Mina däck är för breda för ramen :(

Mehdina

Medlem
Som rubriken lyder, mina däck är breda för ramen, behöver hjälp med vilka däck jag införskaffa istället ?

Jag har köpt nya fälgar, Erco Allroad 50 mm med en innerbredd på 20 mm och jag har satt mina Schwalbe Pro One 25 mm på dem. Dessa blir vid 6,5 bar hela 30 mm vilket gör att de tar i ramen bak på vänster sida. Jag kör dem slanglöst om de påverkar?

Finns de några andra däck, likvärdiga, som inte "sväller" lila mycket med samma bredd dvs 25 mm?

Tacksam för alla tips!

Som rubriken lyder, mina däck är breda för ramen, behöver hjälp med vilka däck jag införskaffa istället ?

Jag har köpt nya fälgar, Erco Allroad 50 mm med en innerbredd på 20 mm och jag har satt mina Schwalbe Pro One 25 mm på dem. Dessa blir vid 6,5 bar hela 30 mm vilket gör att de tar i ramen bak på vänster sida. Jag kör dem slanglöst om de påverkar?

Finns de några andra däck, likvärdiga, som inte "sväller" lila mycket med samma bredd dvs 25 mm?

Tacksam för alla tips!
Gp5ks TL är ganska true size.

Är det tight bara på ena sidan så kanske 10 minuter med ekernyckeln löser det.

Okej, något du har testat själv? Har en polare som har dem på så får nog testa och se ? Tack för tipset!

Om jag har dishat hjul? Ja, massor av gånger genom åren och det har alltid blivit bra utom någon gång då ekernippeln satt fast för evigt i ekern. Det hjulet kastade jag när jag dessutom såg sprickor runt hålen i fälgen. Så 8 gånger av 10 har det fungerat, en gång kasserat hjul, en gång bangade jag när jag kände att det satt fast.

Gp5k TL 25mm. Ja jag har dem på ett hjulpar på en cykel. 19mm IB på fälgen och de var 25,5 ungefär. Nu kanske de växt någon tiondel efter att ha varit monterade i drygt ett år, men de är inte i närheten av gp4ks2 25mm vilka blev 29mm på 18mm IB fälgar...

Jag hade en cykel som inte fixade mer än 23-mm's däck: I värsta fall får du kolla handboken.

Edition: I mitt fall var det s a s höjden som var begränsad, av sadelstolpen.

Senast ändrad:
Om man vet vad det är för ram kan någon annan ha forskat fram maximala däck för ramen. Även om man lyckas få in däck utan att nudda någonstans brukar det vara en dålig lösning. Ett potthål man inte hinner undvika, eller klibbigt grus på omlagd asfalt och man har en intermittent slipmaskin istället för en cykel.

Om jag har dishat hjul? Ja, massor av gånger genom åren och det har alltid blivit bra utom någon gång då ekernippeln satt fast för evigt i ekern. Det hjulet kastade jag när jag dessutom såg sprickor runt hålen i fälgen. Så 8 gånger av 10 har det fungerat, en gång kasserat hjul, en gång bangade jag när jag kände att det satt fast.

Gp5k TL 25mm. Ja jag har dem på ett hjulpar på en cykel. 19mm IB på fälgen och de var 25,5 ungefär. Nu kanske de växt någon tiondel efter att ha varit monterade i drygt ett år, men de är inte i närheten av gp4ks2 25mm vilka blev 29mm på 18mm IB fälgar...
Okej, jag testar med däcken först, löser inte det problemet får jag lämna in det.

Tack igen!

tänk på att ha reserv som kan kompensera helst ett ekerbrott, men åtminstone däckets tendens att svälla efter en tids användning.

Tillbaka
Topp