min konstigaste cykelolycka

tobiascyklar

Aktiv medlem
Idag på morgonen skedde min hittills märkligaste cykelolycka.

Jag kommer cyklande på "trottoaren" utanför pressbyrån i Årsta. Det blåser hårt.
trottoar.jpg

Plötsligt ser jag en skylt bakom börja kana över beläggningen, mot mig, i vinden. Den accelererar, och jag inser att den kommer att komma ifatt mig (jag cyklar mycket långsamt)
skylt.jpg

Jag försöker få upp farten, men hinner inte undan, och skylten kraschar in i baken på cykeln, innnan den fortsätter vidare och ramlar omkull. Min baklykta slås sönder.
baklykta.jpg

Otroligt ! Jag gick in på pressbyrån och sa att det var deras skadeståndsskyldighet, deras skylt, men de var inte speciellt hjälpsamma, tvärtom otrevliga, och gav heller inga kontaktuppgifter till pressbyrån. En i personalen hävdade att hon sett skylten välta men inte olyckan (hon såg väl delar av förloppet). Det kom en massa människor bakom mig från tvärbanan, så många såg det, men vem ...
Har viss förståelse för att de fann förloppet svårt att tro på :-) Litet vänlighet tycker jag dock de kunnat kosta på sig, men men.

Man hoppas nästan någon filmat, detta skulle bli succe på youtube :-)

Jag har blivit ifattkörd många gånger, men hittills aldrig av en skylt..... men vad säger man... hellre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd, och skylten hade ju ett glatt budskap i allafall.... ; )

Mvh Ulf S.

Inte för att vara oartig, men blir man omkörd av en skylt så.... ?

Bilagor

• REj0ndU5O0wp1gdIXIhqKog34MzLK74c53wXg8J6GeA-2048x2048.jpg
    REj0ndU5O0wp1gdIXIhqKog34MzLK74c53wXg8J6GeA-2048x2048.jpg
    224.7 KB · Besök: 29
tobiascyklar sa:
Idag på morgonen skedde min hittills märkligaste cykelolycka.

Jag kommer cyklande på "trottoaren" utanför pressbyrån i Årsta. Det blåser hårt.

Plötsligt ser jag en skylt bakom börja kana över beläggningen, mot mig, i vinden. Den accelererar, och jag inser att den kommer att komma ifatt mig (jag cyklar mycket långsamt)

Jag försöker få upp farten, men hinner inte undan, och skylten kraschar in i baken på cykeln, innnan den fortsätter vidare och ramlar omkull. Min baklykta slås sönder.

Otroligt ! Jag gick in på pressbyrån och sa att det var deras skadeståndsskyldighet, deras skylt, men de var inte speciellt hjälpsamma, tvärtom otrevliga, och gav heller inga kontaktuppgifter till pressbyrån. En i personalen hävdade att hon sett skylten välta men inte olyckan (hon såg väl delar av förloppet). Det kom en massa människor bakom mig från tvärbanan, så många såg det, men vem ...
Har viss förståelse för att de fann förloppet svårt att tro på :-) Litet vänlighet tycker jag dock de kunnat kosta på sig, men men.

Man hoppas nästan någon filmat, detta skulle bli succe på youtube :-)

Såg du inte skylten, människa?!

Bengt-re sa:
jofahjalm sa:
Hur lyckas du intala dig att Pressbyrån skulle ha skylldighet att ersätta dig för detta?

Verkar svårt om man tolkar detta.

http://www.juridikradgivarna.se/skadestand-p-g-a-att-en-skylt-blast-omkull-och-skadat-min-bil/
Beror på hur man tolkar det. Då det finns ganska mycket regler kring utformning och förankring av vägmärken just för att sånt där inte ska kunna hända så att någon varit oaktsam känns givet om skylten ändå sticker. Däremot är det nog rätt hopplöst att bevisa på ett bra sätt att skylten blåst omkull och skadat bilen om man inte filmat förloppet.

jofahjalm sa:
Hur lyckas du intala dig att Pressbyrån skulle ha skylldighet att ersätta dig för detta?

Med tanke på att den typen av skyltar inte längre är tillåtna, förbjöds 2011 om jag minns rätt, så är det väl inte helt omöjligt.

(edit:)
Även om det skulle vara en tillåten skylttyp så är den förmodligen ändå otillåtet uppställd. För att få ställa ut en skylt så måste men söka tillstånd hos polisen (kostnad 700:- per ansökan och gäller i 3år).
Mig veterligen så brukar Pressbyrån inte bry sig om att göra det då de vet att de kommer få avslag då den enda tillåtna skylttypen numera är den trekantiga, så kallade, överdagenskylten.

//j

Senast ändrad:
jesperC sa:
jofahjalm sa:

Med tanke på att den typen av skyltar inte längre är tillåtna, förbjöds 2011 om jag minns rätt, så är det väl inte helt omöjligt.

(edit:)
Även om det skulle vara en tillåten skylttyp så är den förmodligen ändå otillåtet uppställd. För att få ställa ut en skylt så måste men söka tillstånd hos polisen (kostnad 700:- per ansökan och gäller i 3år).
Mig veterligen så brukar Pressbyrån inte bry sig om att göra det då de vet att de kommer få avslag då den enda tillåtna skylttypen numera är den trekantiga, så kallade, överdagenskylten.

//j

Men varför är det så mycket skyltar ute om det är otillåtet?

Rattnalle sa:
Bengt-re sa:
jesperC sa:
Bengt-re sa:
...
Men varför är det så mycket skyltar ute om det är otillåtet?

För att de funkar och lockar in kunder till affären.

//j

Och en och synskadad som drar omkull får man ta antar jag så länge det går tjäna pengar.
Ja.

En sådan incident faller dock under brottsbalkens kapitel 3 paragraf 8.
"Den som av oaktsamhet orsakar annan person sådan kroppsskada eller sjukdom som inte är ringa, döms för vållande till kroppsskada eller sjukdom till böter eller fängelse i högst sex månader. .."
Detta är dock något som kan tillämpas först i efterhand och då kan man ju tycka att det är lite sent. När det gäller egendomsskador så är den som ställt ut skylten ersättningsskyldig enligt skadeståndslagen om något händer.

Att ställa ut skyltar i sig är väl ett brott mot Stockholm lokala ordningsföreskrifter och, som synes, inget som någon bryr sig så mycket om. Om något händer så kan det dock vara bra att veta att de står där utan tillstånd.

//j

Jo alltså...
Juridiskt så var Pressbyrån på hal is som vi andra på cykel idag.
Och juridiskt är stötestenen bevisfrågan: jag måste hitta en av alla tvärbaneresenärer som såg det hända.

Men varför skulle detta bli en juridisk övning?

Normala ansvarstagande människor och personer tar detta via samvetet. Skulle förvåna mig om Pressbyrån skulle applicera ngn slags sovjetiskt kundbemötande trots all betong utanför.

Men så är jag rätt gammaldags i termer av ansvar och hänsyn också. Fråga mina stackars barn. Men de blir jäkligt bra människor, kanske bla av en gammaldags uppfostran.

Jag tror inte att jag själv var ett föredöme heller. Tyckte nog att frågan var så självklar att jag inte var så pedagogisk. Och ansvaret faller som någon påpekar ovan inte i första hand på front line, dvs kassapersonalen.

Evigt tjat om årstaolycken. Vad har ni andra för konstiga olyckor?
Min konstigaste var i går. Jag lämnade cykeln olåst utanför affären i 4 minuter. När jag kom ut stod cykelskrället kvar men låset var stulet. Det ni!

jesperC sa:
Att ställa ut skyltar i sig är väl ett brott mot Stockholm lokala ordningsföreskrifter och, som synes, inget som någon bryr sig så mycket om. Om något händer så kan det dock vara bra att veta att de står där utan tillstånd.
//j
Är det klarlagt att skylten stod ute? På bilden står den ju i affären, så den kanske blåste ut. :)

Cyklade på en betonggris en kväll när det var becksvart. Bröt nog ett revben, hade ingen hjälm men klarade mig bra ändå.
Gaffeln krökte sig in till vevpartiet typ.
Jag var nog 13 år.

Somnade i en klunga på ett etapplopp. Rullade rakt ner i ett dike men alla andra klarade sig. Skadade ena axeln och kunde inte hålla i styret samtidigt som jag drack på nästa etapp.

Tillbaka
Topp