[Minitest] Bionicon C.Guide v02

jekyll skrev:
-------------------------------------------------------
> Taber skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ni som har monterat den här, har ni gjort
> något
> > åt kedjelängden? Såg på tillverkarens
> hemsida
> > att de rekommenderade 3-4 extra länkar för
> > FS-cyklar.
>
> Bra fråga! Jag såg samma på tillverkarens
> hemsida.
> Min kedjeguide har farit runt i Skåne mellan
> olika postinstanser hela denna veckan utan att nå
> fram till mig. Kanske trillar den i idag?

Jodå, den snälla lantbrevbäraren kom med paket till mig idag!
Det verkar inte som det behövs fler länkar än vad jag hade på min kedja i alla fall. Nu blir ju kedjan mer sträckt när baksvingen fjädrar men med kedjan på största fram och största bak finns det ganska god marginal. Jag orkade inte lufta ur dämparen för att nå värsta scenariot men gungade för hand ganska friskt.

Så här ser det ut:

IMG_20120809_162934.jpg

IMG_20120809_162952.jpg

Jag ser att alla har monterat styren i linje med däcket medan demovideon, i Westmans test, visar en hållare som sitter längre bak.
Finns det ingen risk att styraren bråkar med däcket?

Ser ju ut att funka bra!
Och växlarna hoppar i lika smidigt fortfarande? Eftersom bakväxeln får en lite knepig vinkel tänkte jag..

Jag monterade i höjd med däcket eftersom att det endast krävde en mindre moddning av Happy-kedjestagsskyddet meddelst Stanlykniv. Min tanke var att ju närmre styraren sitter framklingorna desto mer nytta.
Precis som Harri skriver så är det inga prblem med däcket så länge man cyklar framåt... OM däcket skulle komma åt styraren så trycks styraren ut och roterar omkring axeln som gör att man kan köra 3-delat fram. Inga problem alltså. Jag har 8-10mm mellan styrare och yttersta dobbarna på NN 2.4. Detta är naturligtvis beroende på vilken ram man har.
Växlarna funkar precis lika fint som vanligt. Nu kör jag yttest sållan, för att inte säga aldrig, på kombinationen på bilden.

Behöver få ordning på min kedja, men är det inte bättre att byta till XT shadow plus istället ?
Tycks ge samma typ av effekt och inte mkt dyrare.

Testat min idag, anledningen att jag satt den där. Var att det fanns ett fäste till bromsslangen där. Jag behövde inte förlänga kedjan.

Ett smidigt tips, om man vill slippa revor i carbonramen.

tornet skrev:
> Behöver få ordning på min kedja, men är det
> inte bättre att byta till XT shadow plus
> istället ?
> Tycks ge samma typ av effekt och inte mkt dyrare.

Ska vara samma sak med ökad spänning på kedjan och mindre rörelse i sidled på bakväxeln. KOllar man SRAM's promovideor för deras motsv type2 ska det funka helt OK. Kör du 1 eller fler klingor fram?

http://www.bikeradar.com/mtb/news/a...e-2-derailleurs-to-use-internal-clutch-33334/

Senast ändrad:
jrgnndrssn skrev:
> Finns den över huvud taget att köpa i Sverige?
> Hittar den ingenstans. Nån som vet?

Mailade bavavici detta:
Hej!
Hittar inte Bionicon kedjestyrare på bavabici.com. Är jag ute och cyklar eller har den utgått?

Och fick detta svar snabbt:
Hej! Den har utgått ur mitt sortiment eftersom Bionicon vill sälja endast genom deras egen website så du borde hitta den där. Hoppas få mer info nästa vecka på Eurobike! Hälsningar, Simona Bava(Bici)

Får alltså beställa direkt eller från bike-discount.de eller liknande.

gunnar.westholm skrev:
> Den är väll inget alternativ med flera klingor
> fram?

Trodde det först men om Bionicon fungerar och om det sitter en vridled på Brand-X så är det ju samma princip.
Eller så är den kanske bara låsbar i olika vinklar.

Skulle var kul om någon hade testat den.

Alltså Bionicons styrare är ju ledad så att den följer med även när man växlar från minsta till största klingan fram. Brand-x förflyttar sig ju inte i sidled utan den vrider sig enbart så jag kan inte tänka mig att den funkar ens närapå lika bra.

Nu har jag satt på en C.Guide och kört min första tur. Hittills har den fungerat bra. Jag tröttnade på min tidigare Richey styrare som samlade lite för mycke gegga. Jag fick nästan ta bort vevpartiet för att få bort allt skräp.

Man jag tyckte att C.Guiden kom lite för nära vevarmen för att kännas bra. Om det viftade lite åt sidan skulle den åka in och brytas av vevarmen. Jag har kanske en bred baksving. Nu satte jag den precis bakom den punkten där veven passerar baksvingen, precis om på videon.

Nu har jag kört styraren ca 6 ggr i mycket lerig miljö. Blev lite nyfiken plockade isär plast röret. Då såg den ut så här. Rätt mycket slitage. Det är nog bra att vända på den i bland och skaffa reservrör.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    82.9 KB · Besök: 68
Robert skrev:
> Nu har jag kört styraren ca 6 ggr i mycket lerig
> miljö. Blev lite nyfiken plockade isär plast
> röret. Då såg den ut så här. Rätt mycket
> slitage. Det är nog bra att vända på den i
> bland och skaffa reservrör.

Jag flyttade fram styraren trots min tidigare farhågor. Det visade sig inte riskera att krocka med vevarmen. Fördelen blev också trycket från kedjan minskade. Bytte också till en ny kedja vilket kanske också påverkar slitaget.

Men med två turer i veckan borde en normalförbrukning på styrrör, inte ligga under två stycken om året, om man vänder den på halvtid.

Jag kunde önska att de haft en genomgående insex även i slitagedelen då min lossade och ligger någonstans på kinnekulleleden o skräpar.

Hade v01 på min Ramones och tyckte den funkade kanon. Den kostade runt 350kr tror jag.

Hutlöst dyr om man ser till vad man får men otroligt prisvärd när man ser till vad den gör.

Min v2 höll 15 turer i hellas plus 3 heldagar i åre sen gick fästanordningen som du fäster buntbanden i sönder. Man ska tydligen inte bara fästa den mot ramen med två buntband. Man ska dra ett mitt på, under röret sen upp till ramen också. Många som fått samma fel som jag fick.

Fungerar bra, men taskig hållbarhet när jag följde manuel.

Stervelo skrev:
> Min v2 höll 15 turer i hellas plus 3 heldagar i
> åre sen gick fästanordningen som du fäster
> buntbanden i sönder. Man ska tydligen inte bara
> fästa den mot ramen med två buntband. Man ska
> dra ett mitt på, under röret sen upp till ramen
> också. Många som fått samma fel som jag fick.

Samma här. Efter den lille fixen så har skiten fungerat fläckfritt!

Jag har kört min v02 (med fyra buntband) i två år nu, året om. Peppar peppar, än har den hållt. Fast nu börjar själva slitdelen bli sliten så jag har satt ett buntband även runt den för att den inte ska hoppa isär vid fel tillfälle.

Får nog bli en sån där eco/v3 när denna ger upp.

Min måste varit felmonterad, skit bakom spakarna, fel 43 eller liknande för den var det värsta skit jag varit med om.

Efter 15 km Hellas så åkte den med in i bakväxeln. Sen fick jag bryta kedjan för att få loss den.

Behöver jag nämna att den nu ligger i återvinningen någonstans? Hade jag inte brytt mig om Hellas hade den åkt som en lyrboll ut i en sjö.

Tillbaka
Topp