Missmatch Bromshandtag och växelreglage, lösning?

• Trådstartare Trådstartare JTV
  • Start datum Start datum

JTV

Medlem
Ett problem med läget för växelreglage, på cykel 1 sitter det "nya" shimano BL-M9100 bromsar i komibation med ett X01 Eagle reglage.
Då nya bromshandtagen har ett extra stöd närmare handtaget gör det ju att växeln hamnar väldigt långt in på styret. Och vad jag förstått finns det inte någon "problem solver" för att hänga på växelreglaget på bromsen heller.

Se bilder...

Så min tanke då var att flytta de XTR BL-M9100 bromsarna till cykel 2, där det idag sitter XT BL-M8000 bromsar med ett XTR SL-M9100 växelreglage.
Men då detta växelreglage också sitter med egen klämma så verkar inte det heller gå att fästa i bromsen, vilket gör att det även här kommer hamna för långt in.

Någon som sitter på en lösning på detta problem, eller måste man köpa ett nytt växelreglage med benämningen i-spec EV? Känns ju rätt trökigt om så är fallet.....

" problemsolver "

Bilagor

• 20201021_161855[1].jpg
    20201021_161855[1].jpg
    368.7 KB · Besök: 429
  • 20201021_161936[1].jpg
    20201021_161936[1].jpg
    409.4 KB · Besök: 362
Jag har växelreglage mellan bromsens klämma och klack på 9120 bromsar. På bilden ser det ännu tightare ut på 9100, är det möjligt att utrymmet skiljer mellan 9100 och 9120? I så fall är ju 9100 helt oanvändbara utan i-spec på shifter.

Jag har M8000 shifter på klämma. Det är inte så bra. Jag fick fila ner klacken. xtr eller 12s funkar bättre.

Jag har lyckats dribbla in växelreglaget mellan bromshandtagets stödpunkter, fast mitt reglage är ett Shimano (XT). Ditt XTR reglage på cykel 2 borde dock få plats mellan precis som mitt XT-reglage(?). Du kan ignorera linjalen, den va till en annan tråd.
IMG_20201013_115302.jpg

Ja, precis. Tyckte bara det såg mindre ut på TS bild
Ja, det får nog bli att göra så, skifta över XTR bromsarna till cykeln med XTR växeln, då den klämman är betydligt smalare än klämman på X01 växeln. Får nog jämka någon millimeter mot hur setupen växeln/broms mot handtag sitter idag.
Men det borde ändå bli acceptabelt.

Märkligt dock att det redan nu (på en ny serie) ska behöva finnas två växelreglage beroende om det är klämma eller sittandes i bromsen.

Ett problem med läget för växelreglage, på cykel 1 sitter det "nya" shimano BL-M9100 bromsar i komibation med ett X01 Eagle reglage.
Då nya bromshandtagen har ett extra stöd närmare handtaget gör det ju att växeln hamnar väldigt långt in på styret. Och vad jag förstått finns det inte någon "problem solver" för att hänga på växelreglaget på bromsen heller.

Se bilder...

Så min tanke då var att flytta de XTR BL-M9100 bromsarna till cykel 2, där det idag sitter XT BL-M8000 bromsar med ett XTR SL-M9100 växelreglage.
Men då detta växelreglage också sitter med egen klämma så verkar inte det heller gå att fästa i bromsen, vilket gör att det även här kommer hamna för långt in.

Någon som sitter på en lösning på detta problem, eller måste man köpa ett nytt växelreglage med benämningen i-spec EV? Känns ju rätt trökigt om så är fallet.....

" problemsolver "

Om jag inte helt svävat ut när jag googlat så bör väl detta vara lösningen om man vill montera växelreglaget på dina XTR bromsar? :unsure: ( Matchmaker X > I-Spec EV )
https://www.bike-components.de/en/3min19sec/Matcher-I-Spec-EV-Adapter-p68602/

Hur gick det med det här @Tommy_W, bytte du bromsar eller köpte du adapter?

Jag har ett liknande problem med SLX BL-M7100 med I-Spec-EV och SRAM X01 med MatchMaker. Växelreglaget sitter alldeles för långt in och jag vill få ut det 10-20 mm någonting. WolfTooth ShiftMount MM-ISEV eller den som @tonimakaroni länkar till ser ut att vara på rätt spår, men skåran på undersidan av SLX går inte lika långt som XTR så det verkar som om det kanske hamnar för långt fram under styret...

Nån som provat och vet?
IMG_4535.jpeg

Det kanske kan vara värt att prova denna klämma till växelreglaget istället för den stora matchmakerklämman. Borde gå betydligt lättare att få plats med reglaget på andra sidan av bromsinfästningen då.
Den finns både som Sram original och från andra tillverkare. Tror sram kallar den för ”discrete Clamp”
1643577636575.jpeg

Hur gick det med det här @Tommy_W, bytte du bromsar eller köpte du adapter?

Jag har ett liknande problem med SLX BL-M7100 med I-Spec-EV och SRAM X01 med MatchMaker. Växelreglaget sitter alldeles för långt in och jag vill få ut det 10-20 mm någonting. WolfTooth ShiftMount MM-ISEV eller den som @tonimakaroni länkar till ser ut att vara på rätt spår, men skåran på undersidan av SLX går inte lika långt som XTR så det verkar som om det kanske hamnar för långt fram under styret...

Nån som provat och vet?
Är det inte tänkt att du ska ha detaljen du skruvat växelhandtaget i fastsatt i klämman till höger? Hamnar växeln rullat för långt in under styret?
Eller så fattar jag inte riktigt vad matchmaker klämman är för något...

Sätter jag MM-klämman till höger om bromsen så hamnar växeln alldeles för långt ut. Man vill ju ha växelklämman på samma ställe som bromsklämman om man ska få rätt avstånd.

Eventuellt skulle det funka med en vänster-MM, eller en discrete clamp som nämndes här ovan.

Tillbaka
Topp