Minerlolja

vicrosoft

Ny medlem
Minerlolja
Jag ska byta olja i mina magura julie bromsar. På reservoaren står det "only mineral" sedan står det något jag inte kan utläsa för att locket är för repigt. Någon som vet vad det står efter "only mineral". Sedan underar jag om man kan använda blitemas LHM-pulsolja (mineral) Art-nr 36-442, eller om jag måste köpa Magura-blood?

Minerlolja
Kolla manualen, har du ingen finns det säkert en on-line, jag tryckte i Magura mineralolja i mina Shimano XT-bromsar i somras o det funkade inte alls, bromsarna slutade funka som ska på en bergstur med en massa fallhöjd. Gick till en cykelhandlare som hade Shimanos mineralolja och han bytte olja helt.

Minerlolja
Det fungerar utmärkt både shimanos och maguras olja. Biltemas hydralmineral lär funka den med. Jag har kört med olivolja i shimano XT, fungerade utmärkt.
Men har du råd och tillgång till Magura blod så kör på det.

Stalle

Minerlolja
Hallå,

Jag tycker detta är intressant. Vilka egenskaper hos oljan skulle göra att den inte funkar? Oavsett olja så lär den ju vara icke-kompresibel.

Värmeegenskaper? Viskositet (är det därför inte vatten fungerar)?

Jag har alltid varit övertygad om att det borde fungera med vilken olja som helst, typ olivolja.

//Erik

Minerlolja
Erol skrev:
-------------------------------------------------------
> Hallå,
>
> Jag tycker detta är intressant. Vilka egenskaper
> hos oljan skulle göra att den inte funkar?
> Oavsett olja så lär den ju vara
> icke-kompresibel.
>
> Värmeegenskaper? Viskositet (är det därför
> inte vatten fungerar)?
>
> Jag har alltid varit övertygad om att det borde
> fungera med vilken olja som helst, typ olivolja.
>
> //Erik

Det kan vara backningar i oket som inte tål vissa typer av olja. Men olivolja borde ju funka för den kan ju knappast skada en gummipackning tycker man. Ingen som har testat biltemas?

Minerlolja
Har inte testade Biltemas LHM - men om det är LHM funker det i Shiamno's och Magura's broms ( eller bättre sagt är inte skadlig till packning i deras broms), samt Citroen bilar och tydligen KTM hydraulik koppling. Men Båda Shimano's olja och Magura Blood har lite lägre viscositet som ger ett bättre känsla.
Per - fattar inte att Maguras olja funkade inte för dig...Mer troligt att det var ett mektab än n'åt fel på vätskan ;-)

Minerlolja
Dr.Spoke skrev:
-------------------------------------------------------

> Per - fattar inte att Maguras olja funkade inte
> för dig...Mer troligt att det var ett mektab än
> n'åt fel på vätskan ;-)

Jag tror att shimanooljan som fanns i, inte gick ihop med maguraoljan, till saken hör att den förra var inne på sitt femte år och knappast i något gott skick. Det jag gjorde var att fylla på när bromsen inte tog bra, på samma sätt som jag gjort ett antal gånger tidigare.

Fanns det en mektab med i spelet var det att jag inte luftat bromsen på alla år eftersom jag inte lärt mig hur man gör och bromsen har funkat bra ändå ;)

Tillbaka
Topp