Missljud i ny RockShox Recon RL 120

robwrnr

Aktiv medlem
Köpte nyligen en ny Marin Rift Zone 1 från Bikester. Efter första testrundan i skog märkte jag ett klickande ljud vid varenda kompression som gaffeln gjorde. Har varit i kontakt med Bikester som via deras reklamationsavdelningen hälsar att dom behöver cykeln i retur. Känns lite surt att behöva skicka tillbaka hela cykeln då jag redan hunnit med att byta bromsar, däck och fixat slanglöst. Även slängt kartongen.

Efter lite googlande så verkar det vara fler som har samma problem med just denna gaffel och vissa påstår att det är enkelt fixat med en extra o-ring.
https://forums.mtbr.com/shocks-susp...o-air-clicking-noise-compression-1058394.html

Någon som känner igen detta problem och har några tankar?

Bifogar en video på klickandet

Kan tyvärr bara komma med gissningar...

Edit: missade din länk, ser ju inte jättekomplicerat ut att försöka sig på att sätta dit en extra o-ring. Rockshox har jättebra service-manuler man kan kolla på, ser ju ut som en given första sak att testa.

Senast ändrad:
DanielS sa:

Edit: missade din länk, ser ju inte jättekomplicerat ut att försöka sig på att sätta dit en extra o-ring. Rockshox har jättebra service-manuler man kan kolla på, ser ju ut som en given första sak att testa.

Ja, jag får testa med en extra o-ring. Verkar vara många med samma problem och o-ringen verkar göra susen. Får hoppas på det!

Hade exakt samma på min recon Som
Satt på min sants Cruz, ljudet kom på tredje rundan. Behövde dock bara skicka gaffel till ÅF i Spanien som skötte reklamationen mot rock shox, den är nu skickad till mig men inte kommit ännu. Tur att jag slapp skicka hela hojen då jag uppdaterat med ny gaffel till santan å reconen ska till ett HT bygge. Ingen aning vad rs gjort men de ska tydligen ha bytt en del delar enligt den spanska åf

robwrnr sa:
DanielS sa:

Ja, jag får testa med en extra o-ring. Verkar vara många med samma problem och o-ringen verkar göra susen. Får hoppas på det!

Du kan väl uppdatera efter o rings fixen, nyfiken ?

Martinmat sa:
robwrnr sa:
DanielS sa:

Ja, absolut. Fått en tid 31 juli hos min LBS som är auktoriserat servicecenter för RockShox. Så han skulle gå igenom den och testa med en extra o-ring. Återkommer med resultat ??

robwrnr sa:
Martinmat sa:
robwrnr sa:
DanielS sa:

Ja, absolut. Fått en tid 31 juli hos min LBS som är auktoriserat servicecenter för RockShox. Så han skulle gå igenom den och testa med en extra o-ring. Återkommer med resultat ??

Fick sms att min finns å hämta på postnords paketcentral på måndag så ska bli spännande att se om den är tyst nu

Martinmat sa:
robwrnr sa:
Martinmat sa:
robwrnr sa:
DanielS sa:

Fick sms att min finns å hämta på postnords paketcentral på måndag så ska bli spännande att se om den är tyst nu

Du får också uppdatera när du testat din. Vore ju skumt om den inte är tyst när du får tillbaka den :)

Har nu kört 3 mil i skogen, dämparen är helt tyst och fungerar perfekt så vad de än gjorde funkade det galant!

Bilagor

• 47492DA6-84DF-4992-83D9-DDCD31515F4C.jpeg
    47492DA6-84DF-4992-83D9-DDCD31515F4C.jpeg
    446.6 KB · Besök: 155
Lång historia kort. Lämnade in cykeln till LBS som undersökte gaffeln och tyckte att den behövde en service (gaffeln är helt ny och har gått en testrunda). Dom lyckades inte få den tyst och skulle kolla med RockShox vad som behövde göras. Nu ikväll gick jag efter lite googlande ut och skruvade av top capen på luftsidan och flyttade o-ringen ett hack uppåt. Det gjorde susen och klickandet är helt borta! :)
Känns skönt att fixa det själv må jag säga.

Det var bra gjort att lösa det själv! Riktigt sunkigt gjort av bikester som ville du skulle skicka tillbaka hela cykeln. Don får inte mina pengar iaf. :-)

Johan777 sa:
Det var bra gjort att lösa det själv! Riktigt sunkigt gjort av bikester som ville du skulle skicka tillbaka hela cykeln. Don får inte mina pengar iaf. :-)

Ja, det kändes bra att lösa det med tanke på att det var första gången jag skruvade på en gaffel :)

Måste ändå säga att Bikester skött sig riktigt bra. Svårt för dom att veta problemet endast via filmsnutten ovan. Dom erbjöd sig även att betala kostnaderna för LBS-besöket.

robwrnr sa:
Lång historia kort. Lämnade in cykeln till LBS som undersökte gaffeln och tyckte att den behövde en service (gaffeln är helt ny och har gått en testrunda). Dom lyckades inte få den tyst och skulle kolla med RockShox vad som behövde göras. Nu ikväll gick jag efter lite googlande ut och skruvade av top capen på luftsidan och flyttade o-ringen ett hack uppåt. Det gjorde susen och klickandet är helt borta! :)
Känns skönt att fixa det själv må jag säga.

Blir nästan lite nyfiken å se vart oringen sitter på min nu efter garanti rep ?

marr sa:
robwrnr sa:
marr sa:
Vad säger manualen om dessa oringar?

Inte mycket alls skulle jag säga.

Jag kikade lite på det, fanns en dålig bild, där ringen förmodligen satt längst ner. Men inte helt säker.

Ja, enligt manualen så sitter ringen längst ner. Men för att slippa klickandet och få en tyst gaffel så tror jag inte det skadar att addera en o-ring på den övre platsen :)

robwrnr sa:
marr sa:
robwrnr sa:
marr sa:

Jag kikade lite på det, fanns en dålig bild, där ringen förmodligen satt längst ner. Men inte helt säker.

Ja, enligt manualen så sitter ringen längst ner. Men för att slippa klickandet och få en tyst gaffel så tror jag inte det skadar att addera en o-ring på den övre platsen :)

Jag säger inte emot :) men det borde innebära att det som låter, är att gaffeln flexar så mycket så metall går emot metall, vilket man löser med en oring på fel ställe. Jävla konstigt ställe att ha flex på däruppe.

marr sa:
robwrnr sa:
marr sa:
robwrnr sa:
marr sa:

Jag säger inte emot :) men det borde innebära att det som låter, är att gaffeln flexar så mycket så metall går emot metall, vilket man löser med en oring på fel ställe. Jävla konstigt ställe att ha flex på däruppe.

Troligtvis är det detta som är problemet:

”It is the o-ring on the air valve. Its letting there be too much play and it is tapping against the tube. I had the same issue and was able to fix it in about 30 min with a cheap o ring from Ace Hardware. The o ring that is on the cap is slightly too small and allows movement of the cap and when it returns it causes it to "tap" on the tube causing the sound. I added a second slightly thicker o ring with a 1" diameter to the other "slot" on the cap and it fixed the issue.”

Har liknande problem med min gaffel. Skall få den åtgärdad hos min LBS i början på nästa vecka. Hoppas de löser det.

Fick tillbaka gaffeln. Klickar endast vid slag under hård inbromsning. Vad är det för dimension på o-ringen. Tänkte köpa en extra innan jag monterar isär gaffeln.

Min började låta efter några timmar på nya cykeln bara.
Flyttade idag min o-ring på samma sätt som robwrnr och min gaffel är nu tyst.

Gött. Smidig lösning. Jag lämnade in min 2 gånger innan de tredje gången skickade den till Rock shox för åtgärd. Nu är den tyst. Tacksam till min LBS som tog sig an gaffeln. Satt på ny cykeln jag köpte via nätet.

Hurra! Bra att nån gjort en tråd om detta då jag har samma irriterande ljud på min 100mm RL.

Nån som testat att öka slaget från 100 till 120mm på denna typ av gaffel? Man tar bort en distans men hur det går till i praktiken förstår jag inte. Har läst servicemanualen där man river hela gaffeln. Går detta att göra utan riva hela gaffeln?

Nån som behöver o-ringar? Jag har i olika storlekar bl.a en tum till RS gafflar. Kostar 10 kr st + porto

Bilagor

• 90DD54D7-6C26-4EED-8EBC-37032D3B2C73.jpeg
    90DD54D7-6C26-4EED-8EBC-37032D3B2C73.jpeg
    355.4 KB · Besök: 105
Tillbaka
Topp