[Mini-RR] Norra Upplands stökiga stigar

mb5

Aktiv medlem
Det är egentligen inte så mycket till en RR, men jag tänkte dela med mig, kanske inspireras det någon till en kort runda.

Det började med att jag såg några rödmarkerade sektioner på trailforks längs Upplandsledens norra delar med beskrivning om massa sten, stök och pushbike – sånt kan man inte missa, eller hur? Helst med en fatbike lastad med sovsack, lite mat osv. för att det ska kännas rätt även om det är bara en helg. :-) Dessutom finns där ett annars sällsynt tillfälle att använda tåget till att ta sig tillbaka till startplatsen.

Från Örbyhus till Florarna och sedan längs Upplandsleden mot Gävle. Ungefär 10 mil. När man har nog, då är det bara att hoppa på tåget på en valfri station.
map.png
Jo, jag cyklade längs leden. Alla av dem fåtal (trots en riktigt fin solig helg) människor jag möte var glada, oftast nyfikna på cykeln och allt var bara trevligt. Det där är ju vandrading med, bara tog jag en cykel ist för ryggan för att släpa rund mina grejer, eller ...? :-) Så här kan vi slutta med gnäll om vandrare och cyklister i skogen hoppas jag.

Cyklar man från Örbyhus mot Labbo, då dyker upp snart en skylt som visar till "Gula leden". En fin uppvärmning, bitvis teknisk, men allmänt rolig cykling när man är fräsch.
0919-133407.jpg
Leden slutar i Sibbo. Härifrån kan man antingen (tråkigt) cykla längs vägar att ansluta sig till Upplansleden, eller (mer lockande förstås) ta sig norrut mot St. Angsjön och försöka leta omärkta stigar. Enligt en karta (om man zoomar in tillräckligt) borde det finnas en stig från vändplatsen mot Angsjön och sedan vidare till parkeringen vid Florarna. Planen behövdes justera redan vid den första vändplatsen. Det finns ett par gamla traktorspår, som försätter i skogen, men ingen tydligt stig mot rätta väderstrecken jag kunde hitta. Men vem behöver stigar när man har en fatbike som rullar över allt? Efter ett par hundra myrmeter i ungefärlig nordriktning (rekommenderas inte att testa med smala däck eller på våren :) ) dök upp en hinder i form av en spång tvärs över min fin myrväg. Men okej då, upp med cykeln, nog var myren, dags för några rötter och stenar ist.

Upplandsleden från Florarna till Marma är en härlig blandning av kula tekniska stökiga partier och fina lätrullade stigar. Nästan allt cykelbart faktiskt, inga omfatande pushbike och ingen kånkbike. Åtminstone om man är fräsch, instämmer att 5 km/t är ju bra genomsnittsfart och lite styrketräning genom stenhoppning är ju aldrig fel.
0920-111221.jpg 0920-103957.jpg 0919-181505.jpg 0919-164756.jpg 0920-101854.jpg 0920-114109.jpg 0919-165010.jpg
Blir man tröt, då går det ofta hitta fuskgenvägar längs skogsvägar, eller, helst, stanna, övernatta och försätta imorgon efter en lingonfrukost. :)
0920-084036.jpg
Bra att vetta att det är ganska dåligt med vatten och (nåbara) sjöar där. Men massa med lingon.

När man kommer till Marma, då är det slut på flesta av det roliga. :) Kvar är några mil bredvid Dalälven och mot Gävle längs snabba stigar mestadels utan sten och annan underhållning, kanske går det att hitta även någon "flow" (vad är det nu för ett svärord) om man letar. :) Och sedan bara att hoppa på tåget när man känner för det.

Det går säkert också bra att ta det som en dagsutflykt utan packning och i lite högre tempo. Men det var mysigare med övernattning ist för tävlingsambitioner, tror jag åtminstone.

Sammanfattningsvis – fina, intressanta, cykelbara och delvis (mycket) tekniska och utmanande ungefär 10 mil. Längs riktiga stigar för det mesta. Inte så mycket folk där och nåbart med pendeltåg från Uppsala. Bra, eller hur?

Vandrat Upplandsleden från Västland till Gimo för ett gäng år sedan och funderat många gånger på att cykla den också! Får väl ta itu med det nångång...

Gjorde samma från Almunge till Gimo och den har vi faktiskt cyklat efteråt också. Jobbigaste dagen i mitt liv tror jag ? 34° varmt och totalt vindstilla på 8 mil stökig Upplandsled var svettigt värre! Gick åt 12 liter vätska var och har aldrig känt mig så uttorkad dagen efter ?

Vandrat Upplandsleden från Västland till Gimo för ett gäng år sedan och funderat många gånger på att cykla den också! Får väl ta itu med det nångång...
Absolut! :) Mellan Gimo och Österbybruk är det relativt lättcyklade och snabba stigar om man inte lider av spångest (många smala höga spång-broar), men det vet du antagligen. Marma till Västland har en del av riktig stökiga partier, men flesta går att cykla.

Gjorde samma från Almunge till Gimo och den har vi faktiskt cyklat efteråt också. Jobbigaste dagen i mitt liv tror jag ? 34° varmt och totalt vindstilla på 8 mil stökig Upplandsled var svettigt värre! Gick åt 12 liter vätska var och har aldrig känt mig så uttorkad dagen efter ?

Kul, det låter klart lockande! :) Dock hoppar jag gärna över det där med värmen. Ska man terrängcykla under högsommaren då är bästa tiden från sen kväll till tidig morgon tror jag. Östra delen försökte jag mig ett par gånger på, men aldrig någon längre sträcka, jag gav oftast upp efter en stund av jämt släpande av cykel rund eller över massa vindfall, men kanske är det bättre numera och dags att testa igen.

Det fanns några ställen där leden knappt används tror jag. Runt sjön Vällen gav vi upp en bit och cyklade grusvägen längs med. Kom ihåg blockterrängen från när vi gick och var så mycket fallna träd att man fick stanna hela tiden. Fanns riktigt roliga sträckor från Almunge till Fyrväpplingen typ!

Marma till Västland har en del av riktig stökiga partier, men flesta går att cykla.

För ca 15 år sedan försökte jag och en kompis att försöka cykla Upplandsleden från Västland till Mehedeby med våra XC-cyklar (med den tidens 26" HT och runt 2,2" breda däck). Det fanns några partier det gick att cykla på och då var det fint flow, men vi gick mer än vi cyklade. Sedan dess har jag inte ens övervägt att prova, men det är säkert lättare med feta hjul.

Från Dragon Gate till Älvkarleby har jag cyklat många gånger. Där är det som du skriver väldigt "snabba stigar" och bara något enstaka ställe som inte går att cykla.
På sommaren är "djungeln" längs timmerrännan mellan Marmaby och Marma ganska häftig. Har aldrig cyklat där så här års när vegetationen börjat vissna.

På sommaren är "djungeln" längs timmerrännan mellan Marmaby och Marma ganska häftig. Har aldrig cyklat där så här års när vegetationen börjat vissna.
Den var helt okej numera, inte alls djungelliknande, mer som en relativt bredd väg. När jag satt i vindskyddet vid älven, var det några som körde längs på fyrhjulingar. ... kanske en anledning att det var inte igenväxt, om de brukar köra där oftare. :)

Västland till Mehedeby är ungefär första halvan mestadels fint, och andra, mot Mehedeby, stökiga.

Jag tror att feta däck hjälper kännbart. Man får bra grep på ett ojämt underlag och bra balans, oftast funkar bäst att inte försöka leta ett spår rund stenar utan lifta lite framhjulet och strax över dem. Bra grep bak och lätta växlar fixar resten. Ibland är jag rent överraskat att/hur cykeln kunde rulla över. Och ibland funkar det förstås inte :), men det är en del av det roliga. Men jag cyklade nästan ingeting på en "vanlig" MTB, så svårt att jämföra.

Med "djungeln" menade jag inte att den är svårframkomlig. De som sköter leden är duktiga att hålla den öppen. Det är mera att växtligheten runt omkring är så kraftig att det är som att cykla i en grön tunnel bredvid vattnet.

Edit: stavfel

Tillbaka
Topp