Mina 3 MTB kanditater inför köp.

Elgstrand

Aktiv medlem
Hejsan!

Ny här, har läst en hel del och vilket trevligt forum! Jag cyklade en del förra året på en racer och klämde väl 250mil. Tycker det är en suverän motionsform och är minst sagt biten. Nu till saken, jag vill köpa en MTB för att förlänga säsongen och för att det verkar vara så himla kul. Har cyklat några rundor med fruns pendlar Scott x40 och tycker det är grymt kul. Tänkte satsa på en bra cykel direkt, då det brukar kännas bäst och vara roligast med kvalitet. Efter att ha läst runt mycket här så har jag kommit fram till att det blir en HT för max 15000:- Jag som bor i Linköping kommer mest cykla platt och grusväg/stig tror jag. Dom här 3 cyklarna tittar jag på just nu, ingen stress, säkert en månad kvar innan jag trycker på köp.

https://www.canyon.com/sv/mountainbikes/bike.html?b=3645

https://www.canyon.com/sv/mountainbikes/bike.html?b=3690

http://www.radon-bikes.de/en/bikes/mountainbike/hardtail/zr-race-29/zr-race-29-80/

Är jag rätt ute? Just nu känns det som att det är ett ganska säkert kort att handla på nätet då jag hamnar på medium storlek vart jag än testar. Är 178cm 68kg och 86cm ben. Vill kolla om jag missat något med dessa cyklar. Om någon har någon input så vore jag väldigt tacksam, annars kör jag bara på den snyggaste.

Mvh Fredrik.

Tjenare!

Jag köpte min första MTB i höstas och det är ju mycket riktigt snorkul. Cykeln blev en White 275 Pro på rea. Nu har jag ingen aning om hur du ser på pengar, men jag brukar köpa en enklare cykel först och sen satsa järnet när man verkligen vet vad man saknar hos den första cykeln.
Alla de där cyklarna ser bra ut annars, jag skulle satsat på någon med Rockshox då jag fått för mig att det är enklare att hitta serviceställen för dem.

Hallå!

Tack för svar. Rockshox lättare med servis säger du, det ska jag tänka på. Min tanke är väl som så att betalar jag lite mer för cykeln slipper jag köpa en ny inom ett år eller så och kan hålla mig till att byta slitage delar och eventuella mindre uppgraderingar, men du har en poäng. Funderar vidare.

/Mvh Fredrik.

Hej!

Jag hade köpt den dyrare canyonen, den har en carbonram. Carbon håller bättre än al. Annars är dom ganska likvärdiga, Radonen har ngt bättre componenter. Xking däcken är kända för att dom är svåra att hitta rätt däckstryck i. Du kan nog inte köra på ngt annat än en m-ram. Lycka till!

singletrack skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej!
>
> Jag hade köpt den dyrare canyonen, den har en
> carbonram. Carbon håller bättre än al. Annars
> är dom ganska likvärdiga, Radonen har ngt
> bättre componenter. Xking däcken är kända för
> att dom är svåra att hitta rätt däckstryck i.
> Du kan nog inte köra på ngt annat än en m-ram.
> Lycka till!

"Carbon håller bättre än al"
-Nej, det där har helt med konstruktionen att göra

Till TS så hade jag nog kollat på den här modellen:
http://www.bike-discount.de/en/buy/merida-big.nine-lite-xt-238927/wg_id-117

Eller köpt Canyonen, den kommer bli bättre i förlängningen om du byter ut delar osv.

Inte Meridan i alla fall. Jag skulle antingen köpa den billigare Canyon och då få utrymme i budgeten att uppgradera hjulen till lättare.

Eller ta kolfibercanyonen om du vill ha ngt färdigt from the box.

Tjenare

Tack för all input. Just nu lutar det åt Canyon CF en, känns som jag får en cykel att cykla länge på. Håller koll på köp och sälj, men blir det begagnat måste jag åka och klämma på grejorna. Rularn, hur kommer det sig att du rekommenderar meridan? Finns ju en Merida Big nine team issue 29" i köp och sälj.

Tackar.

Du är inne på rätt spår, köp Canyon CF. Liten prisskillnad för att få carbon och dessutom får du Rockshoxgaffel. Lägg inte pengar på uppgraderingar, håller du på om ett år vill du ändå byta till FS ;)

Köpte min första carbon mtb 7 år sedan, den använder jag fortfarande. Under samma tid har jag kört sönder 3 eller 4 al ramar. Kommer aldrig att köpa ngn aluminium mtb igen pga det.

Jahopp bara knega vidare så man kan cykla som en galning sen. Mot nya mål! En Canyon CF känns helrätt just nu. Det där med FS känns dyrt ;) Återkommer om vad det blir när det är beställt, men känns gött med lite bekräftelse att man tänker rätt, Tack för svaren!

Det blev inte alls någon Canyon, fegade ur och köpte hos min lokala och trevliga Trek handlare. En Superfly 6, grym premiärtur idag. Mer imorgon hoppas jag.

Bilagor

• IMG_20150330_181027.jpg
    IMG_20150330_181027.jpg
    162.9 KB · Besök: 40
Kaktusblad skrev:
> Tjenare!
>
> Jag köpte min första MTB i höstas och det är
> ju mycket riktigt snorkul. Cykeln blev en White
> 275 Pro på rea. Nu har jag ingen aning om hur du
> ser på pengar, men jag brukar köpa en enklare
> cykel först och sen satsa järnet när man
> verkligen vet vad man saknar hos den första
> cykeln.
> Alla de där cyklarna ser bra ut annars, jag
> skulle satsat på någon med Rockshox då jag
> fått för mig att det är enklare att hitta
> serviceställen för dem.

Varför servar inte cyklister sina gafflar själva?

Cannondale jekyl 1000 skrev:

>
> Varför servar inte cyklister sina gafflar
> själva?

För att alla kanske inte klarar att göra allt som kan behövas utöver ett oljebyte, eller ens orkar/kan/vill ta reda på vilken olja och vilken mängd det ska vara. Och man ska inte glömma att det finns de som gillar att cykla, men inte nödvändigtvis gillar att skruva.
Har inga problem att skruva en del själv, men föredrar att lämna in ändå. Helt enkelt för att jag hellre gör annat.

Varför servar inte bilister sina bilar själva?

Jo det förstår jag men det verkar ändå vara många som skruvar i sina cyklar själva men när det kommer till just fjädringskomponenterna så verkar det inte finnas en enda som servar dom själv. Kan ju bero till viss del på att tillverkarna är väldigt hemlighetsfulla och inte vill lämna ut uppgifter och manualer.

Jaha, då har man åkt på den här på stig och bröte i 15 mil. Lite kort om mina erfarenheter. Jag har inte åkt skog tidigare. Det är enligt mig en riktigt trevlig cykel med fullt tillräckliga bromsar och växlar. Speciellt växlarna har imponerat (sram x7 och ) Det går ju att åka riktigt fort i skogen har jag insett, otroligt roligt. Det är inte cykeln som begränsar farten på stigen i alla fall. Trots att cykeln är stor som en monstertruck känns den riktigt lätt och smidig. Något negativt då? Nja, kommer väl behöva köpa ny cykel snart så som jag kör. Jag kommer fortsätta cykla så mycket jag orkar för jag mår bra och har så kul med detta!

Mvh.

Tillbaka
Topp