Min nya lilla leksak

pbeijer

Aktiv medlem
Min nya lilla leksak
Min nya lilla leksak.

ram: Santa Cruz Heckler medium, 5th element air
sadelstolpe: Thomson elite
sadel: WTB Shadow Stealth
sadelstolpsklamma: ingen aning
styrstam: thomson elite SM-E126 70mm
styrlager: WTB
styre: MaXm-6
handtag: Salsa, Juegos de Fuegos Lock On
bakväxel: SRAM X.9 (Long Cage)
växelreglage: SRAM X.9 Trigger
kedja: Sachs PC 59
bromsar: Hope Mono Mini Disc Brake
nav, fram: XT M756 32h
nav, bak: XT M756 32h
fälg, bak: XC717
fälg, bak: XC717
ekrar: DT Comp
nipplar: mässing
däck, fram: Schwalbe King Jim
däck, bak: Schwalbe King Jim
fälgband: Schwalbe
slang: ingen aning
pedaler: PD-M540
framväxel: Deore XT FD-M760
vevparti: Deore XT FC-M760
framgaffel: Z1 Freeride 130 ETA -04
kasett: SRAM 990, 11-32

cykelside_small.jpg

cykelfront_small.jpg

cykelrear_small.jpg

Min nya lilla leksak
Ta omedelbums bort den där storklingan å sätt en M4 i fronten istället så blir det bra :D

Lite seriöst nu, vad väger den med alla XC komponenter du har satt på. Känns som den borde bli ganska lätt för att vara en Heckler.

Senast redigerad av en moderator:
Min nya lilla leksak
Det där ser ju finfint ut Peter! Nästan att man ångrar att man inte valde vit i alla fall... (Bara nästan alltså!)
Vi hade ju en liten bikecoverdiskussion och jag vill bara accentuera vikten av att sätta nåt kraftigt under bakväxelvajern som går mellan svingarmen och själva ramen, alltså den korta stumpen nära vevpartiet. Jag upptäckte igår ett riktigt fult skavsår i ramen, trots silvertejp som skydd. Sätt dubbel bikecover eller nåt ännu starkare! Vad kommer du landa på i vikt?

/Per

Min nya lilla leksak
ram: Santa Cruz Heckler medium, 5th element air, 3363g (med coil)
sadelstolpe: Thomson elite, 275g
sadel: WTB Shadow Stealth, 200g
sadelstolpsklamma: ingen aning, 50g
styrstam: thomson elite SM-E126 70mm, 170g
styrlager: WTB, 130g
styre: MaXm-6, 175g
handtag: Salsa, Juegos de Fuegos Lock On, 108g
bakväxel: SRAM X.9 (Long Cage), 255g
växelreglage: SRAM X.9 Trigger, 300g ink. vajrar
kedja: Sachs PC 59, 300g
bromsar: Hope Mono Mini Disc Brake, 400g + 450g
nav, fram: XT M756 32h, 243g
nav, bak: XT M756 32h, 500g
fälg, bak: XC717, 420g
fälg, bak: XC717, 420g
ekrar: DT Comp 190g * 2
nipplar: mässing, 70g
däck, fram: Schwalbe King Jim, 630g
däck, bak: Schwalbe King Jim, 630g
fälgband: Schwalbe, 20g * 2
slang: ingen aning, 150g * 2
pedaler: PD-M540, 350g
framväxel: Deore XT FD-M760, 160g
vevparti: Deore XT FC-M760, 830g
framgaffel: Z1 Freeride 130 ETA -04 , 2500g
kasett: SRAM 990, 295g

total teoretisk vikt: 13684

Min nya lilla leksak
Snyggt bygge! Dom däringa Hecklarna är inte så dumma faktiskt... Det börjar bli ett gäng såna här nu tycker jag. Svensson-cyklar ;-)

Min nya lilla leksak
mekstället? funkar det bra? Det påminner om det xtreme S1300 jag köpt från roseversand och fick levererat hem igår, har inte monterat det än.

Min nya lilla leksak
dp: Dyrt blev det. Vet inte exakt vad slutpriset blev då det är handlat lite då och då. 23 - 25 men det kanske inte är så värst dyrt med tanke på vad jag har. (Den var i alla fall billigare än min HT var när den var ny med ett pris på 26-28 tror jag men jag köpte den iofs begagnad)

Ram + sadelstolpe + styrstolpe + styre + styrlager kostade 12000 - 12500 kommer inte ihåg exakta siffran på DrSpoke.
Gaffel + framväxel + kasset + lite annat kostade runt 5000 på bike-discount.
Hjul + bromsar + sadel + växelreglage + bakväxel + kedja mm kostade runt 6000 på CRC.

Obed: Tack. Nu har man ju inget val när HT:ens gaffel är sönder och isärplockad.

Senast redigerad av en moderator:
Min nya lilla leksak
Trodde väl (hoppades i alla fall) att jag kände igen vissa delar. Roligare att plocka ihop själv än att köpa färdigtbyggd, eller hur?

Min nya lilla leksak
kevlar: Man hade ju kunnat komma undan betydligt billigare, men nått måste man ju lägga pengarna på. Maten har jag inte behövt prioritera bort än så länge.

Min nya lilla leksak
Jag tycker du har fått mycket för pengarna. Mer än mig i alla fall. Jag betalade runt 26500 för min och då sitter det fortfarande budgethjul på den. Jag har å andra sidan fått obegränsat (nästan) service istället, så jag ångrar mig inte ett smack!

/Per

Min nya lilla leksak
Grattis Peter! Den var riktigt snygg! Vitt var ruskigt fint!
Nästan så jag får rulla ner någon söndag bara för att kolla på den =).

Funderar på ett liknande mekställ. kan man fälla i hop de?

Min nya lilla leksak
Förästen, en intressant fråga i allt tjafs om Sram vs Shimano: Hur är X.9:n mot din gamla Xtr?
Är fortfarande lite kluven om jag ska sattsa på nya växlar (Sram) till nya hojen eller behålla de gamla... Plånboken säger "kör till Xtr:n e slut", vilket ifs stämmer . Har inte haft trassel än, men när tiden kommer för ny växel blir det nog Sram ändå...

Min nya lilla leksak
[Freeride] EriC: Mekstället går att skruva isär lite men det är krångligt. Mitt står uppe jämt så då är det bra.

Angående XTR vs X9 så vet jag inte riktigt. Har inte kört något med den nya än så jag kan bilda mig en uppfattning. Man måste ju vänja sig med den nya växlingen, både upp och ner med tummen. XTR fungerar perfekt tycker jag men det är ju alltid kul att testa något nytt samt funderar jag på att sälja den gamla cykeln.

Stick inte ner dom närmsta söndagarna utan att kolla på hemsidans gästbok först för vi har inte kört på ett tag. Är inte kul att stå där och frysa i onödan.

Tillbaka
Topp