Missljud vid tramptag

Missljud vid tramptag
Hej.

Jag söker lite råd och uppslag på vad jag kan ha för missljud från höger pedal (låter som så) när jag belastar trampet lite.

Missljudet är knixande/knäppande och uppstår i den röda delen av rotationen, och endast då jag börjar belasta lite så som i uppförsbacke eller liknande. Ljudet är periodiskt för i princip varje pedalvarv. Pedalerna är Shimano PD-EH500, och jag använder inte SPD-skor just nu. Cykel och pedaler är flång nya. Inget verkar sitta löst.

1EF49913-5EB9-42EE-A3E6-76883A75D157.png

Vad skulle det kunna vara som ger upphov till ljudet om ni skulle gissa?

Missljud vid tramptag
Hej.

Jag söker lite råd och uppslag på vad jag kan ha för missljud från höger pedal (låter som så) när jag belastar trampet lite.

Missljudet är knixande/knäppande och uppstår i den röda delen av rotationen, och endast då jag börjar belasta lite så som i uppförsbacke eller liknande. Ljudet är periodiskt för i princip varje pedalvarv. Pedalerna är Shimano PD-EH500, och jag använder inte SPD-skor just nu. Cykel och pedaler är flång nya. Inget verkar sitta löst.

Visa bilaga 493560

Vad skulle det kunna vara som ger upphov till ljudet om ni skulle gissa?
Klingbultar, vevlager, sadelstolpe, pedalgänga, pedallager, vevarmsinfästning.....

Missljud vid tramptag
Det kan vara massa olika. Börja med att plocka av pedalen och smörj. Hjälper inte det så skriva bort klingan, gör rent och dra åt. Eller lämna in den där du köpt den.

Missljud vid tramptag
Jag har också problem. Missljud efter en stund på mer än väldigt låga watt. Är det en ledtråd?
Har inte verktyg för att plocka av lagret så blir lite affär av det. Om jag fixar verktyg, börjar jag med smörja lager eller byter direkt?
Ingen skillnad om jag byter klinga (3x)..kan det ändå vara det?

Kan börja med annat hjul/kassett och annan stolpe och sadel..men känns som runt veven. Ja, andra pedaler kan jag börja med är.

Missljud vid tramptag
Jag hade massa missljud ca 1 gång per varv, mestadels vid lite extra kraftigt trampandes, visade sig vara en eker som var av (vid gängorna på nippeln) på bakhjulet (kändes fortfarande ganska spänd när man kände på alla ekrarna), satt fortfarande ganska väl i nippeln men då man tar i så blir det ju lite flex mellan nav radialt ut till fälgen så jag antar att ekern gled fram & tillbaka i nippeln med knäppande som följd

Finns ju precis som dom andra sagt väldigt många orsaker till knäppande så troligen långsökt att detta hänt dig men men

Missljud vid tramptag
Ja, enklaste är väl att byta allt man ändå har dubbelt av hemma. Tror inte på eker men det skulle kanske stämma med att det kommer vid visst watt ..och jag har ett annat hjul.

Missljud vid tramptag
Här är min felsökningslista vid knak/knäppande:

Pedaler
Sadelklämma + sadel
Styrlager
Styre + stam
Vattenflasks-bultar
Vevlager + vevparti + klinga
Hjulbultar fram + bak
Växel-pulleys + växelns fäste mot växelöra
Växelörans fäste i ram
Dämparens infästning
Alla ram-lager rengjorda, smorda och momentdragna.
Kedja
Sprickor i ram
Hjul + ekrar

Första gången var det att växelörats infästning mot ramen. Andra gången var det gaffelns krona.

Det enda man kan räkna med är att knaket sitter i sista stället man kollar. ?

Missljud vid tramptag
Hade knak på min förrförra hoj. LBS trodde det var vevlagret och plockade isär. Visade sig att det var brist på fett på pedalaxeln.

Edit: hade också knak på min nuvarande hoj och kunde svära på att det kom från styret eller däromkring. Visade sig att det kom från sadeln.

Missljud vid tramptag
Tycker ju att det borde gå att räkna ut men jag har turligt nog inte så mycket erfarenhet. Sist jag troddevevlagret var kass var det pedalaxel.

Edit. Nya pedaler och kan nog vara monterade utan fett....

Missljud vid tramptag
Jag hade en Scott CR1 SL för typ 20 år sen som började knaka mitt i sommarn. Försökte systematiskt hitta knak-källan genom att demontera del för del med mellanliggande provkörningar - hittade inte källan trots att jag demonterade alla komponenter som rengjordes, "smörjdes" etc. Fick stå ut med oljudet resten av den sommaren. Kommande vinter demonterade jag hela hojen i ett svep och gjorde om processen. Tyst! Vet fortfarande inte vad som skapade oljud!

Senast ändrad:
Missljud vid tramptag
Tack alla för era kommentarer och förslag. Jag har läst ett antal trådar och förstår att det kan vara otroligt klurigt att hitta källan. Jag har fått en fin lista av er alla att metodiskt börja checka av emot - och som någon sa så kommer det antagligen vara den sista åtgärden som ger resultat. ?

För sakens skull så skall jag återkoppla i tråden när jag hittar källan till just mitt ljud.

Missljud vid tramptag
Okej, jag har funnit problemet... och det var inte överhuvudtaget det jag trodde. :giggle:

Systematiskt började jag bocka av era konkreta förslag och någonstans i mitten bockades just mitt nuvarande problem av.

Det visade sig att bakhjulet var en aningens lös. Efter att ha spänt hjulbulten, eller vad det heter, så är missljudet helt avhjälpt. Så skönt. Och sen visade sig ju att missljudet egentligen var sekundärt. Det viktigaste var ju att hitta problemet med bulten som börjat skruva upp sig. Nu finns en momentnyckel med på inköpslistan.

B2742E0B-A6F5-4246-84CD-7278AEFEC357.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp