Mina Monark-sadlar spricker! Varför?

geologen

Aktiv medlem
Min första originalsadel som följde med cykeln började spricka efter kanske fem år. När den var så sprucken att det gjorde ont att cykla på den pga de ganska vassa kanterna, så fick jag en oskadad sadel till skänks från PeterA här på happy, tror det var sensommar eller höst 2016. Den klarade sig bara en bit in på förra året. Nu är den nästan ikapp den förra i sprickighet.

Min enda gissning är att rumpsalvan (som jag tyvärr inte klarar mig utan när jag cyklar) går in i plasten och gör den spröd eller på annat vis orsakar sprickorna. Kanske var det därför den första klarade sig så länge. Jag hade nämligen inte upptäckt rumpsalvornas fantastiska egenskaper de första åren.

Jag vet att de flesta nog använder andra sadlar, men jag har testat och även om vanliga cykelsadlar är klart överlägsna utomhus, så är de alldeles för obekväma inomhus. Det blir mer statiskt och smärtorna kommer väldigt snabbt. Så Monark originalsadel är det som gäller. Frågan är vad jag ska hitta på nu?

Är det nån som vet säkert vad för plast det blåa överdraget i sadlarna är tillverkat av? Olika plaster reagerar olika på olika lagningsmetoder.

En tanke jag har är att försöka plastsvetsa med en lödpenna. En annan att använda lösningsmedel för att lösa upp och "limma"/"svetsa" ihop sprickorna. En tredje är att försöka göra en ny överyta med nån plastduk som jag trär på och fäster undertill, på ungefär samma sätt som den nuvarande.

28695008_10213904155171098_449078448_o.jpg

De jag klämt på verkar ha mycket tjockare och mjukare stoppning, och det vill jag inte ha. Men jag ska snart dit i ett annat ärende, så jag får väl klämma lite igen. Kan ju ta med en av mina sadlar och jämföra.

bigmollo sa:
Kan du inte byta till en riktig sadel? Då kan du köra flera år innan den tar slut.

geologen sa:
Jag vet att de flesta nog använder andra sadlar, men jag har testat och även om vanliga cykelsadlar är klart överlägsna utomhus, så är de alldeles för obekväma inomhus. Det blir mer statiskt och smärtorna kommer väldigt snabbt. Så Monark originalsadel är det som gäller.

Trodde inte det fanns någon som använde de där. :) Har tyvärr slängt min, annars hade du såklart fått den.

Jaha, så nu spelar det roll om det är utomhus eller inomhus om en sadel är bekväm också. Mycket ska man höra innan öronen ramlar av... Men som sagt, kärringsadel fr biltema är nog det närmsta du kan komma de där breda plastsvamparna.

Vill du förlänga livslängden så behöver de nog torkas av med vatten efter varje användning. Jag hade en fuskskinnjacka (dvs plast) som blev likadan efter en varm vår. I nacken, där den hade kontakt med svett, så sprack den på samma sätt.

ooms sa:
Jaha, så nu spelar det roll om det är utomhus eller inomhus om en sadel är bekväm också. Mycket ska man höra innan öronen ramlar av... Men som sagt, kärringsadel fr biltema är nog det närmsta du kan komma de där breda plastsvamparna.

Det beror nog mer på att man sitter mer stilla inne. Jag får lite ont på en timmes trainerpass på samma sadel jag kört 40 milsrunda på.

Raggamuffin sa:
ooms sa:
Jaha, så nu spelar det roll om det är utomhus eller inomhus om en sadel är bekväm också.
Det beror nog mer på att man sitter mer stilla inne.
Stackars norrmän som har så mycket tunnlar.
Men det är kanske för att det inte ska stå klungor och byta sadel före och efter som cykling är förbjuden i tunnlarna?

Det är salter som torkar ut plasten å får sadeln att spricka, om jag fattat rätt.
Så det enda du behöver göra med din nya sadel är att torka av den med mild tvållösning efter varje pass så borde den hålla betydligt längre än de gamla. :)

frid!

bara en fråga, spricker av rumpkrämen, har du den på utsidan av byxorna, cyklar naken eller impregnerat byxorna med den?

har slängt min för länge sedan, annars hade du så klart fått den

Jensen sa:
bara en fråga, spricker av rumpkrämen, har du den på utsidan av byxorna, cyklar naken eller impregnerat byxorna med den?

Jag vet som sagt inte om det är rumpsalvan, men eftersom det tog så många år innan den första började spricka, och det sammanföll ganska väl med när jag började använda sån salva, så känns det som ett rimligt antagande. Men vet gör jag ju inte.

Byxorna släpper igenom massvis när man gnuggar rumpan mot sadeln i en timme. Jag kan inte sätta mig på nåt känsligt efteråt, som t ex dynorna på köksstolarna. Som tur är kommer det massa skittidningar gratis varje vecka (alibijournalistik - annonsblad med tillräcklig mängd redaktionellt innehåll för att passera som "samhällsinformation" och därmed inte räknas som reklam) som jag kan sätta mig på och skydda det som är under. Sadeln är alltid väldigt fet av salvan. Efter bytet till sadel nr 2 orkade jag faktiskt torka av den direkt efter varje pass, men jag är rätt disträ så den taktiken höll väl inte mer än några veckor.

Raggamuffin sa:
ooms sa:

Det beror nog mer på att man sitter mer stilla inne. Jag får lite ont på en timmes trainerpass på samma sadel jag kört 40 milsrunda på.
Det är ju inte sadelns fel, utan upplägget på passet (för lite variation i motstånd och intensitet).

Raggamuffin sa:
ooms sa:

Det är ju det som är felet. Det är inte en riktig cykel.. Ut och trampa istället så sprider du kostnaderna över andra komponenter som går sönder ?.

Ett seriösare svar. Är det blåa en del av skumplasten eller är det ett överdrag? Du bör kunna limma med typ superlim eller skolim kanske är ännu bättre, typ liquisole.

Det kanske skulle vara en idé om att köpa en ställbar sadelstolpe och en riktig sadel. Jag förstår att du får skav av den där monstruösa sadeln. Jag kan sitta flera timmar på min sadel när jag kör inomhus. Jag körde flera år på min Monark men har nu bytt till trainer så jag kör på min riktiga cykel. Tycker nästan att jag satt bekvämare på Monarken eftersom jag hade styret högre på den. Tänk bara på att det oftast blir svettigare inomhus så det gäller att cykeln är rätt inställd.

Tillbaka
Topp