Mitt BMX hjul fryser...

Fiffi

Aktiv medlem
Mitt BMX hjul fryser...
På min pendlar/cykla i stan herke till singlespeed har jag fått ett något oväntat problem.

Mitt Shimano BMX-frihjul "fryser" nu i kylan så att kuggarna inte tar i inuti. Resultatet blir att jag inte har någon transmission alls utan frihjular både framåt och bakåt. Lösningen har varit att jag har tagit fram min lilla bärbara gasolbrännare för kökbruk (tänk för att bryna efterrätter mm), den går jag loss med på frihjulet tills det "greppar" framåt. Problemet blir då att jag cyklar omkring med den i handen eftersom den inte har svalnat och då ser det typ ut som jag har en pistol i handen. :-)

Har någon varit med om något liknande? Har någon en smartare lösning på problemet alt. ett tips på frihjul som klarar kylan bättre?

//F

Mitt BMX hjul fryser...
Nu vet jag inte hur just det frihjulet ser ut, går det att öppna för service? öppna det isåfall o tvätta rent. kör det sedan torrt eller med väääldigt lite tunn olja. Det som fryser är fettet, eller möjligen fukt i smörjan..

Mitt BMX hjul fryser...
Det går inte att öppna som en vanlig body (tror jag). Utan är mera en servicefri klump som monteras på navet. Annars hade jag lätt gett mig på att ta isär, torka och köra en lättare olja.

//F

Mitt BMX hjul fryser...
Fiffi skrev:
-------------------------------------------------------
> Det går inte att öppna som en vanlig body (tror
> jag). Utan är mera en servicefri klump som
> monteras på navet. Annars hade jag lätt gett mig
> på att ta isär, torka och köra en lättare
> olja.
>
> //F

Brukar gå att värma lite och bara smörja med vanlig teflonolja även. Då slipper man ta isär de saker som ofta inte går att montera ihop hemma..

Mitt BMX hjul fryser...
du har säkert en tätningsring på den nånstans som går att poppa upp med en liten mejsel eller kniv. Sen kommer du åt den (fömodligen) fettade frihjulsmekanismen och kan ersätta det med mer köldbeständig olja.

Kör du bema in till stan förresten? Stör det dig inte att inte kunna sitta ner ordentligt?

Mitt BMX hjul fryser...
Som nämnt ovan, byt fettet mot olja. Kan gå genom att hälla lägga det plant, hälla olja i alla glipor, snurra lite, hälla på mer, osv. De är i regel uselt tätade så oljan hittar fram.

BMX-frihjul (jag har bara meckat ACS) brukar man kunna öppna genom att gänga av hela högersidan, innanför drevet. Man får knacka en stund med syl och hammare i de 2-4 små groparna som finns i sidan, eftersom man inte har riktiga verktyg. Borde vara vänstergängat va?

ACS innehåller sen 98 mikroskopiska kulor, lite spacers, nån möglig packning och en Hopeliknande frihjulsmekanism. Shimano har säkert lösa kulor också. Så det krävs en students tid/pengar-ratio för att det ska vara värt jobbet. Men intressant såklart.

Mitt BMX hjul fryser...
Shimanofrihjul är svåra att öppna, men också såpass otäta att man kan dränka dem i 5-56 ett par ggr och få dem rena inuti. Glöm bara inte bort att det måste smörjas oftare om man tagit bort fettet.

Mitt BMX hjul fryser...
"Borde vara vänstergängat va?"

Något enstaka frihjul är tvärt om. Men i de allra flesta fall så ja.

Skulle tro att lhd-frihjul är högergängade också.

Senast redigerad av en moderator:
Mitt BMX hjul fryser...
Förlåt att jag avbryter.. Finns det någon tillverkare, som har smörjnippel på navet? Som på gamla goda tiders brukscyklar? Bara att pumpa in mera fett, när man känner sig pysslig.

Mitt BMX hjul fryser...
Brakastruten skrev:
> Förlåt att jag avbryter.. Finns det någon
> tillverkare, som har smörjnippel på navet? Som
> på gamla goda tiders brukscyklar? Bara att pumpa
> in mera fett, när man känner sig pysslig.

Är väl bara att borra 5mm hål och gäng till M6 och skruva dit en? ;)

Eller det kanske inte känns helt safe, vad vet jag..

Mitt BMX hjul fryser...
Campa Record hade ju smörjhål förut, på mitten av navet. Funkade väl kanske bäst på framnavet, där fettet inte kom in i nån frihjulsmekanism.

På min Kona Explosif -92 hade jag en smörjnippel för vevlagret, men sen kom ju tack och lov de tätade lagren så den inte behövdes längre.

Mitt BMX hjul fryser...
fett i navet kan ställa till med percis samma problem som det frusna vattnet har orsakat. att klackarna låser sig ihop tryckta och befriar en från drivning.

shimano o acs frihjul är ju ganska värdelösa och är så otäta att en kanin kan krypa in där och gömma morötter som i sin tur har samma effekt som övanstående problem.

lösningen komme från white industries. det bästa och ENDA frihjulet.

FreewheelCog16t.jpg

Mitt BMX hjul fryser...
tarm skrev:
> lösningen komme från white industries. det
> bästa och ENDA frihjulet.

För du har testat alla frihjul på marknaden?

Det finns andra high end frihjul...

Mitt BMX hjul fryser...
Mårten skrev:
>
> Det finns andra high end frihjul...

Som går att få tag på lättare?

Jag håller f.ö. med om att: white är ljuset. Shimano och ACS är skymning. Dicta, eljot och resten är mörker.

Mitt BMX hjul fryser...
erik h: Tja, med tanke på hur jag behandlade min trialhoj och under vilka förhållanden den gick antar jag att tätningarna inte är särskilt dåliga (jadå, den gick i snöslask, tvättades med massa vatten, saltslask, lera...). (Iaf inte på Tensile 60POE som jag hade. (För alla POE-runkar finns det ett Tensile med 90-nånting greppunkter...))

Finns 16t också. Men inte lika stort urval.

Tillbaka
Topp