Min Look 595, ramhaveri! bilder! Uppdaterad

rekrej

Aktiv medlem
Senaste nytt!

Jag lämnade in cykeln idag till Roslins i Ystad. De tog bilder som skickades till Vartex som i sin tur skickade bilderna till le France. Svaret från Fransoserna blev; vi vill genast ha ner ramen och ge kunden en låneram så länge. Så på onsdag så har jag en ny cykel som jag får låna tills min reklamation är fixad.

aldrig har jag varit med om snabbare eller bättre kundservice.

jag återkommer med nya rön när de dyker upp!

/Jerka

-----------------------------------------------------------------

efter en liten spurt på min motionsrunda small det till i ramen. Jag upptäkte detta när jag kom hem!

Diagonalröret har slitit sig ur muffen vid styrhuvudet.

Vad säger ni detta hände på min andra runda på cyklen. Detta måste vara ett fabrikationsfel!

1.JPG ht=725

2.JPG ht=544

3.JPG ht=544

Det är så man vill börja gråta!

/Jerka

Senast redigerad av en moderator:
Fabrikationsfel!, Du får en ny ram....kontakta affären du köpte cykeln ifrån så får han ordna en ny ram.

Med tanke på alla spacers kanske du skulle ta en storlek större?

Aj, vad trist! Självklart är det fabrikationsfel. Jäkligt surt att behöva vänta på garantihantering när man har sprillans ny hoj.

ajajajaj, det där vill man inte ska hända på sin nya hojj. speciellt inte på andra rundan. men tur att det sker nu när garanti finns kvar och det inte direkt ä högsäsong

De e ju vinter och du får en 2008 så inte bara elände, men man blir ju tveksam till QCn hos Look.

Lycka till, gräv inte ner dig. På handlarn och se till att det fixas pronto.

Jag har själv väntat på en 2008, ersättningsram i många månader nu, men det är bara att hålla ut. Inte en Look alltså.

Jag skall ner till handlarn imorgon. Så jävla trist bara, jag som redan har väntat 5 vecker efter förra ram-raset (inte en Look) då var det iofs våld som orsakade skadan.

Jag tror nog inte det blir några problem, Lasse har handlat mycket med Vartex (som har Look i Sverige) så de har en god relation.

/jerka

Trist Jerka.

Men nu kommer du att märka fördelen med att handla lokalt istf postorder.
Att kunna gå ner till handlaren med cykeln under armen kan vara värt att betala xtra för.
Trist bara att Look inte har bättre kvalite', eller oxå är det du som har haft maximal otur.

Men jag säger som andra i tråden:
-Försök få en 2008.
-Kolla upp om en storlek större inte skulle passa dig bättre.
På den tiden när styrrören var på 1" var det flera gaffeltillverkare som hade ett max på 1cm spacers. Även med 1,125" är det ingen nackdel att slippa spacers.

/Håkan

HåkanC skrev:
-------------------------------------------------------
> Trist Jerka.
>
> Men nu kommer du att märka fördelen med att
> handla lokalt istf postorder.
> Att kunna gå ner till handlaren med cykeln under
> armen kan vara värt att betala xtra för.
> Trist bara att Look inte har bättre kvalite',
> eller oxå är det du som har haft maximal otur.
>
> Men jag säger som andra i tråden:
> -Försök få en 2008.
> -Kolla upp om en storlek större inte skulle passa
> dig bättre.
> På den tiden när styrrören var på 1" var det
> flera gaffeltillverkare som hade ett max på 1cm
> spacers. Även med 1,125" är det ingen nackdel
> att slippa spacers.
>
>
> /Håkan

Jo jag tackar min saliga att jag köpt den lokalt.

Ang antal spacers så är det bara ett test för att hitta fram till rätt höjd. jag skulle nog kunna plocka väck någon centimeter redan nu men jag har inte fått någon riktigt lång runda och känna efter riktigt.

/Jerka

trist. När jag körde runt på en scott endorphin(såg ut som en plastcykel) 1996 väntade jag bara på att bakgaffeln skulle gå av när som helst men den höll för hur mkt tuktande som helst konstigt nog

Trist på en fin hoj. men jag tror inte du behöver oroa dig, tror Lasse kommer säga nåt i stil med "vi löser det", de är skit bra att ha att göra med på Roslins.

Bjasse skrev:
> Trist på en fin hoj. men jag tror inte du
> behöver oroa dig, tror Lasse kommer säga nåt i
> stil med "vi löser det", de är skit bra att ha
> att göra med på Roslins.

Precis min erfarenhet av Roslins!

/Jerka

Indurain skrev:
> rekrej:
>
> Starta en tråd här om ramhaveriet, skulle vara
> intressant att läsa kommentarerna.
>
> http://weightweenies.starbike.com/forum/viewforum.
> php?f=3

Jag vill inte göra skit för Look innan jag har fått mitt problem åtgärdat. Jag slängde upp detta här på Happy för att jag blev så ledsen när jag upptäckte skadan. Nu när jag har fått tröst och support från mina vänner här på Happy så räcker det för tillfället. Skulle jag få problem i min reklamation så kan det mycket väl hända att bilder hamnar på http://weightweenies.starbike.com.

/Jerka

Det verkar vara limmet som släppt eller?
Det är vä inte röret som gått av?
Helt klart ett fabrikationsfel så det ska absolut inte vara några problem att få en ny på garanti.
Eventuellt tar Look in ramen och limmar om den.
Men det behöver inte betyda att LOOK ramar är av dålig kvalite. Shit happens hos alla tillverkare.

johanf skrev:
> Det verkar vara limmet som släppt eller?
> Det är vä inte röret som gått av?
> Helt klart ett fabrikationsfel så det ska absolut
> inte vara några problem att få en ny på
> garanti.
> Eventuellt tar Look in ramen och limmar om den.
> Men det behöver inte betyda att LOOK ramar är av
> dålig kvalite. Shit happens hos alla tillverkare.

Det är limmet som släppt i muffen, jag cyklade hela vägen hem (eftersom jag inte kunde hitta vad som hade smällt, jag letade och flexade ram och hjul i nästan 5 minuter utan att hitta något) och kunde inte känna något konstigt förutom att växlarna ballade ur hela tiden. Vilket snarare kan härledas till att vajrarna har sträckt sig och höljena satt sig.

Jag kommer inte att acceptera att de försöker laga befintlig ram. Jag skulle aldrig kunna känna mig bekväm på en ram som rasat en gång. Och hur skulle de kunna dra ut hela röret ur muffen för att kunna limma om den.

/Jerka

rekrej skrev:
> Jag kommer inte att acceptera att de försöker
> laga befintlig ram. Jag skulle aldrig kunna känna
> mig bekväm på en ram som rasat en gång. Och hur
> skulle de kunna dra ut hela röret ur muffen för
> att kunna limma om den.

Håller med helt. Vad säger att inta alla limfogar är dåliga på ramen? En ny ram är det som gäller. Om de säger annat så får du stå på dig.
/J

När man har så pass många spacers så blir det ganska rejält med hävarmseffekt vid en spurt, precis där det nu har pajat. Man kan ju tycka att en ram ska klara av det! Även en limmad plastram.

Edit: Skittrist, hoppas att du slipper vänta allt för länge på en ny ram. fast snart kommer väl snön.

Nu har jag kollat runt på olika forum. Look har haft en hel del problem med kosmetiska klarlackssprickor på 595. Det har visat sig att deras gamla formar som de gutit ramarna i har haft lite problem. I alla fall så ha de ersatt alla dessa ramarna efterhand som kunder har fått problem. Om jag nu kommer med detta felet på min splitter nya ram så vore det konstigt om de inte bytte den pronto.

Jag skall ta bort lite spacers på min hoj. Jag hade faktiskt ingen aning om att detta var ett problem. Man lär sig nya saker varje dag.

Tack alla!

Jerka

rekrej skrev:
> Jag skall ta bort lite spacers på min hoj. Jag
> hade faktiskt ingen aning om att detta var ett
> problem. Man lär sig nya saker varje dag.
>
> Tack alla!
>
> Jerka

Snygg cykel och trist att du bara fick ett par rundor på den. Men det kommer lösa sig innan våren hoppas jag. Tar du bort några spacers lär du få du ett duktigt dropp. Hur stor dropp har du mellan sadel och styre nu? Själv är jag en gammal gubbe som inte klarar mer än 12-14cm

file=48333

Jag vet inte hur mycket dropp jag har, sist jag fick dropp var när jag luxerat axeln -98 och då fick jag väl 500-1000ml ;-)

Jag han aldrig mäta innan jag lämnade ramen.

/Jerka

En Look 585 Optimum med latare och slöare geometri skulle passa mig perfekt. Får nog kolla vad en sådan kan kosta.

Hoppas trådskaparen får korrekt limmad ram nästa gång

är det inte lite korkat att limma en skarv på det där stället? Borde hålla bättre att gjuta ihop "två halvor" liksom

Muffad ram känns lite omodernt 2007, har fransmännen inte kommit längre? Speciellt med tanke på vad en look kostar. Hoppas allt löser sig för din del.

Obed skrev:
> En Look 585 Optimum med latare och slöare
> geometri skulle passa mig perfekt. Får nog kolla
> vad en sådan kan kosta.
>
> Hoppas trådskaparen får korrekt limmad ram
> nästa gång

Jag kan nästan garantera att Roslins är billigast i Sverige på Look ramar just nu, kanske billigast i Europa. Ring honom (0411-12315) så kan jag garantera att du kommer att bli chockad. Han snackade om 16000 för en 585a 1000kr billigare än CC.

ething skrev:

> Muffad ram känns lite omodernt 2007, har fransmännen inte kommit längre? Speciellt med tanke på vad > en look kostar. Hoppas allt löser sig för din del.

Look har bide muffade och gjutna ramar 586an är i stort en gjuten 595a.

/Jerka

Tillbaka
Topp