Mitt emellan ramstorlekar - vad göra?

markis

Medlem
Har hittat rätt hoj, men min längd är på gränsen mellan 2 ramstorlekar.
Enligt Cube gäller 23" för 190-205cm. Jag är 193, d v s en 23" men samtidigt väldigt nära gränsen till en 21".

Vad är fördelar och nackdelar med en lite för liten resp lite för stor ramstorlek?

Jag kan tänka mig en lite mindre storlek är mer lätthanterlig i terräng som skog, berg och små stigar, medans en större storlek är mer bekväm/lämpar sig mer för grusvägar och större stigar. ???
Kan tilläggas att cykeln är en 29er.

//Samme

Senast ändrad:
markis skrev:
> Vad är fördelar och nackdelar med en lite för
> liten resp lite för stor ramstorlek?
>
> Jag kan tänka mig en lite mindre storlek är mer
> lätthanterlig i terräng som skog, berg och små
> stigar, medans en större storlek är mer
> bekväm/lämpar sig mer för grusvägar och
> större stigar. ???

Ja, du har nog svarat på frågan själv.
Det är nog bara du som kan välja, utifrån hur du tror att du kommer köra.
Mitt tips är att ta den mindre, om den känns liten kan man alltid kompensera med längre styrstam och en sadelstolpe med setback (även om det inte är helt optimalt)

En cykel som upplevs som för stor är svår att "krympa"

Köpa ett märke med geometri som passar istället?

Alla variabler på en racercykel som brukar kastas runt här, styvhet, vikt, bling och andel komponenter i bongoplast är ju otroligt oviktiga jämfört med hur cykeln passar.

Jag hade lätt gått ner från kolfiberram med Record där man är "mellan storlekarna" till en aluram med Athena som väger ett kilo eller två mer men som passar perfekt, men det är ju jag det.

Edit:
Oj, läste slarvigt och såg nu att det handlade om MTB, då är det ju inte lika noga.

Senast ändrad:
marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Köpa ett märke med geometri som passar
> istället?

+1
Helt klart så är det viktigaste att ramen "passar".
Nu ska iofs TS köpa en MTB och då kanske det inte är riktigt lika noga,eftersom man inte "blir sittande" lika länge i samma monotona position när man kör MTB som på räcer. (även om det självkklart är noga även där)

Ibland kan det vara svårt att hitta rätt sorts geometri eftersom dom olika märkena mäter på olika sätt, det vore bra för branchen om man kunde komma fram till en gemensam standard typ "stack & reach" så att man kan jämföra dom olika ramarna.

Här står lite läsvärt om olika kroppstyper:
http://www.slowtwitch.com/Bike_Fit/..._Reach/Long_and_low_short_and_narrow_613.html

Här står lite om stack and reach:
http://www.slowtwitch.com/Bike_Fit/..._Reach/Stack_Reach_Primer_Chapter_One_95.html

Jag är den första typen, och hamnar alltid på för låga ramar med världens längsta sadelstolpe...

Senast redigerad av en moderator:
Äh, jag måste sluta skriva sura inlägg innan jag druckit kaffe och därmed återfått förmågan att läsa.

Jag håller med Stewe, kolla framförallt reach, stack är ofta lättare att fixa med i efterhand.

Generellt tycker jag längre cyklar med kortare styrstammar är bättre än tvärtom, men tysken verkar oftast (jag har inte kollat i just det här fallet) fortfarande envisas med rätt långa styrstammar, så det kan eventuellt vara ide att gå på den större storleken och sätta på en kortare stam, men bäst är ju att prova lite olika och se vad som känns bäst för dig.

Eftersom det är en 29" finns ju risken att den får väldigt hög standover i större storlek, och det brukar vara väldigt dåligt för självförtroendet när det ska cyklas brant eller stökigt

Vilka trevliga users på detta eminenta forum. Grymt tack för lektionerna i reach och stack!
Jag valde den mindre ramstorleken.
//Samme

Bra val! Jag blir alltid misstänksam när tumstorleken på ramen närmar sig det jag har på tvn.. Hade oxå valt den mindre.

Tillbaka
Topp