Mitt bakhjul guppar

DarkMatter

Aktiv medlem
Mitt bakhjul guppar
Mitt bakhjul på Miyatan guppar. Vet inte hur jag ska beskriva det, men när jag rullar på någorlunda plan och fin asfalt så känns ett rytmiskt guppande, ungefär som om man rullar över en liten mjuk grop en gång per rotation. Jag är nästan säker på att kommer bakifrån då det känns mycket mindre om jag lutar tyngden över styret.
Jag kan inte se något fel så antar att det är något som bara märks under belastning.
Sitter ett begagnat Conti X King på sedan nån vecka. Jag tror inte jag upplevde känslan innan däckbytet.

Utöver att ta av däck och undersöka det och slangen närmare, är det någon som känner igen fenomenet och har nån aning om vad orsaken kan vara?
Funderade först över obalans då det också sitter en ensam orange sidoreflex, men den väger ju inte så mycket och den satt där även före däckbytet....

Idéer?

Mitt bakhjul guppar
+1 på att kolla däcket. Höll på att bli tokig med ett liknande problem för några år sedan. Till slut insåg jag att däcket var så slitet att slangen höll på att ta sig ut på ett ställe. Nytt däck löste problemet.

Mitt bakhjul guppar
montera bort däcket och lägg på någon form av glidmedel på däckets kant typ diskmedel eller såpa. det brukar hjälpa. kör upp trycket så hoppar det nog rätt. lycka till

Mitt bakhjul guppar
+1 här med på att kolla att däcket sitter rätt, jag trodde att en genomslagspunka hade gett mig en oval fälg på köpet när jag väl hade satt i ny slang. Sen åkte jag på en genomslagspunka till på nästa tur, och när den var lagad guppade det inte längre. Det blev f ö min sista runda med slang..

Tillbaka
Topp