[Minirecension] Commencal Ramones 20 2013

theBrand

Aktiv medlem
DSC_6962-EFFECTS.jpg

För ungefär en månad sedan fick vi hem den nya cykeln till yngsta grabben. En Commencal Ramones 20 2013. Jag tänkte att jag här jag skulle göra en kort sammanfattning av våra intryck så här långt.

Cyklisten:
E är 122cm lång och 7år gammal. Han är ett barn av den hypermotoriska typen, så gott som alla balans och kordinationsrörelser kommer naturligt för honom på ett sätt som hans syskon inte är i närheten av. Han tänker inte, han bara gör (på gott och ont...).

Tidigare erfarenheter av 20" cyklar:
I familjen har vi en 20" BT FS MTB (3-vxl med fotbroms) ~2010 och en Specialized Hotrock 20" MTB (6-vxl med frihjul) ~2012.

Cykeln:
Cykeln är ungefär 0,5-1,0 kilo lättare än storasysters Specialized och har ~2cm kortare kedjestag (37 vs 39, med axeln ungefär 1 cm bak i droppouten). Samtidigt har den ca: 2cm högre BB (25 vs 23) och betydligt flackare gaffelvinkel (69 vs 71?). När det gäller dämpargaffeln så tycker jag nog att SR-gaffeln på storasysters Specialized är lite bättre i sin funktion, då den dels har lite känsla av dämpning och samtidigt känns lite mer som en "riktigt" gaffel. RSTn som sitter på Commencalen har en cm längre slag (4cm vs 3 cm) och den funkar helt ok den också. Båda har en fjäder som är anpassad för ett barns vikt.

Växlarna?
Ja, just det växlarna. Det speciella med Ramones 2013 är att den använder sig av SRAMs automatix nav. Navet har två växlar och växlar automatiskt vid en viss navhastighet, den lägre växeln är direkt och den högre har 137% utväxling. Inga reglage, inga vajrar och ingen växelförare.

Hjul, däck bromsar, m.m.
Däcken som satt på cykeln är Kenda small block 8, de funkar riktigt bra och känns betydligt bättre än de plastiga däcken som sitter på storasysters Specsh.
Bromsarna funkar ungefär lika bra som de flesta V-bromsar, men tektrobromsarna på Specializeden är snäppet vassare, och bättre anpassade till barnhänder.
Så väl sadelstolpe som styre och styrstam har samma dimensioner som cyklar för vuxna, d.v.s 31,6 klämma för styret, 1,1/8 styrare och 34,6mm stolpe vilket är skönt om man vill montera längre/kortare styrstam, bredare styre eller längre stolpe (eller till och med en dr0ppeR ;))

Anledningen till att det blev just en Ramones fanns det flera anledningar till. Förutom att jag gillar Max Commencal och hans cyklar, så gillade jag även konceptet med automatisk växling. Storasyster har som sagt 6 växlar på sin cykel, men växlar väldigt sällan, ofta går den med samma växel i hela tiden (trotts ihärdigt tjat från pappa... :)). Dessutom får jag justera växlarna på hennes cykel var och var annan vecka, och titt som tätt hoppar kedjan. Singlespeed kändes inte aktuellt då det blir för tungt för barnen i skogen, om de samtidigt ska kunna få ordentlig fart på rakorna.

Att cykla på:
Utväxlingen har funkat perfekt, tillräckligt låg för att kunna ståtrampa sig uppför de flesta uppförsbackar och tillräcklig hög för att kunna komma upp i 20-25km/h på platten. Bromsarna tar tillräckligt bra för att E nu ska ha börjat med pekfingerbromsning (efter att ha gjort en stoppie där han nästan gick över styret). Han älskar att cykla på cykeln och känner sig nu så trygg med den större cykeln att han har börjat "rycka i styret" medans han cyklar.

Kvalitet:
Efter ett antal krascher och oaktsamma "parkeringar" har cykeln hållit ihop väldigt bra, det finns nått litet märke här och var på bromshandtag efter möte med asfalten, men allt fungerar. Dock kunde cykeln ha vart bättre ihopskruvad. Jag fick för mig att mäta baknavets bredd, då upptäckte jag att två distansbrickor satt på fel sida om droppoutsen vilket gjorde att ramen pressades ihop ca: 5mm för mycket. Slarvigt Commencal.
(Samtidigt hade dotterns Spec. baknavets lagerkoner så hårt åtskruvade att den knappt snurrade när den levererades...)
Men på det stora hela så känns det som om kvalitén genom gående är snäppet högre än Specializeden, känns lite mer som en "riktig" cykel.

Sammanfattningsvis är vi väldigt nöjda med cykeln, och vi har väldigt kul ihop när tar en sväng till de lokala stigarna :)

DSC_6960.JPG

Min gamla Sunn och sonens Commencal, far och son :)

DSC_6961.JPG

"Mother nature is your playground, be smart"
Så sant, synd att inte Max tag med sig sin slogan när han startade Commencal.

DSC_6963.JPG

När man redan har cyklat sig trött, kan uppförsbacken hem bli lite övermäktig.

donc1000

Medlem
Hejsan,

Hur går det med hojen? Har en blivande 6 åring på G som behöver ny cykel till våren. Storasyster kör en frog 55 men jag fastnade för Commencals actionorienterade reklam här i veckan. På de nyare versionerna slutar man med det nav du har på din sons cykel. Framöver finns det enkom singlespeed för Ramones och då med stel gaffel eller en Meta HT med fler växlar, dämpning fram. Den sistnämnda blir dock ganska dyr.

Finns dock gamla Ramones att få tag på. Fråga, hur funkar den där utväxlingen efter några månaders användande? Man får ju lite varningssignaler när de överger conceptet för de nyare modellerna...

Alternativet är att köra på singlespeedversionen men det känns som att det kan bli lite tufft i uppförsbackarna, men visst blir man sugen ? (se länk nedan):
http://www.pinkbike.com/news/commencal-for-kids-ramones-2014.html

Med vänlig hälsning
C

theBrand

Aktiv medlem
Hej cykeln funkar kanon, växlar som den ska också. Samma nav är ganska populärt att sätta på pendlarcyklar, men de som gör det brukar modda navet lite för att få växlingspunkten vid högre varv. Så det är inget specialnav för commencal. Jag skulle gissa på att navet gjorde cykeln för dyr.

Ultralite

Aktiv medlem
Tack för den recensionen, hade missat den. Ska beställa en till min dotter och var lite nyfiken på automatix-funktionen!

EST

Aktiv medlem
Grabben var 110 när han fick sin. Lite stor i skogen kanon annars :-) Men han fick den billiga modellen.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer