Min nästan-happylampa

dabac

Aktiv medlem
Min nästan-happylampa
Tänkte visa lite bilder på min nästan-happylampa, byggd med extrem komponentåtervinning. Låt er inspireras, förfasas eller ignorera dem, eller vad som nu passar...

PICT0059.JPG ht=544

Frontplattan är skuren ur en gammal skärbräda, lättarbetat men samtidigt segt och splittersäkert. Skruvarna plundrade från nån kasserad IKEA-möbel, breda fina skallar.

PICT0060.JPG ht=544

Lamphusen är två gamla trädgårdsspottar. Max 10 W står det på dem, men med lite fartvind så tål de mer. Strålen är smalare från den gamla Silvalampan jag körde med förra vintern. Vattenskyddet över brytaren på "insidan" är naturligtvis en stump gammal räserslang.

PICT0064.JPG ht=544

Det var ett par långa plastspetsar längs bak på lamphusen från början, men kapade man av dem så blev det precis lagom mycket material kvar för att det skulle gå att få på lite M8-gäng. Aluplåten kommer från ett gammalt faxchassi, mässingsmuttrarna från en toalettank.

Hel/halvljusomkopplare från nåt skrot, och fullständigt överflödiga hel/halvljussymboler i självlysande/självhäftande plast.
PICT0067.JPG ht=725

Styrfästena är rörklammer för 22 mm rör, sitter bra och verkar inte vilja spricka även när jag tvingat dem över det ngt tjockare styret. Kanske inte skulle tåla hård skogskörning, men är helt OK på cykelvägarna.

Min nästan-happylampa
castrello skrev:
-------------------------------------------------------
> En sån ska jag också knåpa ihop!

Lampan i stort är ju väldigt baserad på "vad-har-jag-hemma"principen, men jag tänkte att rörklammern kanske kunde vara ett tips som nån mer kunde ha glädje av.
Innan jag hittade dem så hade jag tänkt använda utrustningsfästen från båtsportsindustrin, men de var väl sådär 5 ggr dyrare om jag minns rätt.

Min nästan-happylampa
castrello skrev:

...säger du samtidigt som du fullständigt sågar dina praktiska fysik-/el-kunskaper i din batteri-tråd.
hmmmm

Häftig lampa annars.

Senast redigerad av en moderator:
Min nästan-happylampa
castrello skrev:

He he hee en lampa ihopknåpa av Castr-EL-lo. Nå den blir säkerligen fin den.

Min nästan-happylampa
Atlas skrev:
> Jag skulle gärna göra en men hittar varken nån
> gammal fax eller toalett :(

Jag har hört ett rykte att det faktiskt går att bygga med nya, köpta-för-syftet-prylar också, men jag vet inte om jag tror på det... ;-)

Tillbaka
Topp