Mina V-bromsar krånglar

Archtop

Aktiv medlem
Mina V-bromsar krånglar
Hej,
Jag cyklar på en Univega från 90-talet.
Jag har nyligen bytt bakfälg och bromsbelägg bak.

Felet som dyker upp är att när jag minst anar det kryper ena bromsbelägget upp mot däcket så att hjulet låes.

Vad kan vara felet. Har jag monterat belägget fel?

Jag har lossat på belägget och justerat in det mot fälgbanan ett par gånger, men det verkar inte hålla i längden?

Mina V-bromsar krånglar
V-bromsar är djävulens påfund. Har också strulat med mina på min (billiga) hybrid ett tag. Gav upp och köpte nya. Men det var inte nån räddning, för fick andra problem då ena mutterfästet följde med bromsoket ut och sedan varit helt omöjligt att få loss. Slutade med att jag fulmeckade till det (temporärt?) och satt tillbaka det gamla oket på ena sidan.

Kanske trivialiserar ditt problem men det låter som det bara är bromsoket på sidan där varjern går in som du behöver justera. Enkelt instruktion finns i denna video nedan. Men det kan vara lättar sagt en gjort iofs. De där småskruvarna tenderar att inte vara så lättskruvade på gamla cyklar (om man brustit i underhållet)

Mina V-bromsar krånglar
V-bromsar är djävulens påfund. Har också strulat med mina på min (billiga) hybrid ett tag. Gav upp och köpte nya. Men det var inte nån räddning, för fick andra problem då ena mutterfästet följde med bromsoket ut och sedan varit helt omöjligt att få loss. Slutade med att jag fulmeckade till det (temporärt?) och satt tillbaka det gamla oket på ena sidan.

Kanske trivialiserar ditt problem men det låter som det bara är bromsoket på sidan där varjern går in som du behöver justera. Enkelt instruktion finns i denna video nedan. Men det kan vara lättar sagt en gjort iofs. De där småskruvarna tenderar att inte vara så lättskruvade på gamla cyklar (om man brustit i underhållet)

Tack för svar.

Men helst av allt hade jag velat förstå vad som gör att bromsbelägget ena dan är väljusterat och andra dagen ligger så hårt an mot däcket att hjulet blir svårt att snurra.

Vad gör att belägget flyttar sig i sitt fäste?

Mina V-bromsar krånglar
Tack för svar.

Men helst av allt hade jag velat förstå vad som gör att bromsbelägget ena dan är väljusterat och andra dagen ligger så hårt an mot däcket att hjulet blir svårt att snurra.

Vad gör att belägget flyttar sig i sitt fäste?
Det finns justerskruvar på V-bromsar, som man skall justera med. Om dom inte är rätt justerade så får man de problem du beskriver. Såg nu att Ilritorno lagt in en video som beskriver detta. Om bromsbelägget ligger an mot däcket, så får du justera det i höjdled så att det inte tar mot däcket.

Mina V-bromsar krånglar
Det sitter vanligen en liten skruv på ena sidan som man skruvar på för att få blocken på exakt samma avstånd från fälgen. Ögonmåttet är bedrägligt - särskilt för skelögda som mig - så använde något mellanlägg för att se till att det blir "symmetriskt" och lika.

Mina V-bromsar krånglar
Kontrollera hur du lagt brickorna vid bromsklossen. Glider klossen på en sida är det nog något som ligger fel. Jämför med sidan som inte glider.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp