Min hoj har 1" "steerer" - finns det nya dämpgafflar?

Doink88

Ny medlem
Tjena!

På min hoj - en Stumpjumper M2 anno -98 sitter en Manitou Answer SX Ti.

Gaffeln börjar stumna, den har bara c:a 5 cm travel kvar.

Jag vet inte vad jag ska göra - jag skulle ju vilja ha en luftfjädrad fin-gaffel typ FOX men eftersom min hoj har en styrkrona (eller vad nu övre delen på framgaffeln heter) som mäte 1" (en tum) och moderna framgafflar har en diameter på 1.1/8 tum så passar inte de nya fina grejorna.
(Dessutom måste jag ha V-bromsfäste på framgaffeln vilket inte alla nya gafflar har.)

Jag vet inte vad jag ska göra riktigt, förvisso kan jag byta till en ny snik-RST från biltema men då kanske det är bättra att rädda min nuvarande.

(Jag har i en tidigare tråd frågat huruvida dyr beggad slår nya billig gaffel, men den diskussionen är lite annorlunda)

Dessutom är det ngt mysko med min framgaffel - den har elastomer-dämpning trots att den heter SX Ti (skall då vara titan-fjädrad) men strunt samma.

Nån som har ngn idé om detta?

David, Taxam för svar...

Hehe, jag är en sån nolla. Ok, så övre delen på framgaffeln mäter 1" på nya framgafflar oxå då.

Skönt att jag slapp cykla in till butiken och bli hånad.

Bättre bli hånad på internet, där jag är någorlunda anonym. Får väl byta nick så småningon :)

Doink88: Ibland stämmer inte verkligheten med kartan.
Gå förbi en cykelbutik ändå. Eller lägg ut en bild på styrrör/styrlager! :-)

Hej,

Jag har för mig att 1" styrrör är en existerande standard? Brorsan har det bland annat på en gammal Cannondale.

Så var jag förstår så kan det stämma som du skriver.

Har du 1-1/8" så finns det ju massor med gafflar som passar.

Eller blandar jag ihop standarderna?

//Erik

Jag har precis mätt gaffelröret en gång till 1-1/8", precis som ni säger. Jag mätte naturligtvis som en idiot första ggn (skruvade aldrig av styret utan "kik-mätte" lite).

@alla: skitbra, tack för att ni såg till att jag skärpte mig.

@Erik: Jo ngn ggn på mitten av 90-talet bytte tillverkarna standard därav min temporära osäkerhet

Tillbaka
Topp