Mitt nya liv - fortsätter

Ringsjön runt idag. Längdrekord för mig. Kommer inte stå sig så länge hoppas jag :)

124.0km
Distance

679m
Elevation

04:18:35
Moving Time

Behagligt mystempo med vänner.
Hakade på en och annan klunga och körde en del solo.

MRobson skrev:
-------------------------------------------------------
> Bra där, har sett hur du klarar av mer än vad
> andra tror. Lite gulligt när killar ska säga åt
> tjejer att ta det lugnt, hade det varit
> killkompisen hade de hejat på ist.
> Min sambo t.ex. har visat sig vara grym på MTB,
> aldrig cyklat innan hon otränad efter två täta
> graviditeter drog igång i april. Nu håller hon
> tjejpasset åt klubben och ska köra Lida Loop.
> Smiskar tekniska stigar med ett leende på
> läpparna :-)
>
> You go girl! SUB10 kommer sitta som en smäck,
> följ bara de bra råden ovan om mat och dryck.

Jag gillar inte att generallisera men jag har förundrats lite över hur råden kan skilja sig beroende om det är till en tjej eller till en kille.
När en kille frågar om råd får han ofta handfasta och precisa råd och följdfrågor om hur många mil, hur mycket vana mätt i tid eller exakta träningstimmar.
Som tjej får jag oftast - inte av alla, men ibland - lite mer flummiga råd som att "känna efter" och "inte stressa fram resultat" utan att jag ska "ta det lugnt".
Endast en som jag känner frågade om medelhastighet när jag tränade, exakta träningstimmar och mil när jag började fundera på VR och isf vilken subgrupp. Och det var först då jag fått frågan som jag började räkna och kolla på det. Det ser bra ut :D

Gött att höra om din sambo! Hälsa henne från mig att hon ska köra så det ryker!

grump skrev:
> Det här med knäont behöver inte vara så
> farligt. Min erfarenhet är att det kan lika
> gärna gå över ett 5-10 mil senare.

Allt går över - Förr eller senare ;)

NLC skrev:
> Ingen risk för RB med dadelkosten?

Nej inte för min del iaf. Min mage tål obcena mängder dadlar. Men testa innan, kan ju vara obekvämt med en akut TT mitt i cyklandet.

Kolhydrat skrev:
> NLC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ingen risk för RB med dadelkosten?
>
>
> Nej inte för min del iaf. Min mage tål obcena
> mängder dadlar. Men testa innan, kan ju vara
> obekvämt med en akut TT mitt i cyklandet.

Nej dadlar är inget för mig om jag inte mal ner det i mycket små mängder. Har visserligen plåtmage men inte så väldigt förtjust i smaken. Finns andra grejjer som är godare och lika effektiva

Kolhydrat skrev:
> Förstår att du inte gillar dadlar om de går att
> mala. :) Färska dadlar är väldigt mjuka och
> saftiga.

Jo min mamma äter sånna varje jul. Färska, söta, kladdiga. Jag har smakat. Nej tack

Jaha
Ännu ett personligt längdrekord idag, som inte ska stå sig så länge, det heller, är det tänkt.
Björnekullatrampen arrangerades av Åstorps CK och jag cyklade 120 km runt (och upp?) på Söderåsen. Fantastiskt fina vägar!!! Hemtrevliga depåer med hembakade frallor och bullar. Mumma!!

Med transportstäckor hit och dit + dagens motionslopp har jag cyklar 167,4km idag. Tempot i den gruppen jag cyklade med var mystempo på 28,7km/h och jag känner mig inte så trött. I dagens pass har jag lagt fokus på klungträning när jag cyklade med sub12gruppen.

Jag har nu definitivt bestämt mig för att cykla med sub10. Tempot blir högre. Det blir tufft men sub12 blir för långsamt. Är ju funtad så att jag hellre satsar för högt än för lågt.

Det är åtta dagar kvart till VR. Jag har fyra träningspass kvar. Sen är det rock n roll :D

Ja det är bra om man kan hålla uppe snittet. VR är så pass långt att man kan bli knäckt av bristen på progress om man tröskar på för länge. Men tickar det på så peppas man av det.

Jag är också övertygad om att du klarar Sub 10. Men ta med dig diverse råd du fått. Det är lätt att vara överoptimistisk och känna sig starkare än vad man är över en lång tid.
Rådet är alltså: Kör så det ryker men planera dina extrainsatser. Är det tillräckligt handfast?

Hasse#7 skrev:
> Jag är också övertygad om att du klarar Sub 10.
> Men ta med dig diverse råd du fått. Det är
> lätt att vara överoptimistisk och känna sig
> starkare än vad man är över en lång tid.
> Rådet är alltså: Kör så det ryker men planera
> dina extrainsatser. Är det tillräckligt
> handfast?

Haha
Ja jätteenkelt, Hasse.
Jag har tagit till mig alla råd som jag fått och processat dessa. Valda delar omvandlas till praktik med början i nästa vecka.

:)

Tisdag idag. Nedräkningen har definitivt börjat. 3 eller 4 dagar kvar beroende på hur man räknar.

De sista små detaljerna börjar falla på plats. Har fått låna en liten väska att fästa på ramen framme vid styrstammen, att ha lite lättillgängliga godsaker i. Upptäckte att det inte är funkis att börja rota i bakfickorna när man ligger på rulle i full 90. Det som saknas nu är liter-flaskor. Vet inte om det är ett måste? Borde klara mig 3 timmar på 1,5 liter. Fast det beror kanske på hur varmt det blir?

Har egentligen planerat in ett sista hårt träningspass innan VR idag … men jag vet inte…

Förra veckan fick jag ihop 652 km. Totalt i juni 777 km. För en ovan kropp känns det nu rätt segt i benen samt gått ner ett kg till. Jeansen börjar bli trånga över låren :D

Igår vilade jag och det var första gången sen jag hamnade i träsket som det faktiskt kändes rätt ok att inte cykla, på en hel dag :) Kan faktiskt tänka mig att hoppa över träningspasset idag också. Tror inte det gör varken till eller från när det gäller prestationsförmågan på lördag.

Bättre att ta ett lugnt pass på onsdag eller torsdag eller kanske tom göra nått helt annat. Simma kanske? (simma lugnt? :D) Eller ta e fintur med dottern och CXa lite igen. Det var ju så mysigt sist… (Hon har börjar prova hoppa och vill lyfta framhjulet med den gamla BMXen :P Duktig flicka!)

Hittade en fusklapp på tider här på Happy. Snodde den och byggde om den i Excel så den passar min starttid och de planerade stopp som jag hört vi ska göra. Vet inte hur långa stoppen blir. Jag har lagt in 15 minuters extratid för oförutsedda händelser. För övrigt vet jag inte så mycket mer. Vad händer om någon får punka? Stannar vi. Väntar man? Hur länge i så fall? Antar vi kommer att gå igenom ”spelreglerna” på mötet fredag kväll.

Snittfart totalt: 30.77 km/h
Rullsnitt: 31.75 km/h
Depå km Ev stop tot tid klslag
Motala 0 00:00 03:24
Hästholmen 01:21 04:45
Gränna in 76 (76)km 02:31 05:55
Gränna ut 00:08 02:39 06:03
Jönköping 104 03:34 06:58
Fagerhult in 134 04:32 07:56
Hjo in 178 (102)km 05:44 09:08
Hjo ut 00:10 05:48 09:18
Karlsborg 204 06:54 10:18
Boviken in 225 07:36 11:00
Hammarsundet 254 08:27 11:51
Medevi 272 09:05 12:29
Motala 296 (118)km 09:45 13:09

Väntar fortfarande på mitt Vätternpaket. Måtte det komma idag för imorn är det dags att börja trycka i sig kolhydrater. Och Viiilaaa. Ääätaaa. Sooovaaa.

Underbar läsning och inspirerande!. Jag är inte så aktiv här, men minns att du frågade i någon tråd för inte alls länge sedan om en mountainbike var bra köp eller ej, och nu ser man att du ska köra sub 10 vilket jag inte tror är några problem alls.

Jenny W skrev:
> Det som saknas nu
> är liter-flaskor. Vet inte om det är ett måste?
> Borde klara mig 3 timmar på 1,5 liter. Fast det
> beror kanske på hur varmt det blir?

Det är individuellt, men de flesta klarar sig med god marginal i 3h på 2 x 0,75l-flaskor. Det ska inte bli så tokvarmt på lördag heller.

@andrewmtb: Tack. Det var i oktober jag köpte min Radon Team 6. Den gör jobbet. Mycket nöjd.
@Bang: Chips blir det, självklart. Både innan och efter. Tror minsan det blir en öl eller två oxå på lördag
@Arsozath: Vet inte om jag är i skrivbart skick på söndag men uppdatering kommer så fort jag återvänder till livet :P
@DT: Ok Danne. Jag ska nog klara mig på 2 st 0,75l. Jag dricker i regel för mycket ändå tror jag.
@tmalm: Gruppnummer:238 Starttid:03:24 Startnummer:19018. Tack o tack.

777Km på 10 dagar, imponerande! Jag är otroligt nyfiken hur det ska gå för dig i helgen och är helt säker på att du klarar det galant. Hitta bara ditt eget tempo sen är det bara att äta km för km:-)

Mina schemalagda energikakor var en stor motivationsfaktor under hela rundan och nån slags tydligt mått på att det faktiskt gick framåt.

jomper skrev:
> Mina schemalagda energikakor var en stor
> motivationsfaktor under hela rundan och nån slags
> tydligt mått på att det faktiskt gick framåt.

+1. Jag körde en energibar i timmen med schweizisk precision. Förutom att det var en rätt lagom energipåfyllnadstakt (plus sportdryck) så var det något att se fram emot när det var lite motigt. :-)

DT skrev:
> jomper skrev:
> -----
> > Mina schemalagda energikakor var en stor
> > motivationsfaktor under hela rundan och nån
> slags
> > tydligt mått på att det faktiskt gick
> framåt.
>
> +1. Jag körde en energibar i timmen med
> schweizisk precision. Förutom att det var en
> rätt lagom energipåfyllnadstakt (plus
> sportdryck) så var det något att se fram emot
> när det var lite motigt. :-)

Har snappat upp någonstanns att man bör äta och dricka var 20de minut. Tänkte dela energibarsen i lagom stora mumsbitar. Dricka får man väl bara göra längst bak i klungan, eller? Med rotation på 16-18 pers och 1 minut/person blir det ju ungefär var 20 minut.

Jenny W skrev:
> Har snappat upp någonstanns att man bör äta och
> dricka var 20de minut. Tänkte dela energibarsen i
> lagom stora mumsbitar. Dricka får man väl bara
> göra längst bak i klungan, eller? Med rotation
> på 16-18 pers och 1 minut/person blir det ju
> ungefär var 20 minut.

Dricka brukar jag göra var 20:e minut, eller var 15:e minut, eller ännu oftare beroende på hur varmt det är. Äta gör jag inte lika ofta, tycker att en gång i timmen räcker.

Man behöver inte dricka längst bak i klungan, det beror lite på hur van man är och hur ryckigt det går. Om ni kör ett vanligt enkelled så ska man kunna dricka lite var man vill så länge det inte är vid en omkörning eller annan "knepig" situation. Bara man har lite koll. Fippla med mat kan däremot vara en bra idé att göra längst bak, och det är också bra att minimera fipplandet genom att öppna eventuella barförpackningar etc i förväg. :-)

Nötterna på energidepån.se har skrivit fel postnummer på mitt paket så det ligger i Bromma...
Enligt schenker tar det 3-4 arbetsdagar innan paketet kommer ner till mig. Knappt lönt då ju

Får ta en djupdykning in i skafferiet hemma och se vad jag måste kompletera med. Lite gel och bars har jag ju. Förmodligen är det bara GTpiller och laddarpaket jag behöver. Det bli ett besök hos min lokale pulverkrängare i em :/

Jag hade delat maten i mindre bitar, tror jag käkade var 30:e minut och drack dubbelt så ofta. Bara en mun vatten normalt sett. Tror inte jag körde sportdryck faktiskt, möjligen fyllde jag på med sånt i nån depå.

Kul att läsa om din framfart! Vi måste göra om happyrajden vid Lida... Blir nog inga "vänta-in-pauser" isf, snarare tvärtom ;).

+1 på att dela energikakorna. Jag brukar göra dem till "pralinstorlek" och ev gel/liquids öppnar jag redan innan om det är skruvkork.

thomalin skrev:
> Kul att läsa om din framfart! Vi måste göra om
> happyrajden vid Lida... Blir nog inga
> "vänta-in-pauser" isf, snarare tvärtom ;).
>
> +1 på att dela energikakorna. Jag brukar göra
> dem till "pralinstorlek" och ev gel/liquids
> öppnar jag redan innan om det är skruvkork.

Hej Thomas. Ja jag var ju i sthlm i påskas (tror jag det var?) Cyklade en sväng med Bang. (Han fick vänta)
Jag planerar att åka upp igen senare i sommar. (v30-32 nångång) Jag har haft lite ont om tid i det sista...
Ja jag minns att ni fick vänta på mig men jag hoppas det har blivit bättre. Fin känsla att inte va sämst och sist och långsammast alltid och jämnt och att träningen gör nytta.

Vi ses
:)

Jenny W skrev:
> Jerry skrev:
> -----
> > Lycka till i Motala!
>
>
> Mmm. Det ska nog gå ... bra :)

Fokus och planering nu. Får du några tokiga idéer nu tänker du bara på hur jag skulle göra och så gör du tvärtom. Lycka till.

Hasse#7 skrev:

>
> Fokus och planering nu. Får du några tokiga
> idéer nu tänker du bara på hur jag skulle göra
> och så gör du tvärtom. Lycka till.

jadå jadå

Jag fick lite skrämselhicka här ikväll. Fick akut ont i magen och var på väg in till sjukhuset (ja det var rätt illa där ett tag) Snackade med sjukvårdsupplysnigen och de började svamla om gallsten mm och skickade in mig till sjukhuset. Nästan framme vid akuten försvann det onda lika snabbt som det kom. Så vi åkte hem igen. :S

Jenny W skrev:
> Jag fick lite skrämselhicka här ikväll. Fick
> akut ont i magen och var på väg in till
> sjukhuset (ja det var rätt illa där ett tag)
> Snackade med sjukvårdsupplysnigen och de började
> svamla om gallsten mm och skickade in mig till
> sjukhuset. Nästan framme vid akuten försvann det
> onda lika snabbt som det kom. Så vi åkte hem
> igen. :S

Vätternnerverna som spökar?

DT skrev:
>
> Vätternnerverna som spökar?

Vette fan... Inte likt mig. Men å andra sidan är det mycket som inte är som det brukar :)

MRobson skrev:
> Ta det lugnt så här dagarna innan, inga hårda
> pass nu. Rulla bara lite i mystempo för att
> hålla muskler i trim och inga långa distanser.
>
> Byt inte ut en massa på hojen eller ändra
> kläder o liknande, kör beprövade grejer.
>
> Ramväska fylld med bars i portionsbitar är
> toppen tycker jag. Ta en bit var 20e minut i
> samband med dricka och något extra varje timme,
> gel t.ex.
> Funkar fint i klungan, har en sks energybag som
> är lätt att öppna och stänga samt att den
> håller formen så man slipper slå i knäna.
>
> Hade den på vårt genrep, funkade suveränt.
>
> Lycka till Jenny!

Det blev ingen träning igår, heller
Idag tänkte jag ta ut MTBen på en lung runda i skogen. Bara kända, fina, flowiga stigar utan överaskningar och inga chanstagningar idag. Imorn blir det nog bara cykelfix och packa. Blir hämtad 08:15 fredagmorgon. Nu börjar det dra ihop sig :D

Tack för tipsen MRobson

grump skrev:
> Lycka till

Kan ju inte svara T.....
Men, det ska nog gå åt helvete :DD

Tillbaka
Topp