min framgaffel klockar

jumx2

Ny medlem
min framgaffel klockar
Tjena!
Jag är ganska novis vad gäller cyklar och vad gäller normala beteenden samt inställningar.
Så därför undrar jag om det är normalt att det klockar i framgaffeln. Ljudet uppstår om jag står på cykeln och hoppar med framgaffeln då låter det klock när den är i luften, alltså när den fjädrar ut.
Är detta normalt eller ska man ställa in den på ngt vis.
Gaffeln är en manitou elite black.

Var beredda att jag kommer att ställa diverse mer eller mindre idiotiska fråor här i forumet en tid framöver. Förutsatt att jag inte hittar svaren i de tidigare trådarna.
/Gustav

min framgaffel klockar
Skruva upp returdämpningen. Vet inte hur det ser ut på Blacken. Men det är antingen ett vred uppe på kronan (inte preloaden dock) eller under något av benen.

min framgaffel klockar
jumx2 skrev:
-------------------------------------------------------
låter det
> klock när den är i luften, alltså när den fjädrar
> ut.

Hade precis samma fenomen när jag hade för lite luft i SPV kammaren på min Manitou Minute, testa och ha i lite mer där och kolla. Minute'ens mingräns ligger runt 50 psi (SPV Evolve).
/Tobias

min framgaffel klockar
ja har en marzocchi shiver DC som och klockar, men inte så ja känner det i luften. Det som klockar i den är låsbrickorna (segersäkringarna), som glappar lite. Låsbrikorna sitter i mitt fall under skureven högst upp där man spänner fjädern, det är inget alvarligt men det kan vara ireterande för den som är perfekt..

Det är kanske det som du känner när du hoppar, om det är så på manitou black

/ Anders

min framgaffel klockar
jumx2 skrev:
-------------------------------------------------------
> ...Var beredda att jag kommer att ställa diverse mer
> eller mindre idiotiska fråor här i forumet en tid
> framöver. Förutsatt att jag inte hittar svaren i
> de tidigare trådarna.
> /Gustav

se min signatur, den funkar i ur och skur ;)

min framgaffel klockar
Jag har också en sådan där black elite gaffel och jag tycker att den har börjat att glappa lite. Håller man in bromsen och gungar cykeln så känns det som att det glappar lite. Finns det någon justering för att fixa detta eller kan det vara som så att det är sliten? Jag har bara använt den ca 3 månader!

min framgaffel klockar
Om du håller in frambromsen och juckar cykeln fram och tillbaka, som du säger, så testa att hålla handen runt området där övre gaffelbenet går ned i nedre gaffelbenet. Då kan du lätt känna om det är glapp. Testa även att hålla handen runt nedre och övre styrlagret då det kan vara glapp även här.

Är gaffeln glapp måste man byta bussningar och glappar styrlagret behöver det justeras. En glappande gaffel kan man köra runt med en tid men glapp i styrlagret ska åtgärdas innan det uppstår - typ.

min framgaffel klockar
kan hända jag hittade felet idag, upptäckte att framgaffeln inte var pumpad i huvudtaget när jag köpte den. Ska ut och testa om klocket slutat i morgon.

Tillbaka
Topp