Mineralolja till mina hydralbromsar

• Trådstartare Trådstartare m4x
  • Start datum Start datum

m4x

Medlem
Hej

Ska första gången lufta bromsar själv och vill investera i en större dunk mineralolja till mina hydralbromsar. Vet att denna vätska skall vara kompatibel:

shoil1.jpg

Någon som kan hjälpa mig att hitta någon motsvarighet hos tex. Biltemas eller Julas hyllor? Är helt grön inom detta område.

Varför ska du ha en större dunk? Går åt sjuuukt lite. Om du inte planerat att göra det ofta.

En del säger att hydrauloljan för Citroën som biltema säljer ska funka i magura (o därmed borde funka på shimano). Men ta mig inte på ordet på det

Jensen sa:
Varför ska du ha en större dunk? Går åt sjuuukt lite. Om du inte planerat att göra det ofta.

En del säger att hydrauloljan för Citroën som biltema säljer ska funka i magura (o därmed borde funka på shimano). Men ta mig inte på ordet på det
Det tickar ändå på. Jag trodde den skulle hålla för evigt när jag köpte min dunk men nu ett par år och ett gäng oljebyten senare har ändå halva gått åt. Det är bekvämt att det alltid finns hemma dessutom.

LHM funkar lika bra som Shimanos. Finns på närmaste bensinmack - åtminstone SnirkelK och i regel OK - och till lägre pris än Biltemas motsvarande.
LHM är specat för Citroën och är en tunn hydraulolja.

Pfaff sa:
LHM funkar lika bra som Shimanos. Finns på närmaste bensinmack - åtminstone SnirkelK och i regel OK - och till lägre pris än Biltemas motsvarande.
LHM är specat för Citroën och är en tunn hydraulolja.

Finns på ST1-macken där jag bor, som även har DOT 5.1.

Jag kör dock Shimanos egna då jag, som Rattnalle, köpte en dunk för typ två år sen som är lite under halvfull nu. Skönt att inte behöva snåla och bara pressa i ny olja i hela systemet när man luftar.

Någon som kan sin tyska borde leta upp det test som Bike gjorde över olika mineraloljor, minns att det skiljde ganska mycket i kokpunkt o lite sånt ovesäntligt.
Har en vag minnesbild att Shimano var ”näst bäst” o någon annan var ännu lite bättre, medans Citroën’s olja hade nästan lägst kokpunkt...
Om det har någon effekt IRL är dock oklart :/

larsaw sa:
Någon som kan sin tyska borde leta upp det test som Bike gjorde över olika mineraloljor, minns att det skiljde ganska mycket i kokpunkt o lite sånt ovesäntligt.
Har en vag minnesbild att Shimano var ”näst bäst” o någon annan var ännu lite bättre, medans Citroën’s olja hade nästan lägst kokpunkt...

Ska vi ta den där diskussionen om nödvändigheten av skivbromsar i de branta svenska alperna nu&här? :-)

(I Citroens hydraulsystem ingår förutom ”fjädrarna” även bromsarna. Åtminstone på paddorna. )

larsaw sa:
Det hänger mera på oljans cst och fryspunkt Biltema hade volvos gröna med rätt cst tur att man har en liter om man skulle byta bromsar.

Trickstuff Bionol ska man ha.

BIONOL by Danico

High End Brake Oil with awesome properties:

• Biological degradable
• Boiling point 300°Celsius
• Maximum pressure resistance
• Extremely low viscosity
• Compatible to Shimano and Magura oil

Trickstuff is now offering an innovative brake oil which was developped and is manufactured in Germany. It is made from sunflower oil and features the following characteristics:

None of the common mineral oils has a boiling point as high as BIONOL: 300°C.
BIONOL has an extremely low viscosity and a good viscosity index. This makes it the perfect oil for high performance bicycle brakes used both in cold winters as in hot summers.

BIONOL is made from sunflower oil and is much less environmentally harmful than common mineral oils or than brake fluids according to DOT. It does not attack the frame paint nor the skin. It can be used in all brakes which are designed for mineral oil (Magura, Shimano, Tektro, latest Formula Cura and Hayes…).

DANICO, the BIONOL manucturing company, appointed Trickstuff to be the exclusive distributor and technical advisor of this unique brake oil.

BIONOL complies perfectly with the high challenges in mountain bike braking - no other brake system generates higher brake loads. Bicycle disc rotors and brake pads are extermely small and offer a very low heat capacity increasing the danger of gas bubble generation and of spontanious failure of the brake system.

BIONOL: Not only for racers

The problem of overheated brakes occurs not only in hard marathon brake manouvres but also in alpine touring with heavy luggage and challenging continuous braking on long descents. Every mountain biker will profit from the awsome characteristics of Trickstuff BIONOL.

castrol 2.5 syntet
öhlin 1302-7
putoline hpx 2.5
shell advance ultra 2.5
funkar också i bromsarna.

Enda gången jag kokat mina Zee såg oljan inte direkt ren och outspädd ut. Med fräsch olja håller bromsarna för mer än jag gör.

Tillbaka
Topp