[mini RR] Semesterdagsexkursion till Torsby

Tiki

Aktiv medlem
Ja, det var programmet för gårdagen. Gästade Harold Abbas som har lagt ned ett enormt arbete med att skylta upp ett gäng leder som både vänder sig till XC-åkning och nu i år även för mera tekniskt krävande stigsuktare. På kvällen skulle det bjudas en på en guidad runda på den nya allmountain/enduro-slingan.

Eftersom jag dök upp vid lunch fördrevs eftermiddagen med att prova den röda slingan som är en dryg mil lång ren och skär singletrack i kuperad terräng men till ytan helt tokigt slät, iklädd barrskrud. Denna slinga ligger precis ett stenkast från väg 45 och reser man mot Sälen är det nästan en skyldighet att stanna och slita lite på den för den passar alla cyklar och var riktigt gott flyt i.

En glimt av den röda slingan.
Sammanfogad-bild.jpg

Ofta skymtade grön mossa igenom på stigen, det tolkas som ingen direkt trängsel på stigen.
Rod-slinga.jpg

Kvällen kom och en runda på den nygjorda tekniska "allmountainstigen" var inplanerad. Den är ca 17 km och det hela började med en rejäl uppförsbacke där jag utan loggning bedömer det som vi steg gissningsvis 200 höjdmeter på grusväg. Stockiga ben med en gång - tack för det! Sedan vek vi in i skogen och hade 7 km för året nyskapad teknisk stig i skogen. Allt är skyltat och det är bara att följa den färska stigen. Riktigt kul men man får vara beredd på att köra i ca 5-7 km/h i snitt då små teknikaliteter avlöser varandra i terrängen. Fin-fint tillfälle att jobba på balans och teknik.

Laguppställningen. Skaplig spännvidd på transportmedlen från American Eagle till Trek Slash för 55 papp.
Laguppstallning.jpg

Lite svårt att bra beskriva terrängen men så här såg i princip stigen ut mest hela tiden.
Punkastopp.jpg

Singletrack-pa-slutet.jpg

Kavalkad från kvällen
2013-06-19.jpg

Timmarna gick och ljuset minskade
Pa-sluttampen.jpg

Likt en PR-kupp när vi kom tillbaka låg en alldeles färsk leverans av nya numret av MTB Sweden magazine på farstukvisten.
Tidningsbunten.jpg

Passande nog var Gustav som deltog under kvällen omslagspojke för tidningen. Jag fick ett signerat exemplar. :)
Omslagspojken.jpg

Kvällen avrundades med ett kvällsdopp, förövrigt årets första för somliga.
Bad.jpg

lundatok skrev:
-------------------------------------------------------
> Ser helt fantastiskt ut!
-------------------------------------
Ja torra stigar i ett glatt gemäng är fantastiskt. :)

På fredag kör vi dessa två rundor igen om någon vill med. En teknisk tvåtimmars-tur i sakta/trivsam mak och en superslät böljande singletrackbana som tar under timmen.

Samling kl 11.00 hos Harold Abbas trailcenter i Vägsjöfors strax norr om Torsby.
Vi är i nuläget fem pers och det ska visst vara jägarfritt i skogen också. :)

Fler är välkomna med!

/Jonas

Kaffekask skrev:
> Fasen, de här stigarna måste jag kolla upp när
> jag ska till Ekshärad om en vecka :-)
.......................
Det gör du rätt i! :) Får väl se om det kanske kommer upp någon mer bild efter fredagen.

Åker ev dit imorgon (Abbas) och testar någon av lederna (troligen den röda). Finns det några lämpliga aktiviteter i närheten för min 3-årige son som ska få hänga med morfar under tiden jag hojjar?

Nu kanske du redan är där... Jag är osäker på vad sonen kan roa sig men varför inte bygga snögrotta i skidtunneln? ;-) Den röda slingan avverkar du annars ganska snabbt. Utan att ha klockat gissar jag på ca 1 timme. Hör med Harold om han har några uppslag för sonen.

Sonen tuppade av i vagnen så fort han fick känna på den rofyllda atmosfären i den trevlige holländaren Harold Abbas cykelshop. Jag passade på att lämna in min Anthem för service medan jag på en hyrcykel testade den röda slingan. Svärfar höll ställningarna med sonen medan jag fick lufta lungorna i den härliga höstvärmen.

Började med en kort sväng på gula leden för att få upp värmen innan jag körde uppför den låånga och branta backen i början av den röda leden. Njöt sedan i fulla drag av resten av leden, framförallt den röd/svarta extraslingan som bjöd på riktigt finessrik stigcykling med tvära svängar, knixiga backar och flowiga och mossiga stigar. Körde på i hyggligt tempo trots senaste tidens förkylning och klockades in på ca 43 min (155 snittpuls).

Väl inne i shoppen igen fick jag en trevlig överraskning då Harold hade rengjort hela cykeln, bytt växelvajer och fixat flertalet smågrejer som jag själv aldrig hade identifierat förrän det varit för sent. Fick på köpet en mini-mekkurs som rätade ut en del frågetecken kring växeljusteringar. Fantastisk service!! Tufft också att Harold ger ut en egen tidning som enligt mig håller hög nivå (MTB Sweden).

Jag kommer definitivt tillbaka för att testa mer av de leder som erbjuds, är sugen på XC-rundan som hade 7km enduro i paketeringen..!

Några bilder:

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    126 KB · Besök: 250
  • image.jpg
    image.jpg
    114.3 KB · Besök: 249
Verkar riktigt trevligt och bara halva sträckan till rörbäcksnäs(beroende på start givetvis). Finns det något bra boende i närheten också=cykeltvätt, cykelförråd och frukostbuffé?

leffo skrev:
> Verkar riktigt trevligt och bara halva sträckan
> till rörbäcksnäs(beroende på start givetvis).
> Finns det något bra boende i närheten
> också=cykeltvätt, cykelförråd och
> frukostbuffé?

Abbas camping är bokstavligen 5m från cykelshoppen och trailcentrets start. Där finns det campingstugor av olika slag och storlekar, belägna vid vattnet. Tyckte mig se rätt bra priser på boendet, kolla deras hemsida eller slå dem en signal.

Kul att du fick en bra dag i Torsby Kaffekask. Ja det stämmer jag fick mina sidor av berömmelse där. :-) Vi har också en massa kul stigar men inte lika bra skyltat som i Torsby. Fast å andra sidan har vi en 8-9 mil vandringsleder som är nyskyltade och som vi fått tillåtelse att cykla på. De är fin-fina stigar. :-)

Tiki skrev:
> Kul att du fick en bra dag i Torsby Kaffekask. Ja
> det stämmer jag fick mina sidor av berömmelse
> där. :-) Vi har också en massa kul stigar men
> inte lika bra skyltat som i Torsby. Fast å andra
> sidan har vi en 8-9 mil vandringsleder som är
> nyskyltade och som vi fått tillåtelse att cykla
> på. De är fin-fina stigar. :-)

Lägger till Arvika till "att besöka och cykla"-listan!

"Tyvärr" ligger det i en avkrok i landet så besöksfrekvensen står inte i paritet med hur bra det egentligen är. Harold m.fl. har lagt ner ett enormt jobb med att skylta upp och iordningställa ett gäng leder i olika svårighetsgrader. Du kommer inte bli besviken.

Jag kommer nog åka dit men är lite förvånad att fler inte gjort det med tanke på att det är 16 mil närmre än till Rörbäcksnäs från Gbg. Verkar vara ett bra ställe!

Leffe sa:
Jag kommer nog åka dit men är lite förvånad att fler inte gjort det med tanke på att det är 16 mil närmre än till Rörbäcksnäs från Gbg. Verkar vara ett bra ställe!

Rörbäcksnäs är bra på marknadsföring, men reser man från Sydsverige finns det ett flertal minst lika bra mtb-områden med betydligt kortare restid.

Senast ändrad:
Är det denna som finns med på Trailforks?
Jadå. Den och många andra leder är skyltade där så man behöver inte vara beroende av Trailforks. Det är en stor infotavla med karta vid starten. Utan att vara detaljinsatt så pågår det en utbyggnad av leder i dagsläget så det finns sannolikt mer än vad Trailforks vittnar om.

Tillbaka
Topp