[Mini-RR] Lite stravahetsande i Hellas (Jofa gräver djupt).

Crossmax

Aktiv medlem
Efter att Martin aka Makten igår på Facebook hetsat hela internet att slå hans tid på stravasegmentet "Ut på ängen från stigkorset" (sista biten av Ulvsjöslingan) så var det oundvikligt att det skulle försökas under dagens tur. Alla tre utmanarna hittade egna spårval, vissa med bättre flow än andra...

Magnus med den för dagen snabbaste linjen genom leran.

Jofa-Wictor med den för dagen djupaste linjen genom leran.

Karin med den för dagen torraste linjen genom leran.

Senast ändrad:
Haha! Jag hetsade bara medlemmarna i FB-gruppen "Vi som cyklar MTB i Stockholm":-)) Finns ju hur många som helst som är apsnabba om man kollar "all time" istället:-)

Haha! Det handlar inte bara om att cykla fort. Man ska cykla fort med stil... Därför valde jag att nose bonka surhålet under genomrullning. Skills!

jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Haha! Det handlar inte bara om att cykla fort. Man
> ska cykla fort med stil... Därför valde jag att
> nose bonka surhålet under genomrullning. Skills!

Haha, ser ut som tecknad film när du trampar med bakhjulet i luften, snyggt!

mikipedia_ skrev:
> Fint. Men vem vann??

Det enda relevanta är att Jofa inte slog mig.

Makten skrev:
> mikipedia_ skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fint. Men vem vann??
>
> Det enda relevanta är att Jofa inte slog mig.

Haha?
Får vi se en scoreboard?

mikipedia_ skrev:
> Haha?
> Får vi se en scoreboard?

https://www.strava.com/segments/11043910

KOM är helt sinnessjuk, men herrarna Kangas vet ju hur man gör. Skulle gärna se hur man bär sig åt för att hålla 40 blås i snitt där.

Makten skrev:
> mikipedia_ skrev:
> -----
> > Fint. Men vem vann??
>

Men Jofa körde ju HT vilket ger honom tidsavdrag ;)
Sen kan man ju alltid diskutera stigkondition, i "vår" grupp som drog en sväng i Gömmaren hade lika snabba som fina o krispiga stigar, annat blir det imorn när helvetessnön lagt sig :/

HT är det som gäller julen 2015. Jag vill också ha tidsavdrag. Sisådär 90% avdrag är rimligt.

larsaw skrev:
> Men Jofa körde ju HT vilket ger honom tidsavdrag
> ;)

Jo, men jag tror inte han hade det när han satte PR.

Edit: Den där Magnus i första filmen såg ju rätt snabb ut. Vad kan han heta mer? :-)

Senast ändrad:
Makten skrev:
> mikipedia_ skrev:
> -----
> > Fint. Men vem vann??
>

Och vad blev tiden?

Jag har mitt PR därifrån efter en episk runda från i somras. måste jag ut och hetsa nu?
Check out my 59,6 km Ride on Strava: https://www.strava.com/activities/375502503

hm skrev:
> Och vad blev tiden?
>
> Jag har mitt PR därifrån efter en episk runda
> från i somras. måste jag ut och hetsa nu?
> Check out my 59,6 km Ride on Strava:
> https://www.strava.com/activities/375502503

Jefvlar vilken runda! :-) Du klarar dig från hets med dina 31 sekunder. Jag ligger på 33 och jofa på 34. Klart kränkande;-) Edit: Idag gick det visst lite långsammare, du får gräva själv.

Antar att du skulle kunna köra mycket snabbare om du var ute efter det? Med tanke på ditt galna medeltempo på 17 km/t över sex mil:-O

Senast ändrad:
Den där höjdkurvan på strava är ju ett tydligt tecken på att Hellas kräver en fullrace endurocykel ;)

Makten skrev:
> mikipedia_ skrev:
> -----
> > Haha?
> > Får vi se en scoreboard?
>
> https://www.strava.com/segments/11043910
>
> KOM är helt sinnessjuk, men herrarna Kangas vet
> ju hur man gör. Skulle gärna se hur man bär sig
> åt för att hålla 40 blås i snitt där.

Ja, helt sjuk att snitta 40 ner där.
Iofs sitter dom väl inte på xc cyklar ?
Jobbigt att se att kangas startat på noll rullat sakta fram till backen börjar och sen släpp på den gång han tog KOMet

Bilagor

• Screenshot_2015-12-27-20-53-16.png
    Screenshot_2015-12-27-20-53-16.png
    26.5 KB · Besök: 29
Jisses! Nä, de (båda verkar ganska precis lika snabba) kör väl på riktigt kralliga endurohojar tror jag. Men det verkar inte hindra dem från att köra som raketer även på rena XC-sträckor heller.

Höjdkurvan är nog felaktig. Det lutar nedåt redan från början men GPS:en verkar få fnatt, eller så är det en fördröjning mellan höjd och framfart. Sen är det platt på mitten och det syns inte heller. Antar att det är därför det ursprungliga segmentet "ut på ängen" är för kort. Den som skapat det har förmodligen satt starten där det börjar luta enligt GPS:en, vilket är en bra bit ner i första branten.

Sen kan man såklart inte lita på siffrorna när segmentet är så kort. Kan nog spela rätt många sekunder åt vardera hållet i ren felmätning.

dnleriksson skrev:
> Speciellt när de är lika snabba och kört på
> samma tid här :-)

Det lustiga är att det är många segment där de har i stort sett exakt samma tider. Men det blir väl så om man är elit-nisse. Bara att kolla endurotävlingar där det skiljer bara nån sekund eller mindre mellan deltagarna på jättelånga sträckor.

Edit: Är det inte nån av dem som hänger på happy förresten?

Senast ändrad:
Nu måste vi reda ut några saker här så att det blir ordning på internet åt eftervärlden!

Jag brukar aldrig köra den här sträckan. Det finns en mindre stig från höjden vid stigkorset som går parallellt med detta segmentet som är finare. Den borde göras till ett hetssegment. Men nu till min upprättelse...

Min bästa tid är 34 sekunder. Idag körde jag det på HT utan att minnas hur segmentet såg ut. När jag missade en kurva och i princip fick stanna tog det 36 sekunder. När jag nose bonkade surhålet tog det 38 sekunder. Jag kan ta 33 sekunder på htn och om jag ska ha ett mål så är det att så mkallstrom på 29 sekunder. Då kommer jag däremot behöva plocka fram Rune Medelsvensson. Med tanke på vädret och dess påverkan på surhålssvårigheten är det oklart om jag kommer kunna få upprättelse imorgon. Detta gör mig oerhört bitter!

Oavsett, trots att det är en skitsträcka så lovar jag att leverera 32 sekunder eller snabbare så fort förhållandena ger en lucka. I utbyte vill jag att Makten levererar 16 sekunder på börsraset: https://www.strava.com/segments/7929155

jofahjalm skrev:
> Nu måste vi reda ut några saker här så att det
> blir ordning på internet åt eftervärlden!
>
> Jag brukar aldrig köra den här sträckan. Det
> finns en mindre stig från höjden vid stigkorset
> som går parallellt med detta segmentet som är
> finare. Den borde göras till ett hetssegment. Men
> nu till min upprättelse...
>
> Min bästa tid är 34 sekunder. Idag körde jag
> det på HT utan att minnas hur segmentet såg ut.
> När jag missade en kurva och i princip fick
> stanna tog det 36 sekunder. När jag nose bonkade
> surhålet tog det 38 sekunder. Jag kan ta 33
> sekunder på htn och om jag ska ha ett mål så
> är det att så mkallstrom på 29 sekunder. Då
> kommer jag däremot behöva plocka fram Rune
> Medelsvensson. Med tanke på vädret och dess
> påverkan på surhålssvårigheten är det oklart
> om jag kommer kunna få upprättelse imorgon.
> Detta gör mig oerhört bitter!
>
> Oavsett, trots att det är en skitsträcka så
> lovar jag att leverera 32 sekunder eller snabbare
> så fort förhållandena ger en lucka. I utbyte
> vill jag att Makten levererar 16 sekunder på
> börsraset:
> https://www.strava.com/segments/7929155

Ha! Börsraset kommer jag aldrig vara särskilt snabb på:-) Är för feg för att droppa första avsatsen. Resten borde kunna gå skapligt.
Är det nånstans jag ska försöka knappa in på dig så är det "Happy ending II". Där har jag aldrig gjort bra ifrån mig och är ändå bara några sekunder efter. Har inte lärt mig den ordentligt än.

Jag kan hålla med om att "ut på ängen" inte är nåt särskilt kul avsnitt. Men det är lik förbannat en utförslöpa som många kör väldigt ofta. Du är för övrigt snabbare med en sekund på det kortare segmentet som börjar lite längre ner.

Den parallella stigen är jäkligt fin, men smal, om vi tänker på samma sak.

Jag vill också hetsa nu! Om det inte kom massa vitt sattyg just nu hade det blivit fantastiska förhållanden efter -15 på tisdag morgon för då hade allt frusit! Obs att jag aldrig cyklat dessa segment…

Den alternativa är mycket smal och väldigt snabb.

Happy ending II säger du? Jag gjorde min snabbaste tid där idag på en ht med fast stolpe.

Jag hoppas du inser att det är dags att du vågar dig ut på ett rally. Den här grejen med att du körsbärsplockar stravasegment funkar inte i längden...

dnleriksson skrev:
> Jag vill också hetsa nu! Om det inte kom massa
> vitt sattyg just nu hade det blivit fantastiska
> förhållanden efter -15 på tisdag morgon för
> då hade allt frusit! Obs att jag aldrig cyklat
> dessa segment…

Fan, vid närmare granskning ser det ut som jag kört börsraset två ggr… jättesakta… skyller allt på att jag bara varit i Hellas en gång :-)

jofahjalm skrev:
> Den alternativa är mycket smal och väldigt
> snabb.
>
> Happy ending II säger du? Jag gjorde min
> snabbaste tid där idag på en ht med fast
> stolpe.
>
> Jag hoppas du inser att det är dags att du vågar
> dig ut på ett rally. Den här grejen med att du
> körsbärsplockar stravasegment funkar inte i
> längden...

Öh, alltså. Det är inte jag som "plockat" segment. Jag uppmanade folk i FB-gruppen att skärpa sig eftersom jag som klåpare ligger på andraplats i gruppen (om man ansluter sig till den på Strava alltså), och det visade sig att du var långsammare än jag. Vilket tydligen var djupt kränkande:-) Jag skapade inte heller den här tråden.

Tävlingar är något jag avskyr som pesten. Det påminner mig bara om skolgymnastiken.

-------

Varför kör du HT:n förresten? Är Rune inte till belåtenhet?

Nej, det är bara jag och cruxet som kör sönder grejer på sbr. Din lott kommer vara att tokpunka när du känner dig pressad till att cykla fort. Sedan lär du dig en massa och blir en bättre cyklist. Efteråt brukar man få öl och varmkorv. Det är trots allt inte så traumatiskt.

Makten skrev:
> Tävlingar är något jag avskyr som pesten. Det
> påminner mig bara om skolgymnastiken.
>
> -------

Efter som du inte varit på nåt sbr lr ess så vet du ju inte hur det är, jag skulle påstå att man kan komma dit å bara flyta med å snacka skit som på vilken happyeasy som helst! Vill man ha hets så är det bara att trampa fortare lr reta nån att man är snabbare?

Åk på ett sbr nu Makten, du kommer ha super skoj och förhoppningsvis hitta lite nya stigar å cykelkompisar. Allt är inte så jävla allvarligt.

Senast ändrad:
En spontan gissning är ju att det är färre än hälften av deltagarna på ett sbr som ser det som en tävling.

Ofta är det ju en och annan snabb med på sbr, tex var ju kangas d.ä. med på senaste rallyt. Så det är ju om inte annat ett bra tillfälle att spana in hur de kör. :)

Ambitionsnivå väljer man själv. Ingen ger betyg. Fast pöbeln dömer... :)

Makten skrev:
> Jag skapade inte heller den här tråden.

Haha, nä, det gjorde jag, och den levererar precis som förväntat :D

Jaja, it's bound to happen förr eller senare;-) För en i grunden folkskygg människa som jag (även om jag vet att det inte verkar så när man träffar mig) så var det ett stort steg att bara börja köra tisdagsrajd.

Imorrn tänkte jag fara ut och lattja i snön i Hellas. Verkar klent med uppslutningen i vänkretsen, så om nån är sugen och ledig så får ni hemskt gärna hänga med:-) 12:00 vid HBB.

Den som inte tycker det är roligt att köra tävling har enligt min erfarenhet aldrig provat och oftast fullkomligt missuppfattat hela grejjen.

Det är skillnad på att köra en tävling och att tävla imho, det är allt det där runtomkring som är det roliga. Hade jag bott där uppe hade jag inte missat ett rally. Kan inte Stalle flytta till Skåne?

jofahjalm skrev:
> En spontan gissning är ju att det är färre än
> hälften av deltagarna på ett sbr som ser det som
> en tävling.

Precis. Jag är bara med för varmkorven.

Makten sa:
Är det nånstans jag ska försöka knappa in på dig så är det "Happy ending II". Där har jag aldrig gjort bra ifrån mig och är ändå bara några sekunder efter. Har inte lärt mig den ordentligt än.

Idag försökte jag cykla Happy ending II snabbt. Om du ska knappa in gäller det att 5010 är bra mycket snabbare än Fantomen.
strav.png

Observera även att fanmail regnar in från Henrik83...

16 sekunder att plocka i skrivandets stund och jag tror att jag kan kapa ett par sekunder till utan större svårigheter.

Nu återstår det bara att se om surhålet vid ängen har torkat upp så jag kan få den upprättelse jag har fått vänta på hela vintern...

jofahjalm sa:
Makten sa:

Idag försökte jag cykla Happy ending II snabbt. Om du ska knappa in gäller det att 5010 är bra mycket snabbare än Fantomen.

Observera även att fanmail regnar in från Henrik83...

16 sekunder att plocka i skrivandets stund och jag tror att jag kan kapa ett par sekunder till utan större svårigheter.

Nu återstår det bara att se om surhålet vid ängen har torkat upp så jag kan få den upprättelse jag har fått vänta på hela vintern...
Surhålet går numera att rulla över utan att göra en nose wheelie with air pedaling.

Nä, jag tycker du ska satsa på att nose-bonka igen, men se till att sätta PR på segmentet i samma veva för maximal kränkning.

jofahjalm sa:

Tror min enda chans att knappa in något är att jag kanske möjligen är snabbare på den lilla bit som går uppför:-)
Happy ending II är ju inte svår, men det börjar gå såpass fort att det känns jättejättejobbigt om man skulle krascha.

Sist jag försökte köra så tyckte jag att det gick snabbare än vanligt, men då dök det naturligtvis upp trenne hurtiga joggare som var i vägen.
Ursäkterna haglar! ;-) Edit: Har nog PR:et på HT:n i alla fall. Alltid något.

Tyvärr är det nästan alltid lera där:-/

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp