Mitt första bygge

Hedz

Ny medlem
Mitt första bygge
Jag är heeeeeelt oerfaren, jag började cykla för 3 år sedan. Mest för att bli i lite bättre form. Det funkar helt ok. Men öl är fortfarande gott.

Nu har jag sålt min gamla ram och skall bygga ihop den nya jag införskaffat. Det är en Scott Foil 30 från 2013. Kablage och bromsar kan jag nog lösa.

Men när det kommer till vev, lager och växelreglage så är jag helt nollställd. Bara jag kollar på cykeln känner jag (lämna in det till någon som kan)

Men jag ska testa själv, och om du som erfaren hobbycyklistmeckare känner för att hjälpa till så skulle jag uppskatta det.

Jag kommer bifoga lite bilder, just nu sitter hjulen, bakväxel, bromsar på plats, sadel.

Jag hoppas på lite hjälp hehe

Mitt första bygge
Just nu ser allt ut såhär??‍♂️

Bilagor

• 01D08782-EE5D-41D5-B1D6-DB73925D4296.jpeg
    01D08782-EE5D-41D5-B1D6-DB73925D4296.jpeg
    195 KB · Besök: 51
Mitt första bygge
Kul och lycka till!
Tror nog du ska kunna greja att få ihop den med hjälp av denna tråd och lite googlande :).
Det enda som jag kanske inte skulle ge mig på själv i första taget (om man är ovan) är vevlagret.
Du har "tyvärr" (sett ur bygg aspekt) valt en ram som jag TROR, eller är rätt säker på, har ett Press Fit vevlager.
Alltså det lager som vevaxeln går igenom ska pressas in i kolfiberramen......... där kan du nog behöva lämna in :).
Om det inte redan är monterat ok i bra skick???

Mitt första bygge
Berget sa:
Kul och lycka till!
Tror nog du ska kunna greja att få ihop den med hjälp av denna tråd och lite googlande :).
Det enda som jag kanske inte skulle ge mig på själv i första taget (om man är ovan) är vevlagret.
Du har "tyvärr" (sett ur bygg aspekt) valt en ram som jag TROR, eller är rätt säker på, har ett Press Fit vevlager.
Alltså det lager som vevaxeln går igenom ska pressas in i kolfiberramen......... där kan du nog behöva lämna in :).

Det sitter redan på plats, jag tror men är inte alls säker. Att det ska vara i fint skick. Så om jag har tur är det ”bara” plugga in och skruva fast?

Mitt första bygge
Om vevlagret redan är monterat så är det "bara" att montera vevpartiet.
Har du ett vevparti som passar det lager som sitter i ramen?
Vill tillägga att jag inte har någon erfarenhet av just press fit lager då jag akvit undvikit dem och använder gängade lager/ramar.
Vilket iof.gör att min okunskap kvarstår så snart måste jag väl släppa sargen.
Men jag gissar att Happy snart kommer till undsättning.

Mitt första bygge
Hur är vajerdragningen till fram och bakväxlarna dragna?
Tänk på att det möjligen kan vara enklare att dra dessa innan du monterar lager och vevparti om det är
så att dragningen går i ramen. Jag kan inte Scott foil så vet inte hur det ser ut.

Mitt första bygge
Hedz sa:
Berget sa:
Kul och lycka till!

Det sitter redan på plats, jag tror men är inte alls säker. Att det ska vara i fint skick. Så om jag har tur är det ”bara” plugga in och skruva fast?

Sätt ett finger på insidan och snurra, känns det "smooth" är det bara att låta det va. Känns det som att det går väldigt trögt eller som att det är grus/skit i (typ knastrar) byt ut!

Mitt första bygge
Berget sa:
Hur är vajerdragningen till fram och bakväxlarna dragna?
Tänk på att det möjligen kan vara enklare att dra dessa innan du monterar lager och vevparti om det är
så att dragningen går i ramen. Jag kan inte Scott foil så vet inte hur det ser ut.

Lite oklart, kan bifoga lite bilder på det när jag inte behöver jobba hehe

Mitt första bygge
landen sa:
Hedz sa:
Berget sa:
Kul och lycka till!

Sätt ett finger på insidan och snurra, känns det "smooth" är det bara att låta det va. Känns det som att det går väldigt trögt eller som att det är grus/skit i (typ knastrar) byt ut!

Snurrade runt båda sidor nu, dom känns toppen. Så jag ska ge mig på en montering??

Mitt första bygge
Det där är en riktig raket!

Av bilden att döma ser det ut som att du åtminstone behöver montera växelförare fram och bak, montera/routa växelvajrar/höljen, montera vevpartiet och sedan justera fram- och bakväxlar, räta upp styret och sadeln något.

Det ser ut som att det redan sitter ett vevlager i cykeln och om det snurrar mjukt och fint så tycker jag att det gott kan sitta kvar (förutsatt att det passar vevpartiets axel). Att plocka ut att press-fit-lager är inte krångligt men kräver ett litet specialverktyg https://www.parktool.com/product/bo...-set-bbt-30-4?category=Crank & Bottom Bracket och en liten gummiklubba. Att montera ett nytt kräver en lagerpress https://www.parktool.com/product/ho...p-press-hhp-3?category=Crank & Bottom Bracket . Att montera ett SRAM-vevparti kräver en 8 mm insexa och 42 Nm

Mitt första bygge
Bättre sent än aldrig, nu är hojen klar förutom att ett nytt fäste till limpan måste på. Eller ev en kolfibersadel:)

Slutförde inte bygget själv utan lät den lokala cykelverkstan hjälpa till.

På lördag väntar premiärturen??

Bilagor

• 20190415_174825.jpg
    20190415_174825.jpg
    171.7 KB · Besök: 50
Tillbaka
Topp