Min mobil klarar inte kyla..

mattihp

Aktiv medlem
Idag gjorde jag ett elddop för min S20+ och var ute och cyklade i ca 3h. Batteriet lade av. Visade att den gått till noll - tillbaka hemma så var den på över 50%.

Har ni hittat skal som håller värmen bättre och får plats i en mobilväska? Jag spelar turf så behöver kunna se skärmen. Annan lösning hade varit att ha den armhålan...

Jag använder innerfickor, så när kroppen som möjligt. Alla litiumbatterier är till viss del temperaturberoende men har haft modeller som varit katastrof, t.ex. en Motorola.

Kanske kan man vadderad ett eget skal för syftet? Det vore nog bäst. Använder du telefonen så alstrar den ju en viss mängd värmeenergi, men skärmen är förvisso en stor yta som blir svår att skydda.

Vad händer om du gör ett skal med en extra ficka på baksidan där du kan placera en sån där handvärmare som drivs av en lagom stark exoterm reaktion?

Hittar man en som inte blir för varm så kanske det kan motverka kylan från skärmsidan.

Det finns USB-värmda telefonväskor, åtminstone enl Google
71YKuG60NHL._AC_SX466_.jpg

Men det är inget som jag har ngn som helst erfarenhet av,
så skaffar du den, eller ngn annan, får du gärna återkomma med en recension

+ en till

Senast ändrad:

+ en till
Spännande!

Hur länge har du haft telefonen? Ett byte av batteri brukar göra gott om telefonen dör ovanligt snabbt i kyla. I alla fall funkat på 2 av mina telefoner med liknande beteende.

Jag kör med telefonen i fickan och trådlösa hörlurar under mössan.
Men kräver ju att man vet var zonerna ligger och att det inte är alltför många med/motspelare ute i samma område...

+ en till
Känns rimligare att nyttja den energin för att ladda telefonen. Aldrig upplevt att de dör av kylan med fullt batteri utan det är ju oftast när det redan laddat ur delvis.

Körde med powerbank och det gick prima. Tycker dock att den drog väldigt lite av powerbanken trots att mobilen hela tiden var på 100%. Tvek på om det är batterihälsan, funderar på om det är någon mjukvaruspärr.

Körde med powerbank och det gick prima. Tycker dock att den drog väldigt lite av powerbanken trots att mobilen hela tiden var på 100%. Tvek på om det är batterihälsan, funderar på om det är någon mjukvaruspärr.
Nu har jag inte cyklat så mycket i kyla men kört en hel del skoter. Det är lite från telefon till telefon. En del dör direkt om man plockar fram dom i -15 medan en del klarar sig i princip problemfritt. Telefoner stänger väl av vid lite olika batterispänning, men när man matar med powerbank har man alltid bra spänning, och dessutom hålls batteriet lite varmare, så det är inte jättemycket energi som behöver tillföras för att hålla telefonen nöjd.

Min OnePlus 6 är 5 år gammal och det är faktiskt enda problemet med det, skärmen blir successivt svart när den blir kall (minusgrader). Tror det behövs batteribyte igentligen...

Nu har jag inte cyklat så mycket i kyla men kört en hel del skoter. Det är lite från telefon till telefon. En del dör direkt om man plockar fram dom i -15 medan en del klarar sig i princip problemfritt. Telefoner stänger väl av vid lite olika batterispänning, men när man matar med powerbank har man alltid bra spänning, och dessutom hålls batteriet lite varmare, så det är inte jättemycket energi som behöver tillföras för att hålla telefonen nöjd.
Det låter som den rimligaste förklaringen!

Tillbaka
Topp