Mina dämpare kvittrar

Chopper

Ny medlem
Mina dämpare kvittrar
Just det. Både fram och bak låter det som om småfåglarna har en ordentlig konsert. Detta då jag cyklar i skogen/ i terräng. Jag förstår eller antar att det är gummitätningarna på Fox-dämparen och gaffeln som låter om sig, men finns det nåt bra sätt att få bort det? Infettning? Och isåfall med vad? Eller ska det till nya tätningar? Och finns de isåfall i olika kvaliteter?
Jag är rätt ny på Foxdämpare. Min tidigare hoj har RockShox-gaffel och den är nästan ljudlös.

Mina dämpare kvittrar
Lustigt, jag förstod precis vad du menar för ljud. Mina dämpare kvittrar också. Ingen aning hur man får bort det, service hjälpte inte.

Mina dämpare kvittrar
Ordet kvitter får mig att tänka på hur det låter om rulltrissorna på bakväxeln när de gått helt torra. Förhoppningsvis är det inte ett metalliskt kvitter som säger att några rörliga delar i dämparen gått torra, utan något annat material som tätningar eller nåt.

Mina dämpare kvittrar
Bussningarna/lagringarna i båda ändarna som ser till så att den kan röra sig linjärt? Kvitter är utan tvekan friktion någonstans, och smörja är rätt lösning.
B!

Mina dämpare kvittrar
Mr B skrev:
-------------------------------------------------------
> Bussningarna/lagringarna i båda ändarna som ser
> till så att den kan röra sig linjärt? Kvitter
> är utan tvekan friktion någonstans, och smörja
> är rätt lösning.
> B!

Mina dämpare är helt nya från fabrik.

Mina dämpare kvittrar
Mina har också ett ljud vid kraftiga (hastiga) rörelser, kan nog låta som ett kvitter. Tycker att det låter som luft som skall evakueras och när det är för hastigt så tjippar det till i dämparen. Kan det vara det för dig också?

Mina dämpare kvittrar
Om det är CTD med reglage via vajer, testa att justera. Om CTD-dämparna hamnar lite mittemellan två lägen kan det kvittra ganska rejält.

Mina dämpare kvittrar
Några bra tankar där. Det är vid hastiga rörelser och går inte att återskapa då man trycker dämparen försiktigt. Inget mekaniskt friktionsljud, typ trissorna, men väldigt likt småfåglarna....
CTD vet jag inte vad det är, men det finns inga vajrar. Reglagen sitter direkt på dämpare och gaffel. Inställningen fram och bak är avpassade för min vikt, dvs de slår inte igenom.
Jag ska testa att byta olja. Jag köpte cykeln, en Cannondale Rush Carbon, för ett par månader sedan så jag har inte haft isär den så mycket än. Det där med luft låter också tänkbart...

Mina dämpare kvittrar
Asplund skrev:
-------------------------------------------------------
> Mina har också ett ljud vid kraftiga (hastiga)
> rörelser, kan nog låta som ett kvitter. Tycker
> att det låter som luft som skall evakueras och
> när det är för hastigt så tjippar det till i
> dämparen. Kan det vara det för dig också?

Även jag har detta ljud. Verkar ju lite väl vanligt förekommande? Ingen verkar dock lyckat att bli av med det om jag förstår det hela rätt. Jag har Rock Shoks Reba på min cykel.

Mina dämpare kvittrar
Jag håller med om att det låter som när luft pressas snabbt. Dämpar pumpen åstadkommer ungefär samma ljud när jag använder den. Har haft ljudet i fyra år och inget har blivit sämre av det så jag oroar mig inte för det längre.

Mina dämpare kvittrar
Det borde inte låta, varför skulle en dämpare till cykel låta när det inte gör det från andra fordon? Lät det så när cykeln var ny? Nä tebax till säljaren och reklamera ;D

Mina dämpare kvittrar
Fox RLC gaffel och Fox Float RPL bak. Min cykel är från 2009, så jag köpte den begagnad här på happy. Jag är säker på att det är nåt som går att åtgärda. Att det är något som orsakas av användning, men jag vill ju inte gärna behöva börja köpa delar som INTE behöver bytas, utan försöker såhär för att finna ut var problemet ligger.

Mina dämpare kvittrar
Min FOX CTD kvittrade också direkt det blev lite guppigt. Detta efter vinterförvaring. Ljudet försvann när jag servat gaffeln. Jag tror att det berodde på att de oljedränkta "filtpackningarna" som sitter under dustseals =(packboxarna man ser) torkat när cykeln bara stått hela vintern. Mitt problem löstes alltså med en ytterbensservice. Som fox för övrigt rekommenderar med 30 timmars intervall :-)

Tillbaka
Topp