Miniprojekt - Återvinna handtag

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Hade ett par helt utslitna handtag på ena hojen och inga nya i min omedelbara närhet. Däremot hade jag ett par KCNC skumhandtag över som jag inte använde. Anledningen till det är:
1. De sitter inte fast när det blir blött.
2. De är dryga att ta av om man måste fixa något.

Nu när gummit på de gamla handtagen nästan var avnött framträdde en fin plasthylsa och tanken slog mig att trä på skumhandtagen på sagda plasthylsa.

Eftersom jag är hemma och är pappaledig så är första steget när man ska göra något att sysselsätta dottern. Biltemakatalogen sågs som ett rimligt offer och kastades till vilddjuret för destruktion:
EB5D7CD3-A99B-4829-81E4-9E01BEC8E9F7.jpeg

Därefter skalades så mycket som möjligt av gummiresterna på gamla handtagen av med kniv:
698824A0-D2F3-40A9-8F25-6DEA1E6B78F0.jpeg

På med skumhandtagen med hjälp av lite COOP hårspray, enkom införskaffat till att fästa skumhandtag med. Fick fästa hylsan på styret för att få tillräckligt med mothåll för att få på skummet:
BC1605E4-15E3-4D69-9535-642DE5587E68.jpeg

Till sist, för alla viktkänsliga, en avslutande bild på vägning. 57g är inte så illa pinkat för ett par lock-ons:
D9C67D97-F787-450F-B514-25D1FF1D0274.jpeg

Summa sumarum: Det blev på det hela taget ett lyckat projekt.
1. Jag slapp slänga ett par handtag
2. Jag slapp köpa nya handtag
3. Skummet fäster bra på gummiresterna på hylsan så jag tror det sitter bättre än på styret
4. Jag fick ett par lätta, sköna lock-ons snorbilligt.
Win, win, win, win!

Biltemakatalogen är dock inte lika lycklig...
4BE496BD-3A07-4F6C-B945-F334C141CBF3.jpeg

Senast ändrad:
Helt rätt!
Bra tillvarataget av resurser!
Håller hårsprayen även om det blir dyblött? Tror du måste undersöka detta, dottern kan säkert hjälpa dig...

Ett råd istället för hårspray. Ett par droppar bensin. Jag kör det på skumgummihandtag och de blir precis perfekta för att fastna samt att det stöter bort vatten. Har inte misslyckats hittills.

de fyndigaste ideerna är de som man först inte tänker på, men som blir blir självklara så att säga i efterhand.

lär dröja innan nya lock-ons behöver införskaffas:)

Nu vet jag vad som ska göras med mina KCNC handtag som ligger i ”bra-att-ha” lådan.

Tack för tipset!??

Snajdigt! Det där ska jag prova. Tycker att i princip alla grepp är för små, så att de blir större är ingen nackdel:-)

ething sa:
Ett råd istället för hårspray. Ett par droppar bensin. Jag kör det på skumgummihandtag och de blir precis perfekta för att fastna samt att det stöter bort vatten. Har inte misslyckats hittills.

Är man riktigt orolig att handtagen ska börja snurra så är det ju bara att spraya på kontaktlim.

Sen slipper du också läsa Biltemas katalog, så tacka din dotter med en glass då hon gjort en välgärning genom att göra en onödig katalog helt värdelös.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp