Min rock shox pike knakar

Har ett ganska irriterande knak i min pikegaffel. Det knakar när jag typ landar ganska hårt efter ett hopp och liknande. Ju stummare landning desto mer. Någon som har något på detta? Någon som haft något liknande? Går det fixa lätt och smärtfritt?

mvh

Knackande krona är inget konstigt på RS eller Fox gafflar, har haft en Pike och en Fox36 som gjort det. Förmodligen så händer det iom att både Fox och RS pressar inn styrrör och innerben torrt inn i kronan (det är ryktet iaf). Det sägs på internet att det går ibland att fixa med lite loctite 638, men det har inte funkat för mina gafflar som båda åkte tilbaka på garantin. Du kanske har bättre tur. Annars är det bara att vänja sig, gaffeln mår förmodligen inte dåligt av knaket.

Edit: bör också kolla att det inte är styrlagret eller styrstamen som knakar, ofta svårt att vara säker på varifrån ljudet kommer. Om du vill vara säker på att det är gaffeln kan du flippa cykeln över på styret, ta ut hjulet, stå på styret och trycka gaffel benen fram och tilbaka.

Jag hade samma problem med min Pike och tog kontakt med TFTuned som ska vara duktiga på dämpare och gafflar. Detta är svaret jag fick som jag tyckte var en bra förklaring:
---
The only way would be to replace the crown, steerer and upper tube assembly for the fork.

Trouble is, they’re £369!

The noise is normally from where the upper tubes interface with the crown. It’s a cryofit in the factory and the top cap torque is absolutely critical. If it works loose, the leverage asserted to that join is pretty high and the tubes begin to ovalize the crown.

First job is to check the top cap torque. The correct values are stated in the service manuals on the sram tech website.
---
Min top cap hade blivit lös och orsakat problemet.

Du menar den delen som sitter fast i röret?

Kolla sprängskissen i detta dokument:

Där ser man top cap. De sitter på ovansidan av kronan ner i gaffelbenen. Som TFTuned skrev så hjälper de till att hålla gaffelbenen på plats i kronan, när de sitter med rätt moment. När de blir lösa blir trycket på kronan för stort och fästet tänjs. Då får man knaket. Mina (tror det kanske bara var ena sidan) hade blivit lösa och när jag drog åt knakade det mindre men knaket försvann inte helt, skadan var redan skedd. Om jag förstått det rätt så är det där en sån sak som ska kollas vid 50-timmars service. Jag slarvade.

Välkommen i gänget, eller jag var med i gänget. Vände upp o ner på cykeln, la relativt frikostigt med superlim runt gaffelbenet där den möter kronan och "masserade" lite genom att hålla fast styret och bända på hjulet. =)

Blev tyst, så här lät det innan:

När min Mattoc knakade blev glappet till slut så stort att det kändes tydligt om man stod med gaffelkronan lös och ett ben i varje hand. Förmodligen hade det gått sönder på riktigt förr eller senare.

Tillbaka
Topp