Min våta titandröm - 2.5 års väntan är över ;)

PerryE

Aktiv medlem
Idag blev mitt lilla projekt klart som jag planerat och tänkt på sedan början av 2008 då hela familjen flyttade utomlands p g a utlandsarbete - nämligen en bekväm landsvägshoj men med bra spec. Efter att ha förkastat diverse trevliga kolfiberhojar som fina men kanske inte rätt för mig - exempel är Orbea Orca och Specialized Tarmac, funderade jag även på något mer "komfortinriktade" kolfiberalternativ som Specialized Roubaix och Cervelo RS. Emellertid attraherades jag av tanken på att ha en titanram eftersom den känns lite mer tidlös och förhoppningsvis inte lika passé som de flesta kolfiberramar gör efter något år när nästa modell kommit ut med ännu häftigare prestanda. Observera att detta är mina alldeles subjektiva åsikter ;). Under cirka två år arbetade jag alldeles för mycket och tränade alldeles för lite - bortsett från sporadiska cykelturer på söndagmorgnar med en försvarsattaché samt tråkiga trainerpass på kvällarna blev det som sagt inte mycket cykling. Vad jag istället gjorde var att drömma om min nästa landsvägshoj och ibland lägga en beställning via internet till en adress i Sverige.

Vad det blev till slut kan nog betecknas som en "budget-Lynskey" vilket är en av de titanramar som säljs under PlanetX' varumärke. Priset var OK och under en period hade de ett erbjudande då man även fick en Pro Carbon SL-ram "på köpet" som jag byggt ihop till en trevlig liten cykel åt min fru - fick då även tillfälle att använda lite 9-delat Veloce och lite annat smått och gott som ändå inte användes.

Utrustningsnivån blev faktiskt Super Record eftersom jag inte kunde låta bli när jag väl skulle trycka på knappen och beställa. Hjulen blev byggda av velocipeter med DT240-nav fram och Record bak - Cadence-fälgar och DT-rev/com-bak samt rev. fram (tack HåkanC för den spec.en). ChrisKing styrlager och Thomson Masterpiece sadel blev det också. Det enda som riktigt retar mig är att Campa inte har en long-reach frambroms vilket krävdes till framgaffeln - hade jag vetat det hade det definitivt blivit en annan gaffel men nu får det vara.

Premiärturen blev idag - men eftersom jag vabbat (vattkoppor ...) och skulle hämta yngsta dottern på dagis fick min nya fina cykel dra en cykelvagn .... dessutom hade vi picknick på hemvägen istället för att jag rullade omkring på Ekerö och testade accelerationsförmågan.

Lägger upp några bilder - hoppas att få testat den lite mer till helgen. Tror nog att jag skall gå från 110 mm till 120mm på styrstammen - annars känns allting perfekt. Eventuellt sänka styret också men detta är alltså en komforthoj för stela gubbar som mig - dvs positionen skall vara optimal för mig på långa turer

Bilagor

• DSC00157c.jpg
    DSC00157c.jpg
    108 KB · Besök: 38
  • DSC00162c.jpg
    DSC00162c.jpg
    58.5 KB · Besök: 32
  • DSC00170c.jpg
    DSC00170c.jpg
    33.6 KB · Besök: 33
Senast redigerad av en moderator:
och lite fler bilder ...

Lizard skins styrlinda var en trevlig erfarenhet - rekommenderas starkt!

Bilagor

• DSC00168c.jpg
    DSC00168c.jpg
    117.8 KB · Besök: 34
  • DSC00175c.jpg
    DSC00175c.jpg
    102.2 KB · Besök: 42
Tackar - i och med att jag inte hade så mycket tid för att cykla blev det desto mer tid till att drömma om vad jag skulle vilja ha. Min 10 år gamla Orbea med fin alu-ram var ju knappast en begränsning för mig - tycker fortfarande om känslan i den.

Blir jag en snabbare cyklist med titan och Super Record - knappast. Blir jag en gladare cyklist - utan tvekan! Dessutom jobbade jag som sagt utomlands och ägnade alldeles för mycket tid åt att arbete - detta blev den morot jag behövde för att orka med. Och nu är den klar!!!!

Det som jag troligtvis kommer att ändra snarast är att flytta min Arione Carbon från Orbean till nya hojen. Thork Team Edition ser nog snygg ut men har ju Arione på två hojar och bekvämare sadel (för mig) finns inte.

Kanske blir en in-line Masterpiece också - behövs ingen setback med tanke på hur jag vill ha sadeln.

Ja just det - största aha-upplevelsen; ergonomin hos nya Campa är kanon - tycker nya reglagen är ett stort lyft!

Cyklig i Råsunda brotschade och planade vevlagerhuset och installerade även Chris King styrlager - vissa jobb tycker jag gott man kan leja bort om man vill det skall bli bra. Velocipeter byggde hjulen och är mycket nyfiken hur de kommer att kännas och fungera efter längre tids körning.

Mmmmm titan. Riktigt tjusig. Den där kommer glädja dig länge tror jag!

Blir tufft för den stackars cykeln att leva upp till 3 års drömmar man det går nog :)

Har både en silver och en svart 120mm x2 stam till salu. Pma om intresserad.

Grattis!

Ruggigt fin gubbcykel!
Skön kombo med Super Record och barnkärra :)
Med lite tur kanske man spottar den på väg till jobbet nån dag.

/Johan

tackar - tyvärr blir det aldrig att jag tar den här till jobbet. Den kommer att vara fastkedjad i betonggolv med Abus klass3-lås och -kedja. När den inte är fastlåst sitter jag på den ;)

Gubbcykel var ordet men nöjd med hur jag prioriterade - har tänkt en hel del på hur det skulle känts med en Orca till exempel men tidlösheten hos titan tilltalar mig - förutom att den förhoppnings är mer komfortabel vid långturer

Fästen för skärmar finns både fram och bak - men normalt sett skall den köras utan. Målet var alltså att sätta ihop en lätt och fin långfärdscykel men som inte är tråkig i känslan utan även går fint till Gran Fondos. Tycker om att det inte skriks ut vilket märke det är - inte för att jag skäms för Planet X (har ju en Uncle John och Pompino samt att min fru numera har en Pro Carbon SL) men vill inte vara en vandrande reklampelare.

Otroligt fin hoj! Jag har också en olackad titanhoj med Campa (dock med snikrecord) och AlphaQ-gaffel. Så jag förstår verkligen din känsla!

Litespeed är ju rätt på sätt och vis. Den är byggd av Lynskey Performance som startade Litespeed. Det finns en lång historia om detta men kontentan är att de är tillbaks men nu under "eget" namn. Pezcycling har ett kul reportage om dem men det finns annan info att hämta också. Helst hade jag velat ha "en riktig" Lynskey men då hade det blivit lite dyrare - i synnerhet om man inte befinner sig på plats.

Finishen är mycket fin - finns inget att anmärka på där

Riktigt riktigt snygg!!

Jag tycker som du när det gäller kolfiber och moderna ramar, visst är det fränt men när man byter cykel sällan känns de lite ålderstigna.

Tycker du fått till en bra mix av klassiskt med modernt. Får jag anmärka på något (pyyyyttteliten anmärkning) är det styrstammen som glänser alldeles för mycket jämfört med titanet. Svart kanske för att matcha sadelstolpen när du ändå skall byta? Eller blir det för mycket ihop med styret?

Med Campa valet öppnar du ju också för svårt snygga cykelkläder. :)

började genast kolla på priser och ramgeometri efter ha läst tråden. Blir inspirerad.
Det är som sagt något visst med den metallen.

Grymt. Precis så önskar jag att min titancykel vore nu när jag har en kolfiberraket på G, lite mer clearance, rymligare framgaffel och fästen för skärmar.

Otrolig fin cykel,Grattis! Fast framgaffeln passar ej in, skulle varit en av titan (skriver jag, som inte alls är avundsjuk)
Salve

Finns det inte två modeller av Planet X titancykel? Vilken är din - komfort eller sport? Väldigt fin i varje fall!

Svårt att hitta passande titangaffel - utbudet är lite begränsat om man säger så. Alpha Q CS25 gick att få tillsammans med ramen till OK pris - dessutom är det tänkta användningsområdet precis det jag är ute efter. Emellertid blöder hjärtat när jag ser frambromsen - skulle så gärna haft Super Record fram också men tyvärr har ju inte Campa någon long-reach broms ... BR-650 påstås vara "Ultegra-kvalitet" men är inte helt övertygad - inget fel på funktionen men den sticker ut tycker jag - stor och lite ful. Men funktionen är säkert kanon men det är inte det jag pratar om

Ju mer silver/metall desto bättre - då slipper man känna sig som en reklampelare och det bidrar till det tidlösa utseendet. Återkommer med mina erfarenheter hur den känns när jag kört några mil. Hittills verkar det OK - lugnare känsla än min relativt livliga Orbea vilket var vad jag var ute efter - det här är ju ändå en cykel som är optimerad för långturer

Att köpa en ram man tycker verkar fin och sedan shoppa runt efter prylar som passar från diverse internetaffärer/cykelhandlare/privat och slutligen montera ihop allting - det är riktigt kul! I det här fallet var det också ett sätt för mig att orka med två tuffa år med mycket stress. Happy fungerade då också som ett avstressningshjälpmedel ;)

Modellen är en Ti Sportive vilket lätt syns på de böjda bakgaffelrören. Om man är en sådan som vill ha SRAM eller Shimano har PlanetX bra paket - det var ju inte ett alternativ för mig som kör Campa och därför "tvingades" jag speca och montera den själv

Tackar - du pinnade själv på bra med flatties och heldämpad stumpjumper ;). Han vi cyklade med var för övrigt franske försvarsattachén - den gubben hade krut i benen (sic!).

Nu har jag ju också en fixed - tyvärr har jag inte kommit överens med pompinon än. Känns fortfarande väldigt onaturligt att inte ha frihjul - i synnerhet när jag skall forcera trottoarkanter och liknande

Snygg!

Fast fasen, varje gång det dyker upp en sån här tråd börjar jag fundera på blästring:

file=2391

Happys enda lackade titanhoj? :-P

En sak undrar jag över i all välmening: hur upplever du storleken på ramen? Du har sadeln högt samt många spacers...Kanske hade varit bättre med en störe storlek?

PerryE skrev:
-------------------------------------------------------
> Emellertid blöder hjärtat när jag ser
> frambromsen - skulle så gärna haft Super Record
> fram också men tyvärr har ju inte Campa någon
> long-reach broms ... BR-650 påstås vara
> "Ultegra-kvalitet" men är inte helt övertygad -
> inget fel på funktionen men den sticker ut tycker
> jag - stor och lite ful. Men funktionen är
> säkert kanon men det är inte det jag pratar om

Ett par dyra centerpulls kanske passar http://www.paulcomp.com/racer.html

Storleken är XL och toppröret 566 mm vilket är cirka 1 mm kortare än på min Uncle John vilken passar mig perfekt. På XXL hade toppröret varit 577 och headtube 180 istället för 165. Visst är det lite för mycket spacers idag men kommer nog på sikt att flytta ner styrstammen kanske 10 mm. På min 10 år gamla Orbea är toppröret 580 mm och den upplever jag idag som aningen för stor.

Men visst - bra kommentar. Känner mig emellertid relativt säker eftersom jag på sikt nog vill få ner styrstammen och då blir det nog bättre. I "värsta" fall får jag väl köpa mig en riktig Lynskey Performance i aningen större storlek och flytta över alla komponenter ;). Känslan av att ha för stor ram är ju inte heller så rolig

Hmm... centerpulls från Paul Smith - kanske vore något! Drar den lika mycket vajer som side-pull? Men om jag ändå måste byta gaffel för att kunna ha centerpull skulle jag nog hellre byta till en gaffel där mina Super Record passar.

Velo Orange däremot såg ju fina ut - får nog fundera lite på det ...

The_TNT - tackar! Känns bra att vara hemma även om det var helt OK i Kampala

Grattis!
Det måste ha varit dig jag såg på väg hem från jobbet för ett tag sedan, på din röda PlanetX med släpvagn genom Ulvsunda. Jag kände igen cykeln från bilder här men jag visste inte vad du heter. Jag tänkte skriva i spottingtråden, men sedan glömde jag det.

PerryE skrev:

>
> Hmm... centerpulls från Paul Smith - kanske vore
> något! Drar den lika mycket vajer som side-pull?
> Men om jag ändå måste byta gaffel för att
> kunna ha centerpull skulle jag nog hellre byta
> till en gaffel där mina Super Record passar.
>

Fast du behöver ju inte byta gaffel.

racerd3full.png

Den vänstra varianten är för moderna gafflar.

och så behöver du väl nåt sånt här för kabeldragningen

34886.jpg

Ja där ser man vad en längre utlandsvistelse kan leda till, man anser sig förtjänt av något alldeles extra när man sen kommer hem.

Den blev ju fantastiskt fin, antar att den putsas med minst samma noggrannhet som en dyrare kameralins. Jag hoppas dock få sätta några fingeravtryck på den vackra ytan i sommar...

PerryE skrev:
> och lite fler bilder ...
>
> Lizard skins styrlinda var en trevlig erfarenhet -
> rekommenderas starkt!

Grumt Snugg!

Jerry skrev:
> PerryE skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > och lite fler bilder ...
> >
> > Lizard skins styrlinda var en trevlig erfarenhet
> -
> > rekommenderas starkt!
>
>
> Grumt Snugg!

Var har du köpt styrlindan? Såg trevlig ut.

//O

Riktigt fin velociped! Sitter också och lurar på en lvg i titan (Van Nicholas Chinook) med SRAM Force och handbyggda hjul. En fråga, i all okunnighet och välmening: varför rev/rev+com istället för dt:s aero-eker? /A.

Tillbaka
Topp