[Minitest] POC Flow shorts

Westman

Aktiv medlem
flowshorts_230.jpg

Hur presterar POCs färgglada shorts egentligen? HappyMTB har provcyklat i skogar och liftanläggningar runtom landet under sommaren.

Läs mer: http://happymtb.org/2011/09/14/minitest-poc-flow-shorts/

Ungefär vad jag också har konstaterat. Att vara permanent brunfläckig i baken får man leva med, trots förtvätt och 40 grader upprepat två gånger. Jag undrar varför man inte valda samma material i flow-kortbyxorna som i deras DH-shorts. De är ju extremt lättvättade och smutsen ramlar i princip av bara man tittar på den. Dåliga sömmar är det väl på det flesta POC-grejorna, inklusive den ännu mer snordyra kraschjackan. Har nog inte ett enda POC-plagg jag inte har fått laga men andra tillverkare är inte så mycket bättre.

Faktiskt samma sak gäller mina ett par år gamla VPD-knäskydd. Bra funktion och sitter bra men dåliga sömmar.. de var dessutom väldigt små i storleken men det är bättre på senare modeller. Har just köpt ett par av 2011 års modell som sitter perfekt, sömmarnas kvalite återstår att avgöra.

Är deras knäskydd så mkt bättre än 661 Kyle Strait att det är värt att satsa på ett par trots tveksam kvalitet på sömmarna?
Är egentligen nöjd med mina 661 men de är lite mjuka när man kör knät i en sten.

Igår blev jag dragandes med vänsterlåret mellan bakhjul (sprillans Nevegal) och sadelröret efter en mindre lyckad landning. Flowshortsen höll. Det gjorde inte låret.

StinkySupreme skrev:
-------------------------------------------------------
> Är deras knäskydd så mkt bättre än 661 Kyle
> Strait att det är värt att satsa på ett par
> trots tveksam kvalitet på sömmarna?
> Är egentligen nöjd med mina 661 men de är lite
> mjuka när man kör knät i en sten.

Inte provat 661, men VPD'n funkade finfint när jag landade på knä och armbåge i den lokala betongparken. :)

Jag har också prövat VPD mellan knä och sten i en rätt rejäl krasch, de gjorde definitivt nytta. Lite öm bara.

citat:

"Till 2012 byter POC tillverkare på shortsen och vi hoppas innerligt att det nya funktionsmaterialet går att tvätta rent ordentligt samt att kvaliteten tar ett steg ikapp priset."

Jag minns det gamla goda(?) tiden då tillverkare var detsamma som tillverkare.
Numera kan tillverkare och tillverkare tydligen vara två helt olika saker.
Jag känner mig omodern och jag börjar nog bli lite gammal och gnälligt konservativ.

Mina svindyra (dock köpte på rea) POC-handskar har fått sig en omgång LiquiSole efter att sömmarna runt plastskydden i handflatan gett upp efter relativt lite användande, klart sköna handskar dock.

04.jpg

42Hz skrev:
> Mina svindyra (dock köpte på rea) POC-handskar
> har fått sig en omgång LiquiSole efter att
> sömmarna runt plastskydden i handflatan gett upp
> efter relativt lite användande, klart sköna
> handskar dock.
>
> http://manni.se/mtb/100903/04.jpg

Det är kul med hemmapyssel. Tror att POC har ett vinnande koncept där - halvfabrikat.

Är det någon som är nöjd med överhuvudtaget någonting från POC?
Fräsch design och högt pris skapar ju intresse, men dom verkar använda dom sämsta kinesiska underleverantörerna som går att hitta

Faceplant, nu får jag associationer till ngt slags klädernas Biltema/Clas Ohlson fast till samma höga pris som de coola märkena RaceFace etc... Är det alltså så illa? Lite hi-tech är de ju dock ska man inte glömma, bl a med det där kroppsskyddet med "aktiva" ytor som hårdnar till blixtsnabbt vid stötar.

Fast iofs förstår jag inte hur ett par shorts kan kosta 1000kr... Är de funktionella på ngt sätt eller bara en tygbit med lite innertyg i nät? Andra saker man får för 1000kr:
-En riktigt bra & snygg hjälm
-Riktigt bra & snygga (SPD) skor
-En riktigt nice sadel
-2st Schwalbe däck av valfri modell (förutom dubb)
-2st Endura HummVee shorts som både är snyggare (?) o mer funktionella http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artnr=ENDAB10-043-7r

Jag kan inte förstå hur POC kan ta ut 1000kr för ett par badshorts värde 50kr på en marknad i Thailand.

Too harsh?

Det är väl bara en tidsfråga innan POC börjar säljas i Thailand då man redan kan köpa "Fox", "Björn Borg" och "Peak Performance". Tror egentligen inte de ens vet vad det är för märke. Men det säljer ju bra så why not :) Men färgen är onekligen snygg.

Snuten skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Mina svindyra (dock köpte på rea)
> POC-handskar
> > har fått sig en omgång LiquiSole efter att
> > sömmarna runt plastskydden i handflatan gett
> upp
> > efter relativt lite användande, klart sköna
> > handskar dock.
> >
> > http://manni.se/mtb/100903/04.jpg
>
>
> Det är kul med hemmapyssel. Tror att POC har ett
> vinnande koncept där - halvfabrikat.

Jo, det mesta man köper idag är på gränsen till halvfabrikat, mina första Hestrahandskar är nog de enda som hällt ihop lääänge.

Det är schysst med riktigt gammaldags företag som lutar sitt varumärke mot kvalité istället för påhittade låtsasvärden som blåses upp med hjälp av "smarta" marknadsförare. Inte lika sexigt, men definitivt mera hållbart.

Jag påstår inte att POC är ett exempel, men det verkar vara en tendens att man som varumärke ägnar sig mera åt försöka föreställa något, än att verkligen vara det.

I dag provade jag också att tvätta dem två gånger. En gång som vanligt, och sedan en gång med Vanish. Lika orent som tidigare försök :) Nästa tvättillfälle skall jag låta dem ligga i blöt innan och öka dosen Vanish, eller prova galltvål.

ostkaka skrev:
> I dag provade jag också att tvätta dem två
> gånger. En gång som vanligt, och sedan en gång
> med Vanish. Lika orent som tidigare försök :)
> Nästa tvättillfälle skall jag låta dem ligga i
> blöt innan och öka dosen Vanish, eller prova
> galltvål.

Du gör fel, lös upp en msk pulver i lite varmt vatten, gnugga med en gammal diskborste, jag fick bort en 12 år gammal (typ) oljefläck på det viset, på en knallgul tröja, med Vanish alltså.

Varför köper ni inte troy lee designs och blir nöjda? Ja har kört med både vit jersey och vita moto shorts och efter en 40 grader tvätt är de rena och kritvita. Enda gången ja inte fått dom rena va i åre i en gammal sleten tvättmaskin då var det en svag brun nyans kvar. Den gick dock väck när ja kom hem o tvätta hemma.

Tillbaka
Topp