Min nya Suunto

Min nya Suunto
MoeJoe skrev:
-------------------------------------------------------
> En givare på hjulet för att mäta hastighet?
> Mäter inte gps-klockan hastighet ändå via
> satelliterna?

Suunto T3 (och övriga klockor i T-serien) är inte en gps-klocka.
Dock så har Suunto andra klockor som har inbyggd gps. Till T-serien får man köpa till en gps-pod (som dock bara visar hastighet och distans, inte position).

Senast redigerad av en moderator:
Min nya Suunto
Tänkte faktiskt ta upp denna tråd igen.
Jag har funderat på en Suunto T3 och efter kollat i denna tråd tycker jag det verkar vara ett väldigt bra alternativ.
http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=SUUNTORUNNINGSET
I och med länken ovan, vilket är en T3 med footpod(2007) för 1695 så känns det mycket överkomligt.
Då jag ska löpa också så är det skönt att veta hur långt man har kutat. Tycker gpsen är tok för dyr, annars är sånt alltid trevligt.
Det verkar vara plastbandet som ingår, är detta lätt att fästa på styret på cykeln?

Annars är det väl bara att lägga en beställning?

Har en N82 med gps, går detta och lösa gps problemet kanske?

Min nya Suunto
Stenström skrev:

> Har en N82 med gps, går detta och lösa gps
> problemet kanske?

Ladda ner programmet Sports Tracker (gratis) om du inte redan gjort det. Med det kan du dels se hur lång du sprungit/cyklat, maxhastighet, medelhastighet etc. Dels kan det spela in ditt gps-spår som du kan exportera till t.ex. Google Earth för att se var du har varit. N82:an har inbyggd stegränkare som programmet kan hämta data från. Det går även att ladda upp sina träningspass direkt från telefonene till en webbtjänst.

Läs mer och ladda ner programmet här: http://research.nokia.com/research/projects/SportsTracker/

Min nya Suunto
Tjohoo!
Blåser liv i denna tråd igen :)

Ska köpa ny klocka. Har kikat lite på olika men det lutar åt Suunto t3, t4 eller en t6.
Någon som har fler bilder å erfarenheter av dessa tre? Såg bilden ovan med bike podden. Siffrorna var i färg...det är det väl inte på dem gamla t3:orna elle t4,t6?
T3 verkar vara snyggare med det där andra armbandet medans t6 e bättre men ful som stryk å känns jäääkligt 2005 :(

Forerunner 205 har också varit på tapeten mend et kan vi ta i en annan tråd.

Min nya Suunto
Jag hade nog själv kollat på en forerunner idag. Ganska kul och se vart du har varit och du kan få ut mer info.

Jag köpte till slut en t3 m. footpod och är nöjd med den.
Dock mitt användningsområde är till störst del löpning och spinning, alltså inte aktiv användning i det fria.
Om du kör mycket hoj och du vill logga och kolla över pulsstigningar och så med backar du ofta kör skulle jag kört en forerunner alla dagar i veckan. (skippar punkter och kommatecken idag:))
Nackdelen innan var väl batteritid men verkar dom löst.

Om du ska använda klockan till vardags så är suunto givet, F. har inget och sätta emot, enligt mig.

A

Min nya Suunto
FR 205 finns att tillgå men levereras utan pulsband Vet inte ens om den har pulsfunktion
FR 305 som jag tänkt å köpa gick sista x:et igår

Suunto t3
t4
t6

Sedan finns det ju Polar RS 400 iR-USB grej till datorn.

Alla dessa priser e hos min LSS.

Så Håkan. Om priset var högre för en t4 skulle du välja en t3 idag? Men om priset e samma skulle du fortfarande välja t3 före t4 då? Det diffar ju bara 400 upp till t6 å då får man safirglas :) höjdmätare, temp mm.

Om jag fattat allt rätt så är FR 205/305 endast avsedda för träningsbruk. DVS du kan inte använda den som klocka då det uppladdningsbara batteriet inte klrar mer än 10h. För det finns väl inget separat batteri för enbart klockfunktionen?

Svårt :/

Min nya Suunto
Jag har en Suunto T3 och är mycket nöjd med den. Den är lättanvänd och har de funktioner jag önskar mig. Dessutom tycker jag den är snygg nog att ha till vardags. Den enda nackdelen med T3:an är glaset (plasten?) som är väldigt lättrepad.

Vad gäller det andra armbandet som du skriver om antar jag att du menar textilarmbandet. Det glider väldigt lätt, det vill säga blir lösare, och det man då kan göra är att sy fast det i önskat läge. Vidare kan man inte (som någon tidigare påpekat) montera klockan på cykelstyret om man har textilarmbandet.

Min nya Suunto
Bang skrev:
> Om priset var högre för en t4 skulle
> du välja en t3 idag?

Ja

> Det diffar
> ju bara 400 upp till t6 å då får man safirglas
> :) höjdmätare, temp mm.

Jag skulle troligen satsa på T6

PS
Jag bytte tygarmbandet till ett vanligt i gummi/plast för att kunna sätta klockan på styret.
Det finns en affär i Globen som säljer dem och en video hos suuntoo.com om hur man gör.

/Håkan

Min nya Suunto
T3 har bakgrundsbelysning men inte färgskärm, även om det såg ut så på bilden. Jag har också T3 i mördar-svart utförande. En grej med den negativa urtavlan är att siffrorna helt försvinner genom många solglasögon, så när du sommarsportar och vill se cool ut i glajjor kan det bli klurigt att läsa av klockan.

Min nya Suunto
Jag har haft min T3 i 1½ år så jag kan ge en liten snabbrecension. (jag är inte trådskaparen )

Hållbarhet

Plasten i pulsbandet började spricka efter ca 1 år och snart är det dags att laga det med tejp. Plastarmbandet sprack på flera ställen efter ca 1 år - jag har gjort ett eget armband av lite elastiskt band från en sytillbehörsaffär. Glaset i klockan har spruckit och repats. Batteriluckan skruvade upp sig själv innan jag hade bytt mitt första batteri.

Funktionalitet

Funktionerna är riktigt bra. TräningsEffekt funktionen (TE) gör att man fokuserar på kvalitetsträning.
Plusmätningen fungerar som den ska.
Träningsloggen är bra.

Användbarhet

Den är alldeles för svåranvänd. Fem knappar ska sköta ett myller av funktioner men det är priset man får betala för att ha en avancerad klocka som ändå ser vettig ut. Online-supporten var oväntat bra - jag chattade med med supportpersonal och fick snabbt lösningen på ett problem.

Jag kommer inte att köpa en ny T3 när min går sönder (det är en tidsfråga).

Min nya Suunto
Har också en T3 som jag har skrivit om några gånger. Orkar inte skriva om allt igen.
http://happymtb.org/forum/search.ph...atch_type=ALL/match_dates=365/match_forum=ALL

Hade inte köpt den igen, eftersom den blir dyrare än en Forerunner 305 eller 405, då det inte ingår så mycket i paketet. Köper man Klocka, GPS, Cykelsensor och PC-pod drar priset iväg.
GPSen ger inga positioner och ersätter inte cykelpodden. Bra vid löpning.

Men klockan fungerar fint till vardags.
Vill bara nämna att pulsbandet släpper in vatten efter två år.
Man kan skydda glaset med en bra skyddsfilm som kan köpas här.
http://www.zagg.com/invisibleshield/suunto-t1-cases-screen-protectors-covers-skins-shields.php
Har snart avverkat två stycken filmbitar.
Tänk på att polera glaset först med mobilpolish, för att få bort repor.

Min nya Suunto
Min Suunto D3 är guld värd när jag fridyker. Hade aldrig vågat dyka djupt utan den. Måste ju veta hur långt det är tillbaka så luften räcker till. Bra med djupalarm och tidsalarm. Nu piper den när jag går djupare än 20 m, bra att veta, lite kritiskt djup. Inte över det, men djupt under det.

Fått så mycket roligt i djupen med den. Puss min älskling.

Min nya Suunto
Bang skrev:
> FR 205 finns att tillgå men levereras utan
> pulsband Vet inte ens om den har pulsfunktion
> FR 305 som jag tänkt å köpa gick sista x:et
> igår
>
> > Om jag fattat allt rätt så är FR 205/305 endast
> avsedda för träningsbruk. DVS du kan inte
> använda den som klocka då det uppladdningsbara
> batteriet inte klrar mer än 10h. För det finns
> väl inget separat batteri för enbart
> klockfunktionen?
>
>
> Svårt :/

FR 205 har inte pulsfunktion. Du skulle inte vilja ha den som vardagsklocka. Stor och klumpig, funkar när man kutar runt i skogen men i alla fall jag tycker att den är obekväm vid cykling. Finns visst ett fäste till styret men jag gav upp att hitta någon som sålde ett sådant, för att fortsatt kunna ha den runt armen t.ex. vid löpning krävs även ett nytt armband. Men det är en kul pryl för oss prylnördar!

Min nya Suunto
Bang skrev:
> Men GPS e moffigt för oss prysintresserade :)

Jag använder inte min T4 näår jag cyklar längre.
Jag har en Edge 705 istället.
.adimg

Är det en GPS för cykeln du vill ha är det en sådan du bör satsa på.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=351808

/Håkan

Tillbaka
Topp