad med Shimano 105 - växlar och annan utrustning.
När du sparat lite mer pengar kan du uppdatera sedan med bättre hjul.
Klickpedaler skall du börja med på en gång. Det går fort att lära sig.

Min första racercykel!
Bindningar är inga problem om du sitter och tänker på hur du ska göra om, och om, och om igen. Tänkte nog tanken hur jag skulle klicka ur en vecka innan jag skaffade mig bindningar. De två gångerna jag ramlat är för att en bilist och en cyklist inte kunnat trafikreglerna vilket fick mig att tappa fokus på trackstand. Andra gången var 5cm tåöverlapp på framhjulet.

Öva på trackstand, det är något alla borde kunna oavsett disciplin. Fotgängare på cykelbanan är utmärkt att använda som hinderbana, då får man verkligen öva på svängteknik och fokus.

Min första racercykel!
VilsenNybörjare skrev:
> Hej! Jag är en tjej på nitton år. Jag bor i
> Motala och har ända sedan jag var liten sagt att
> jag ska köra Vätternrundan när jag blir stor.
> Efter mycket om och men lyckades jag i år
> övertala min pappa att hänga på och vi är nu
> anmälda.
>

Grattis, kör hårt!

> Och de
> cyklar där det även finns en damversion, hur
> mycket är det då som skiljer egentligen?

De flesta cyklar inte med könet. Och gör en det gör en fel. Möjligt att sadlarna skiljer eftersom att en just sitter på könet. Men det borde du kunna be om att få bytt när du köper.

> Och hur
> stor skillnad är det mellan samma cykel 2014 och
> 2015?

Ingen skillnad. Viktigare att det är rätt nivå på komponenterna, som nämnts innan, shimano 105 eller vad de andra tillverkarnas motsvarande heter.

> Är lite osäker på det här med att
> skorna ska klickas fast i pedalerna

Det är skitgött att klicka fast foten, och när du vurpar klickar det ur automagiskt.
Inget att oroa sig för, efter en veckan är du inne i det. Och det går att cykla på klickpedaler med vanliga skor.

> Och
> finns det några böcker eller annat läsvärt
> för nybörjaren tar jag gärna emot tips om det
> också!

Du har redan hittat rätt, förutom happy finns ju resten av nätet. :)

http://www.planetx.co.uk/i/q/FBPXSLP105/planet-x-pro-carbon-shimano-105-road-bike
Det här tycker jag verkar vara en ok deal. Jag köpte själv min första på nätet, det sägs ju att en ändå aldrig köper rätt cykel första gången så inte så farligt som det verkar.
Köper du på nätet blir du tvungen att lära dig meka snabbare vilket du kommer få göra förr eller senare ändå. Det går säkert att lämna den till din cykelhandlare för service om du vill det.

Min första racercykel!
VilsenNybörjare skrev:
> ...de cyklar där det även finns en damversion,
> hur mycket är det då som skiljer egentligen?...

Min son kör en dammodell. Det som skilde mellan den och motsvarande herrmodell var:
Mindre ram (min son var 145 cm när vi köpte den).
Bredare sadel (vi är fetrövade i vår familj).
Smalare och mer kompakt styre (det kommer vi snart att behöva byta).

Min första racercykel!
Igino Cazzola skrev:
> VilsenNybörjare skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ...de cyklar där det även finns en damversion,
>
> > hur mycket är det då som skiljer
> egentligen?...
>
> Min son kör en dammodell. Det som skilde mellan
> den och motsvarande herrmodell var:
> Mindre ram (min son var 145 cm när vi köpte
> den).
> Bredare sadel (vi är fetrövade i vår familj).
> Smalare och mer kompakt styre (det kommer vi snart
> att behöva byta).

Det och lacken ;)

Ang komponentnivå så skulle jag inte leta efter 105 på en cykel för de pengarna. Då kommer annat att bli lidande. Tiagra och även Sora fungerar utmärkt att cykla med. Hellre en ram som är OK.

Min första racercykel!
105 är viktigt när det gäller reglagen då 2015 ska tydligen ha samma slimmade form som DA. Sora/Tiagra bör ha 105s gamla form vilket känns som petflaskor för oss som har normalstora eller mindre händer.

Senast ändrad:
Min första racercykel!
Då skulle jag leta efter en cykel med Sram Apex på istället. De reglagen får Shimano att kännas fläskfeta. Hävarmen blir dessutom längre på bromsen för den med korta fingrar.

Jag vidhåller att en cykel för max 8k med 2015 105 på kommer att ha andra brister som väger upp den eventuella vinsten.

Min första racercykel!
Rattnalle skrev:
> Ang komponentnivå så skulle jag inte leta efter
> 105 på en cykel för de pengarna. Då kommer
> annat att bli lidande. Tiagra och även Sora
> fungerar utmärkt att cykla med. Hellre en ram som
> är OK.

+1
Men troligen behöver däcken uppgraderas.

BjornR skrev:
> 105 är viktigt när det gäller reglagen då 2015
> ska tydligen ha samma slimmade form som DA.
> Sora/Tiagra bör ha 105s gamla form vilket känns
> som petflaskor för oss som har normalstora eller
> mindre händer.

Nja, det beror på vad du menar med "105s gamla form"?
11-delade 105 (from 2015) kallas 5800 och har mkt riktig bra ergonomi/slimmad form.
Men är troligen alltför dyr enl ovan
Gamla 105 5700 är den "dåliga"
Men 10-delade Tiagra 4600 har den bättre ergonomin som även 105 5600 hade.
(Sora känner jag inte till)

/Håkan

Min första racercykel!
Fast vad som är dåligt ergonomiskt är en fråga om smak också. Jag tycker att 5700 är skönare än 4600. Mycket skönare med en bred platt yta uppepå. Har SRAM på en cykel och de är för smala för att hålla händerna på tycker jag så det blir ofta att jag håller där de går över till styret istället.

Senast ändrad:
Min första racercykel!
SRAM för mig hela vägen, gillar separat växelspak. Med shimanos reglage så bromsar jag in ofrivilligt när jag ska växla då jag tenderar att dra växelspaken mot styret.

Det inte alla som gillar känslan av att reglaget ska explodera hela tiden á la SRAM. Shimano känns som rena precisionsarbetet.

Min första racercykel!
Rattnalle skrev:
> Fast vad som är dåligt ergonomiskt är en fråga
> om smak också.

Nej
Det är skillnad på ergonomi och personliga preferenser.

/Håkan

Min första racercykel!
HåkanC skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Fast vad som är dåligt ergonomiskt är en
> fråga
> > om smak också.
>
> Nej
> Det är skillnad på ergonomi och personliga
> preferenser.
>
>
> /Håkan

Jo det går du förstås rätt i. Med det förbehållet att vi är skapta olika, det finns mer än ett rätt.

Min första racercykel!
Jag skulle rekommendera att gå till en cykelaffär, testa ut en cykel som passar och sen träna stenhårt hela vintern. Men en cykel för 6-8k är kanske lite billigt om man blir fast. Köp inte nåt begagnat, billigt och dåligt - för att sen köra Vätternrundan, det går skit och sen säljer du den på Blocket veckan efter.

30 mil är långt på dålig utrustning och utan förberedelse.

Min första racercykel!
HåkanC skrev:
> Gamla 105 5700 är den "dåliga"
> Men 10-delade Tiagra 4600 har den bättre
> ergonomin som även 105 5600 hade.
> (Sora känner jag inte till)
>
>
> /Håkan

Sora (3500) har precis samma utformning som Tiagra (4600). I varje fall kan jag varken se eller känna någon skillnad. Gäller även Claris.

Jag skulle helst rekommenderat SRAM av just ergonomiskäl, men det bygget finns inte längre. Den här Tiagracykeln är osannolikt prisvärd och ligger precis i nedre änden av din budget.
Handla hos handlare är överskattat. Man kan få bra hjälp, men man kan precis lika gärna bli påprackad något överblivet skräp i fel storlek till rena ockerpriset. Och man får ändå betala för eventuella anpassningar.

Min första racercykel!
Jag har bara "sniffat" på lvg jämfört med de flesta här men har tre landsvägscyklar och en "CX" i bagaget.

105 är visserligen bra, men jag har kört med "budgetgrupperna"; tex 2300, Sora och de fungerar helt OK. Den mest avgörande skillnaden är om de har knappar eller paddlar. Där bör du försöka ta en modell med "paddlar" om du kan välja då knapparna är svåra att nå och kan vara kärva; inget problem för tex mig som har stora händer men för många funkar inte ergonomin.

Mer intressant är hjul och däck som gör enorm skillnad för hur livlig cykeln känns. Tyvärr är det nog uteslutande enkla hjul i lågprissegmentet. Däck kan du köpa löst som du fick tips om tidigare!

Det normala rådet för "valuta för pengarna" är att köpa direkt på postorder från Tyskland men av nån anledning lägger sig de största tillverkarna (Canyon, Radon, Rose) där över din budget.

Frånsett att cykeln skall passa i storlek och se snygg ut är det nästan enklast att titta på på vikten och försöka få en så lätt cykel som möjligt.

Butiker som säljer racers online:
http://www.wiggle.se/cykel/racercyklar/?o=2&ps=96
http://www.evanscycles.com/categori...price_from=;price_to=8801;on_sale=1;sort=asc;

Du behöver inte en dammodell; det är vanligen bara färg och sadel som skiljer.

Scott du nämner ovan är vanligen säkra kort men inte de mest prisvärda. Hos Evanscycles tycker jag Cannondale CAAD8 står ut som en ram med det där lilla extra. Även Specialized Allez ser fin ut även om den är lite snikigt specad.

Mycket prisvärda är Boardman hos Wiggle. De jag har sett och provat har varit fina.

Vad gäller M324 är de tunga och poppis bland pendlare, de levereras med klossar som löser ut lite lättare. Jag störde mig på att de "bygger" rätt mycket nedåt med "vanlig-sidan" när man kör SPD, då blev det sporadiska islag i marken vid kurvtagning.

Min första racercykel!
bojsänke skrev:
> Den här Tiagracykeln är osannolikt prisvärd och
> ligger precis i nedre änden av din budget.

Den är endast ett bra köp om TS inte är för kort,
eller rättare sagt har för korta ben.
Den kortaste RT-58 ramen har en reach på hela 374mm
tex Trek Lexa är en hel cm kortare, vilket kan gör STOR(!) skillnad för en kort cyklist.

> Handla hos handlare är överskattat. Man kan få
> bra hjälp, men man kan precis lika gärna bli
> påprackad något överblivet skräp i fel storlek
> till rena ockerpriset. Och man får ändå betala
> för eventuella anpassningar.

+1

/Håkan

Min första racercykel!
Kort överkropp menar du väl ändå Håkan? En lång ram passar väl bra för den med proportionellt korta ben. Förutsatt att höjden inte blir tokig.

Om TS berättar hur lång hon är och hur mycket av det är benlängd så misstänker jag att det kommer att flöda in storleksanpassade rekommendationer.

Min första racercykel!
Rattnalle skrev:
> Kort överkropp menar du väl ändå Håkan?

Visst borde jag ha skrivit så. Det blev fel.

/Håkan

Min första racercykel!
Rattnalle skrev:
> ...Om TS berättar hur lång hon är och hur mycket av det är benlängd
> så misstänker jag att det kommer att flöda in storleksanpassade rekommendationer.

Att fråga om en kvinnas kroppsdata; 'är inte kosher. FY PÅ DIG !!!

Min första racercykel!
garfunkah skrev:
> De nyaste dam-modellerna skiljer mer än bara
> färg och sadel. Oftast brukar de ha kortare reach
> än unisex-modellerna.

Vilket är en mycket tveksam "anpassning" till ett fenomen som inte existerar. Jag hänvisar till tidigare trådar...

Min första racercykel!
Gå till några olika affärer och snacka med dom, kläm och känn på saker, provcykla (om möjligt), ... Du kommer säkert att bli (än mer) förvirrad av cykeldjungeln till att börja med, men du kommer också kanske att kunna känna vad som absolut inte funkar och därmed sortera bort en del cyklar från listan av tänkbara. Dessutom kommer du att få någon känsla för affärerna. Lite avslöjande kan det ju vara om du frågar vilka (om någon) av de cyklar de har inte som skulle passa just dina kroppsproportioner. Om de bara tvärsäkert hivar fram något är de antingen väldigt duktiga eller inte alls så duktiga.

Instämmer i kören som inte anser att 105-grupp ska vara något krav för köp om du har en budget på 8kkr, snarare tvärtom då det som sagts riskerar att leda till att det har sparats in för mkt på annat. Det går f.ö. alldeles utmärkt att ha roligt på en ganska enkel cykel, bara den passar och att t.ex. reglage är utformade s.a. man kan hantera cykeln utan problem. Jag har kört på hyrcykel med enkel aluminiumram, Tiagra-komponenter och enkla hjul och ändå haft väldigt trevligt. Visst känner man skillnad på ett antal olika sätt mot en betydligt dyrare cykel, men om man som du inte har någon erfarenhet av racer så kommer du nog att uppleva att det går härligt lätt att få upp farten och att det svarar väldigt bra när man trycker till på pedalerna jämfört med en vanlig brukscykel. Åtminstone var det min känsla när jag köpte min första racer att den var som ett spjut, att man satt extremt framåtlutad och att styret var väldigt smalt. Man vänjer sig dock väldigt fort.

Och, angående klickpedaler så är det olika hur tröglärd man är och hur lång tid och hur många s.k. SPD-vurpor (d.v.s. att man tippar omkull p.g.a. att man glömt att klicka ur när man ska stanna och hjärnan inte hinner komma fram till att man ska vrida ur foten istället för att lyfta den från pedalen) man behöver innan det sitter i ryggmärgen att vrida ur foten. Själv är jag värdelös på allt som har med kroppskontroll och att lära mig rörelser. Gjorde nog åtminstone fem SPD-vurpor under några säsonger innan jag kände mig hyggligt bekväm med att urklickningen skulle gå automatiskt. Jag har dock aldrig egentligen slagit mig vid någon SPD-vurpa. Det enda som fått sig en törn är egot.

Min första racercykel!
Igino Cazzola skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > ...Om TS berättar hur lång hon är och hur
> mycket av det är benlängd
> > så misstänker jag att det kommer att flöda in
> storleksanpassade rekommendationer.
>
> Att fråga om en kvinnas kroppsdata; 'är inte
> kosher. FY PÅ DIG !!!

F'låt. Jag har lite svårt för särbehandling ;-)

Ang DPD så skulle jag nog säga att dom nittonåring lär du dig det på en eftermiddag utan att slå dig om du har normal motorik. Det gjorde jag åtminstone och jag är inget under av motorisk inlärningsförmåga.

Min första racercykel!
Rattnalle skrev:
> Om TS berättar hur lång hon är och hur mycket
> av det är benlängd så misstänker jag att det
> kommer att flöda in storleksanpassade
> rekommendationer.

Självklart! Jag är 169cm lång och ca 76 av dem går åt till innerbenslängden (om jag lyckades mäta någorlunda rätt).

Tack för alla tips, håller på att försöka läsa på så mycket som möjligt nu! Tycker att Trek Lexa SL ( http://www.motalacykelaffar.se/?product=trek-lexa-sl-wsd ) som några skrivit här i tråden verkar rätt intressant trots att den är en bit utanför den prisklassen jag kollade på, dock är den i storlek 50 vilket jag har uppfattat kanske är i minsta laget? Kanske får försöka hitta den någon annanstans?

Senast ändrad:
Min första racercykel!
Kolla pris, spec och årsmodell på Lexan. Den föreföll dyrare i butiken än på Treks hemsida.

Men det kan vara orättvist jämfört - jag har sett att den Trek-mtb min fru körde specades ned ett helt steg mellan två årsmodeller (S blev SL osv) så att man jämför "rätt" priser.

Min första racercykel!
Är lite längre på båda måtten, i snitt 6.5cm längre och kör på 50cm ram med liknande reach men lägre stack och 11cm stam.

Tror du kan klämma in dig på 48cm ram ifall du vill få en riktig framåtlutad körställning, annars är 50cm mer komfort med högre stack och liknande reach.

Min första racercykel!
bojsänke skrev:
> garfunkah skrev:
> -----
> > De nyaste dam-modellerna skiljer mer än bara
> > färg och sadel. Oftast brukar de ha kortare
> reach
> > än unisex-modellerna.
>
> Vilket är en mycket tveksam "anpassning" till ett
> fenomen som inte existerar. Jag hänvisar till
> tidigare trådar...

Jag trodde det var ett vedertaget "fenomen" att damer oftast har längre grenmått än män i motsvarande längd.

Min första racercykel!
Angående pedalerna så kör du på spd där du kan köra urklickat på ena sidan. Det finns ingen anledning att köra iklickat ibörjan om du exempelvis kör i stadstrafik och ska stanna vid många rödljus m.m.

Skaffa också metallklossar av modell SM-SH56 istället för SM-SH51. En bra cykelaffär borde kunna byta ut dina SM-SH51 som följer med mot SM-SH56.
Med SM-SH56 kommer man oftare loss även om man drar hälen hårt uppåt, snett uppåt, eller åt sidan. De två första rörelserna är vanliga när man får "panik" när man glömmer att klicka ur. Du kommer fortförande göra några spd-vurpor.
Med SM-SH51 så måste du i princip dra hälen åt sidan, vilket är OK och kanske t.o.m. fördelaktigt när man vant sig.
Jag har klickat ur av misstag med SM-SH56 2-3 gånger på räcer, ingen av gångerna ledde till att jag ramlade, däremot har de hindrat flera dumma vurpor. I skogen vill man kanske inte ha SM-SH56.

Spd vurpor är inte så farliga bara man håller fast i cykeln tills man gått i backen.

Om du aldrig kört cykel med bra bromsar förrut så börja lite försiktigt, du måste pressa tillbaka mot styret om du bromsar hårt.

Min första racercykel!
BjornR skrev:
> ...Tror du kan klämma in dig på 48cm ram ifall du vill få en riktig framåtlutad körställning...

Jag gillar också låga ramar (är 185/86 och kör 54) men som nybörjare tycker jag nog att man skall hålla sig till tabellvärden.

Min första racercykel!
Stirra dig inte blind på att det ska vara en damspecifik cykel.
Den ska kännas bra helt enkelt, sen spelar det ingen roll om det är dam eller unisexmodell.

De största skillnaderna brukar vara sadeln, bredden på styret och färgen (och prissättningen möjligen, damracers brukar ha sämre komponenter och kosta lika mycket som motsvarande herr/unisexmodell) Reach och sånt skiljer ofta mer mellan olika modeller än mellan dam och unisexvarianterna.

(Sadel får du vara beredd att prova lite olika innan du hittar rätt)

Min första racercykel!
garfunkah skrev:
> Jag trodde det var ett vedertaget "fenomen" att
> damer oftast har längre grenmått än män i
> motsvarande längd.

Det må vara en vanlig missuppfattning, men det är en missuppfattning. Kroppsidealen ser ut så, men inte kropparna. Däremot finns det jättestora "rasskillnader". Så vill man bygga speciella cyklar för asiater så vore det en bättre idé.

Min första racercykel!
bojsänke skrev:
> Det må vara en vanlig missuppfattning, men det
> är en missuppfattning. Kroppsidealen ser ut så,
> men inte kropparna. Däremot finns det jättestora
> "rasskillnader". Så vill man bygga speciella
> cyklar för asiater så vore det en bättre idé.

Jag inväntar en graf från HåkanC innan jag litar fullt ut på ditt svar. :)

Min första racercykel!
Behövs ingen graf, asiater har kortare lårben i förhållandes till grenmått och då krävs det ibland att man vänder setbackstolpen åt fel håll i värsta fall.

Min första racercykel!
Jag tycker vissa här överdriver faran med SPD-vurpor ganska kraftigt. Med normal motorik för en tonåring går det fort att lära sig utan smärta.

Min första racercykel!
Konkret skrev:
> Aldrig spd vurpat om man inte räknar i skogen.
> Men lvg, aldrig. Man måste ha det i bakhuvudet en
> stund bara.

Njaaa... :)

Tillbaka
Topp