Min trasiga Slingshot '92

freddiesan

Aktiv medlem
Eftersom Slingshot nu uppmärksammats och diskuterats ett tag så tänkte jag be om lite råd inför en eventuell renovering. Tog ner min gamla Slingshot-ram (nu demonterad) och tog lite dagsfärska bilder på vraket. Som ni ser på en av bilderna på sadelröret vid vevpartiet så är det av. Inte helt av men en ganska lång spricka. Kan detta lagas? Hur isåfall? Berätta hur ni skulle gjort för att få detta löst, om det överhuvudtaget går att lösa. Ramen är någonslags CroMo-variant.

slingshot1.jpg ht=333

Vajern är avmonterad som ni ser. Har ännu inte kunnat ta isär de två delarna som utgör ramen.

slingshot2.jpg ht=500

slingshot3.jpg ht=500

slingshot4.jpg ht=400

Här är problemet. En stoor spricka.

slingshot5.jpg ht=400

Någon som har tips på hur man kan dra isär dessa? Sitter som berget. Har ännu inte prövat när alla bultar är borta.

Det går att svetsa med goda chanser till bra resultat om det är stål. Jag har kört i över ett år på en inbredram som är svetsad på två ställen så det är klart värt ett försök.

Problemet är också lacken. Det kanske samtidigt skulle vara klokt att lacka om allt. Då ska ju första lacken av väl? Var kan man ta av lack?

Klart att den måste lagas! Jag hade lämnat in den för blästring och lackat den med transparent mattlack direkt efter. Då får den en skön grå färg som gör dess ålder rättvisa. Kliboor kan jag säkert få/köpa av Slingshot om vi visar dem den här tråden med en omhändertagen och helrenoverad men naken ram. Svetsningen borde inte vara några problem. Om du dessutom inte har jättehöga krav på att det ska bli supersnygga fogar så behöver det inte heller bli dyrt. Har väl mest att göra med hur du lägger fram det för svetsarn.

Ser verkligen fram emot att se resultatet! Hade varit jättekul med en till i familjen! :)

Svetsa borde inte vara några problem, löda går förmodligen också. Hade det varit mitt jobb hade jag strippat bort färgen i det berörda området och sett till att borra ett hål exakt i slutet av av båda sidorna av sprickan för att förhindra vidare sprickbildning. Eftersom svetsarna inte är så sjukt snygga som de är så borde det funka fint med MIG om det inte är ett väldigt reducerat rör. Lycka till, den är helt klart värd att bevara till eftervärlden!
/Erik

Till skillnad från de andra tänker jag inte säga att "svetsning inte kommer kommer vara något problem."

På slingshot:en tas det rätt häftiga böjmonmentet på vevpartiet endast upp av sadelröret, jämfört med en vanlig hoj där underröret (oftast ett rör med större diameter än saleröret) är med och fördelar krafterna. Vad jag försöker säga är att man inte kan kan utgå¨efter vad som hade funkat på en vanlig hoj.

Det funkar nog ett svetsa, ett tag i alla fall. Det kommer aldrig att bli så starkt som det var från början, och även det verkade ju inte ha varit kraftigt nog. Det är åxå ett lite lurigt område vilket kräver en lite bättre svetsare.

Ska det hålla så hade jag satsat på en förstärkning. Gärna runt hela röret då det redan är till hälften av. Den biten som inte är av är nog rätt trött vid det här laget.

Hade det varit min ram hade jag hårdlött på en förstärkning utanpå röret. Svårt att se på bilderna men det ser ut att vara ett 1 1/4" rör (31.8mm). Ett 1 3/8" med 0.058 gods passar perfekt utanpå det röret.

1 Skaffa ett sånt rör, du behöver inte en lång bit, några cm räcker
2 Klyv det i två halvor
3 Kapa till så att det passar mot BB och infästningen för vajern
4 Löd på halvorna (silver eller mässings lod)

5a "fillet braze" de nedre delarna av rörbitarna mot vevparti och kedjestag (använd mässing i punkt 4)

5b Svetsa de nedre delarna av rörbitarna mot vevparti

Oavsett om du ska svetsa eller löda så måste ramen vara helt ren från färg och smuts i det område du ska arbeta.

Lycka till

edit. knasigt mycket stavfel

Senast redigerad av en moderator:
Okej, nu börjar det klarna lite. Har inga direkta krav på sköna svetsfogar så det här hoppas jag går att lösa tillslut. Huvudsaken är att ramen går att använda fortsättningsvis också.

Lekeberg: Ja klibbor har jag tänkt att tigga eller köpa. Du som har bra kontakt med Slingshot kan kanske hjälpa till sen.

oxr: Vi hörs av!

Freddiesan, kan du inte visa bilderna för Slingshot? De borde ju rimligtvis ha sett problemet tidigare och veta om ramen är bortom all räddning eller föreslå en bra lagningsmetod.

/Johan

Jag håller definitivt med Peter E. Lägg på en muff som förstärker och sitter bra på nedre delen av sadelröret (typ 3cm). Muffens kant kan sedan svetsat mot BB utan större problem. Själv räddade jag nyligen en track-ram som var av på motsvarande sätt. Kör den som fix nu och det funkar perfekt. Där var problemet förstås lite värre iom att det inte gick att svetsa på sadelröret, brände hål direkt pga att det var så tunnt.Här är hur vi gjorde:

Eftersom der rörde sig om en gammal muffad stålram gick det inte att endast sätta på ett rörstycke ovanpå sadelröret och låta det gå ner till BB. Först måste man komma över muffen där nere i vilken sadelröret var lött. För att lösa detta lödde vi först på en ny "muff" längst ner på sadelröret, kant i kant med muffen mot BB. Vi använde en remsa 1 mm stålplåt som vi böjde till runt röret. (Går bra att spänna ihop med slangklämmor.) Remsan löddes på med silverlod.

Nu hade vi alltså en pålödd remsa runt sadelröret som var i nivå med ursprunglig a muffen vid bb. Då klippte vi till en ny remsa av 1 mm plåten och böjde till ovanpå den förra. Formade nedre kanten så att den satt tätt mot BB. Remsan fogades ihop med en heldragen svets på ena sidan av ramen (Den lödda muffen har fogen rakt bak.). Dessutom hade vi hål borrade i plåten genom vilka vi punktsvätsade fast den övre och unre muffen i varandra. Plåtens nedre kant fästes ner mot BB med tät punktsvets.

Vid alla löd- och svetsningsarbeten lät vi bb stå nedsänkt i vatten. Tanken var att försöka hindra det från att värmas upp för mycket. Både för att inte förlora all härdning ur stålet och så inte andra lödfogarna skulle gå upp. Likaså använde vi oss i mån av möjlighet av punktsvetsning av samma orsak.

Angående målfärgen så ta nu bort den ordentligt från de stycken du arbetar på. Vi lödning är det absolut nödvändigt för att lodet överhuvudtaget skall rinna ut ordentligt. Inte heller i en svets skulle då jag vilja ha någon skit från bränd målfärg. Rent och fint så får du full hållbarhet också. Sandpapper kräver "kroppsarbete" men ger i alla fall resultat.

Slingshot rekommenderar inte att du svetsar ramen. (Jag har PM:at dig deras svar.) Hoppas du gör det ändå! Skulle vara hemskt att se henne gå i graven utan att du försökt.

Peter E hade alldeles rätt i att det är ett område på en Slingshot som utsätts för extra påfrestningar. Produktchefens mejl til Lekeberg påpekade detta också.

Det finns många minnen bevarade i denna ram och därför känner jag att det vore orättvist om den inte fick en andra chans. Ska se vilken hjälp jag kan få med att svetsa annars så kanske Slingshot får hjälpa en gammal fan att ersätta ramen med en ny.

Tack Lekeberg!

jag tror den kommer bli jättebra efter någon kunnig svetsare har lagat den. Extra förstärkning på stället blir kanon. Blir svetsarna fula kan man slipa dem och snygga till det. Den där färgen borde inte vara något större problem att bättra heller. Bara att leta efter närmaste billack.

Det kan mycket väl vara 31,8. Mitt måttband är inte så exakt. Skulle vara toppen om jag kunde tigga till mig någon centimeter av ditt 4130-rör. Tack!

Fick hjälp av oxr att ta bort vevlagret och inspektera sprickan lite närmare. Det visar sig att sprickan är grövre än jag tidigare trodde och såg. Att löda på något rör här känns inte så lätt eftersom sprickan ligger längs svetsningen. Det som istället skulle behövas är ett närmast kirurgiskt ingrepp och såga bort en bit av röret ända ner till vevlagret. Rensa upp och slipa rent. Sen svetsa fast en helt ny rörbit. Det går att rädda stackaren men det kräver rejäl kunskap och utrustning något jag inte har. Börjar mer och mer luta åt att få Slingshot att visa lite godwill och erbjuda en subventionerad ny ram. Ramen gick faktiskt av redan 1997! Då hade jag haft hojen sen början av 1993. 5 år tycker jag inte är en bra livslängd för en handbyggd stålram från ett framgångsrikt litet företag i USA.

Här är lite uppdaterade närbilder:

freddies9.jpg ht=484

freddies3.jpg ht=484

freddies4.jpg ht=484

freddies6.jpg ht=484

Egentligen oberoende av hur sprickan ser ut just nu får man väl sådär hållfasthetsmässigt räkna med att det om inte förr så senare spricker hela vägen om inte en lappning övertar hela påfrestningen. En påsvetsad rörbit bör alltså i vilket fall som helst sitta ordentligt både på röret ovanför sprickan som nere mot BB. Som du säger är det inte den lättaste av svetsningar. Inte direkt nåt man gör på "metallslöjden i högstadiet".

Om du får dig fixat en ny ram så finns det säkert någon som är intresserad att ge sig på ett lagningsförsök. Om inte där hos er i väst så åtminstone här i ert kära grannland... Än är ju ramen inte järnskrot. Fast det kan ju hända att du vill hålla ramen själv som väggprydnad eller dylikt?

Jag hotade fredde med kniv häromdagen och skrapade därefter bort färgen från sprickan. Jag tycker det ser ut att ha spruckit i svetsen, så jag tror att det är helt omöjligt att få på ett rör där sprickan är. Antingen får man bygga upp allt med lod eller så får man kapa av några centimeter av röret och sätta dit en ny bit.

förstår inte riktigt vad det är för nytt som framkommit av att ni skrapat bort lite färg. Kanske missat något

det går att laga på det sättet jag beskrev en bit upp. Ett rör med 1 3/8 0.058" gods är ju nästan 1,5 mm tjockt. Godstjockleken i ditt sadelrör är antagligen 0.9 så det kommer bli rätt mycket starkare än orginlal.

Vad jag inte nämde i min beskrivning ovan är att du bör fila bort svetsgodset för så att rörhalvorna ligger tight mot sadelrör och vevlaherhylsa.

Du har i stort sett obegränsat med yta att löda fast rörhalvorna i. Sen skulle jag löda rörhalvornas nedre del mot vevpartiet med en fet fillet. TIG:ar du måste du hålla den nedre delen av rörhalvorna fria från lod vilket kan vara pyssligt.

Hittar du ingen som fixar det så har du en köpare på ramen

För att avsluta den här tråden jag startade tidigare så kan jag meddela att jomper nu är ägaren till denna Slingshotram. Förhoppningsvis kommer Slingshoten att smaka gotländsk jord igen också vilket jag vet att den kommer tycka om ;)

Tillbaka
Topp