Mina bakfälgar spricker.

Knäskadan

Aktiv medlem
Mina bakfälgar spricker.
Hunt XC Wide 29” tubeless.

Första paret kom med cykeln jag köpte och höll i ungefär ett och ett halvt år, ~3000 mil? Sen började det dyka upp sprickor runt nipplarna. Hörde av mig till Hunt som skickade mig en ny fälg och ekrar. Hjulet lämnades in på LBS och nu har jag cyklat typ 400mil och samma problem, sprickor runt nipplarna.

Cykeln går främst på offroad och grusvägar oftast med packning som väger kring 15kg. Jag själv väger 91kg just nu och fälgarna skall klara 120kg. Någon som vet vad det kan vara som spökar? Tänker att vikten eller kanske ekerspänningen kan spela in?

Mina bakfälgar spricker.

Första paret kom med cykeln jag köpte och höll i ungefär ett och ett halvt år, ~3000 mil? Sen började det dyka upp sprickor runt nipplarna. Hörde av mig till Hunt som skickade mig en ny fälg och ekrar. Hjulet lämnades in på LBS och nu har jag cyklat typ 400mil och samma problem, sprickor runt nipplarna.

Cykeln går främst på offroad och grusvägar oftast med packning som väger kring 15kg. Jag själv väger 91kg just nu och fälgarna skall klara 120kg. Någon som vet vad det kan vara som spökar? Tänker att vikten eller kanske ekerspänningen kan spela in?
Imponerande att klämma 3k mil på 1,5 år.

OnT: trist med fälgarna. Sannolikt lär det väl vara vikten som spökar i kombo med relativt tufft väglag.

Mina bakfälgar spricker.
Kan bidra med en anekdot av tvivelaktigt värde då jag såg samma sak på mitt 4season gravel-bakdäck från 2017.

Nu vet jag inte exakt när det började spricka runt ekrarna, men när det blev tydligt nog och jag tog tag i det hade det i alla fall gått runt 6 år och drygt 1300mil.

Mina bakfälgar spricker.
Hunt har (haft?) problem med kvalitetskontroll. Jag har en kollega som har haft flera problem med Hunt hjul. En problem var att t.ex. att en fälg var lite för stor så att det va omöjligt att får på några modell av däck. Jag dock ingen åning om fälgarna du har har sämre kvalitet än vad Hunt borde har.

Sen finns det fälgar som inte håller länge, t.ex. WTB brukat inte vara så starka. När jag hyrde en Enduro MTB i somras fick jag en med wobblande fälhg bak och en eker gick/var sönder. Fick en annan och också där var en eker sönder. Cyklarna var en veckan gammal.

Och 3000 mil - då klagar inte jag om något ger sig för det är långt för en cykel

Jag vill gärna har saker som håller längre, men många gör det, tyvärr, inte.

Mina bakfälgar spricker.

Tror ekerspänningen kan vara för hög. Byggde ett par helt nya hjul förra sommaren, alltså fälgar, ekrar och nav var nytt och tänkte för en gångs skull göra det efter konstens alla regler och "nice and tight" som det heter. Resultatet blev att navflänsen på drivsidan gav upp efter bara femtonhundra mil eller nåt. Inte riktigt samma som fälgsprickor men jag tror orsaken kan vara samma. Så nu bygger jag hjulen som jag alltid gjort med något lägre ekerspänning och de verkar hålla.

Har nog ungefär samma belastning på hjulen som du och det har inte varit något problem.

Senast ändrad:
Mina bakfälgar spricker.
Hunt brukar väl bara skicka nya hjul utan att riktigt fråga frågor är min uppfattning. Eller har varit så förut. Det är väl någon sorts markör kring att de vet att de inte är så bra?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp