Min "nya" racer. 70tals Banani

Mapach

Aktiv medlem
Jag fick farsans gamla Banani, eftersom den inte rullat många meter efter -96 då den sista gången rulla runt Vättern. Tanken är att jag ska byta däck, vajrar och bromsgummin å sen ha den som söndags nöje.

Det är en salig blandning av delar på den. Campa sadelstolpe, framväxel och framnav. Shimano 600 vevparti och bakväxel. Weinmann bromsar och fälgen fram. Ambrosio bak. Bra mix som sagt!
Styre, styrtapp och bromshandtagen är bytta nån gång på 90talet.
Tyvärr är ju bromshantagen riktigt missanpassade till resten av hojen...

Funderar på att skaffa dessa http://www.rosebikes.se/artikel/dia-compe-racing-brake-levers-for-v-brakes/aid:38443 som känns mer retro.

Även ett par http://www.rosebikes.se/product/detail/id:49165?gclid=CM70o-eRl7ACFckumAodfXjw1w hamnar nog i korgen. Duger väl till att glida omkring på?

Förresten, kan man spänna vevlagret på nåt vis? Glappar lite och jag har ingen aning om hur man skruvar med gamla pryttlar.

/Magnus

Bilagor

• P5230074.JPG
    P5230074.JPG
    105.8 KB · Besök: 88
  • P5230103.JPG
    P5230103.JPG
    77.7 KB · Besök: 71
  • P5230092.JPG
    P5230092.JPG
    58.5 KB · Besök: 52
  • P5230106.JPG
    P5230106.JPG
    69.9 KB · Besök: 49
  • P5230100.JPG
    P5230100.JPG
    86.3 KB · Besök: 59
Kolla in cykelhobby.se. Där finns många tips om renovering av gammelräsers. Kolla oxå upp att de där handtagen du länkade till verkligen funkar till gamla centerpullbromsar. De är för v-broms. Möjligt att de drar fel mängd/längd med vajer.

Och ja.de flesta äldre vevlager går att tajta till. Lite beroende på hur lagerbanor och kulor är i för skick iofs. Men även sådant går att åtgärda.

Rippa skrev:
-------------------------------------------------------
> Kolla oxå upp att de
> där handtagen du länkade till verkligen funkar
> till gamla centerpullbromsar. De är för v-broms.
> Möjligt att de drar fel mängd/längd med vajer.
>

Stämmer bra- dessa v-bromsreglage blir inte roliga alls ihop med bromsarna. Köp ett par vanliga racer-reglage istället (som drar mindre vire) om du vill byta. Brukar finnas gott om tidstypiska begagnade reglage hos olika cykelverkstäder- många gamla racers och "sportcyklar" har ju byggts om och fått rakt styre.

Uff! Vättern-nostalgi! Sådär hade min italienska Conti racer kunnat se ut om det inte hade kommit en krasch emellan! Vet inte vilken gänga det är i vevhylsan på din Banani. Om den är danskbyggd kan det vara vilken som helst. Fransk, italiensk eller engelsk gänga. Försök titta på vänstra lagerskålen om den har instansat info om gängtyp.
Tror att vevlagerskålarna är felslitna om det finns glapp i lagret. Då behövs nytt vevlager eftersom axeln också tar stryk av löst lager. Till Shimano 600 EX vevar borde det vara relativt lätt att hitta nytt vevlager till. Axellängd var 113 - 116 mm och jag har använt symmetriska kassettlager i brist på andra utan att vevavståndet till bakgaffeln förskjutits nämnvärt.
Att hitta nya handtagsgummin till gamla retrohandtag kan vara svårt och Shimanos SLR handtag kan bli tungbromsade om man kopplar ihop dom med Weinmanns centrumdragna Vainqueur 999. Har sätt en del Diacompe bromshandtag som torde passa.

Tack för tipsen och inte minst varningen om bromshantagen. Låter som diacomp eller tektro handtagen boson länkade till står på inköpslistan istället.

Ang vajrar och bromsgummin, kan jag köpa biltemas grejer? Ser ut som artnr 27-893 borde passa tycker ja...

Hur delar jag en gammal kedja? Även här finns det väl någon passande hos biltema? Är som sagt ett litet budget projekt.

/Magnus

Liten update! Var inne på Connys cykel & motor i Vetlanda nyss och hittade ett par weinmann bromshandtag från 70? talet i ok skick för en hundring. Blir jag inte nöjd med dom får det väl bli ebay där jag sett liknande för iaf 30dollar plus frakt. Synd att man inte kan lägga upp bild direkt från mobilen.

/Magnus

Tillbaka
Topp