Mitt nya liv - fortsätter

Det verkar hända mycket i ditt liv just nu, med träning, nikotin, kost, sömn etc. Det med ett jobb som är stressigt är ingen bra kombo, svårt att hitta ett andningshål då. Jag med min låga arbetsmoral skulle sjukskriva mig i en vecka och bara göra inget, bara vara hemma och göra det som känns rätt. Sova länge, träna, göra ordning hemma, äta, kolla på film, julpynta (även om det inte är roligast så är det ganska gött att ha gjort det...speciellt när man är "sjuk"). Lätt sätt att komma tillbaka på det mentala planet...kanske inte helt PK...men dock väldigt skönt.

Ingen tackar en ändå på jobbet, om man sliter som ett djur och mår kass med allt annat runt omkring.

Ja jag känner inget behov av att gå ner i vikt direkt. Det viktigaste för mig är att återfå energin. Och få tillräckligt med sömn. Borde kanske överväga Patten's icke PK-förslag. Det lockar väääldigt.
Edit: rättelse

Senast ändrad:
På vinten går många ned i träningsdos, samma för dig kanske?
Mindre träning ger sämre sömn
Sämre sömn blir man lätt trött av
Kanske behöver du mer ljus oxå alt brist på vitaminer
Kanske skulle du må bättre av mindre kolhydrat och mer protein

Skulle testa paleodiet, öka träningsdos och ev köpa en sk ljusterapilampa + extra vitaminer

m skrev:
-------------------------------------------------------
> På vinten går många ned i träningsdos, samma
> för dig kanske?
> Mindre träning ger sämre sömn
> Sämre sömn blir man lätt trött av
> Kanske behöver du mer ljus oxå alt brist på
> vitaminer
> Kanske skulle du må bättre av mindre kolhydrat
> och mer protein
>
> Skulle testa paleodiet, öka träningsdos och ev
> köpa en sk ljusterapilampa + extra vitaminer

Njjaaa jag har nog gått upp lite i träningsdos snarare..
Försöker komma ut på den korta 30 miuternslunch som vi har för att fånga lite ljus. Vitaminer äter jag. Kanske behöver jag mer proteiner

PerFormance skrev:
>
> hehe... eller så lär man sig cykla
> snörbakfull... det är som med all träning:
> tungt i början men man vänjer sig efter ett par
> gånger!

Typ som jag ska göra imorgon då?..

En löjligt enkel ljusterapigrej för oss som har akvarium inom synhåll från sängen: Sätt timern så ljusets tänds en timme innan det är dags att kliva upp.
Högst artificiellt, men det en lysröret är dagsljusfrekvens. Utan att vakna av det blir jag lite mer förberedd på att det är dags.

Har prövat med vanlig lampa, men det funkar inte alls på samma sätt.

Jenny W skrev:
> ...Sitter på jobbet och är så
> jäkla deprimerad. Har faktiskt ingen aning
> varför...

Sömn. Utan bra sömn funkar inget. Inte kroppen. Inte huvudet. Och inte själen.

ratatosk skrev:
> En löjligt enkel ljusterapigrej för oss som har
> akvarium inom synhåll från sängen: Sätt timern
> så ljusets tänds en timme innan det är dags att
> kliva upp.
> Högst artificiellt, men det en lysröret är
> dagsljusfrekvens. Utan att vakna av det blir jag
> lite mer förberedd på att det är dags.
>
> Har prövat med vanlig lampa, men det funkar inte
> alls på samma sätt.

Ja det kanske funkar. Har inget akvarie nu för tiden bara. Fö är jag väldigt ljusskygg när det gäller sömn. Måste vara helt kolmörkt och tyst om jag ska kunna sova. Ett akvarie i sovrummet hade nog inte funkat så bra för mig. Prövar få tid att komma ut på lunchen en liten stund varje dag. Det är ju enda schansen för mig att få lite dagsljus denna tiden på året.

@modesty +1 Jag vet. En visdom som alla föräldrar får lära sig.

Jenny W skrev:
> ratatosk skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En löjligt enkel ljusterapigrej för oss som
> har
> > akvarium inom synhåll från sängen: Sätt
> timern
> > så ljusets tänds en timme innan det är dags
> att
> > kliva upp.
> > Högst artificiellt, men det en lysröret är
> > dagsljusfrekvens. Utan att vakna av det blir
> jag
> > lite mer förberedd på att det är dags.
> >
> > Har prövat med vanlig lampa, men det funkar
> inte
> > alls på samma sätt.
>
>
> Ja det kanske funkar. Har inget akvarie nu för
> tiden bara. Fö är jag väldigt ljusskygg när
> det gäller sömn. Måste vara helt kolmörkt och
> tyst om jag ska kunna sova. Ett akvarie i
> sovrummet hade nog inte funkat så bra för mig.
> Prövar få tid att komma ut på lunchen en liten
> stund varje dag. Det är ju enda schansen för mig
> att få lite dagsljus denna tiden på året.

Jag är likadan, har hundra knep för att somna o fortsätta sova, och lagom tills jag lyckats är det dags att vakna. Jag sover på fullt allvar med nattmössa, för att få det mörkt nog drar jag ner en mössa över ögonen. Men akvariet ska ju inte stå o lysa natten lång, utan tändas en timme innan väckarklockan, så jag får vakna lite skonsamt.
Vilket nu inte hjälper dig eftersom du inte har akvarium. Men en växtlampa kanske, eller något annat som är annat men lite samma idé.

Det finns "väckarklockor" med lampa som blir ljusare och ljusare en stund innan de väcker. Antagligen enklare än att skaffa akvarium. ;)

Fikasvettot skrev:
> Det finns "väckarklockor" med lampa som blir
> ljusare och ljusare en stund innan de väcker.
> Antagligen enklare än att skaffa akvarium. ;)

Ja eller så får jag sluta stressa så förbannat

Dubbelpostar. Sorry, men jag vill bara understyka att mitt arbetsliv suger fett just nu. :C
Fint att få typ 100 omöjliga uppgifter att lösa och sen bli kallad inkompetent när man inte löser mer än hälften. Shit Fan Jag måste byta jobb. Trollpacka kanske hade passat?
Less som fn

Annars har jag passerat ett par delmål i rökstoppet.
Har var salongsberusad (ok ok ja ja lite mer då :D ) med rökande vänner utan att röka. Stolt som fan och vaknade med ett leende trots baksmälla från helvetet.
Igår tog knarket (nikotuggisarna) slut hemma. Dålig planering men det gick ju bra. Det blev en liten ofrivillig generalrepetion inför nyår. Skaffade fix till resen av året idag. Kanske dumt då det gick rätt bra. Lite abstinens men med facit i hand så var det nog tur efter en, milt uttryckt, dålig dag på jobbet. men det känns förvisso att inga kriser i världen kan få mig att röka igen.

Träningen har väl gått så där. Har fler vilodagar än träningsdagar. Blivit en del spinning då däckstrul och väder satt käppar i hjulen (hehe) Annars blir det helgturer för att få lite dagsljus.
Julstress och jobbstress gör att jag sover illa och jag vågar fan inte väga mig.

God lust att Stanna hemma - sova - vila - äta - cykla

Trollpacka? Välkommen in i branschen. Men glöm inte att vårdyrken är sorgligt underbetalda.

Lite vinterspäck är bara bra i kylan och smälter snabbare än snön till våren.

Du behöver inte tuggummina. Spara pengarna till en racer istället.

;-)

Surkärring skrev:
> Trollpacka? Välkommen in i branschen. Men glöm
> inte att vårdyrken är sorgligt underbetalda.
>
> Lite vinterspäck är bara bra i kylan och
> smälter snabbare än snön till våren.
>
> Du behöver inte tuggummina. Spara pengarna till
> en racer istället.
>
> ;-)

Haha nä folk som jobbar inom vården är löjligt undervärderade. Jag fattar inte att de orkar.. dom heller

det är snarare bristen av späck som jag oroar mig för.

Räser blir det kanske - vem vet :) Jag satsar på våren 2014

Krävs kanske en månadsrapport...
3 månader från stopp. Tappat räkningen men har inte rökt typ 1800 cigaretter och inte köpt dem för 7000 kr så nu har jag tjänat in cyklen jag köpte :D

Har ingen lust att kommentera mina uppsatta träningsmål.
Har nog inte uppnått ett enda den sista månaden.
Jo kanske cykling 10km/dag beroende på hur jag ser det 247 km cyklat under december + 3 timmar spinning.
Och distansträningen går bra. Uppe i 3 mil nu på 20km/h eller mer. Slår ju inga hastighetrekord nu med dubbdäcken på precis men så det kommer bli ännu bättre sen när vägarna torkar upp...

Däremot har jag gjort framsteg genom att utsatt mig för svåra situationer med rökningen. Har varit på ett par fester och den första var SVÅR. Så nära att ta en zigg vill jag ALdriG vara igen. Kände mig såå utanför och missundsam över de som gick ut efter middagen för att röka. Det hjälpte dock lite och skänkte karaktär när rökargänget kom in igen och luktade skit (flåt rök menar jag) Då tänkte jag att jag aldrig med ska festa. Det tvivelaktiga beslutet höll sig ca en vecka. För ett par dagar sen satt jag på en rökig krog i Tyskland (ja de rökte inne i lokalen) Smoggen var tjock som Lützendimma och jag fick använda machete för att skära mig fram för att hitta dörren till toan. Där satt jag och insöp atmosfären. Jag var inte röksugen ett dugg. Konstigt men sant. Det rörde mig inte i ryggen att jag var typ den enda ickerökaren där. Det enda som var jobbigt var väl röklukten som satte sig i alla kläder + annat.

Idag är sista dagen med nikotintuggisarna. Det här ska gå vägen. Det vet jag.

Jag kan trösta dig med att jag har svårt att snitta mer än 21 km/h med mina feta dubbdäck om jag ska hålla i närheten av distansansträngningsnivå. Och då anser jag mig ändå vara i rätt hyfsad form.

Helt OK med träningen med tanke på årstiden. Fortsätt att köra som du gör tills du känner suget att öka, då ska det nog ordna sig när dubbisarna åker utav.

Bra gjort med nikotinet oxå, när kommer tråden om att dra ner på happysurfning?

geologen skrev:
> Jag kan trösta dig med att jag har svårt att
> snitta mer än 21 km/h med mina feta dubbdäck om
> jag ska hålla i närheten av
> distansansträngningsnivå. Och då anser jag mig
> ändå vara i rätt hyfsad form.

Men har inte en såndäringa fatbike lr? Annars låter det ju som om min träning ger lite iaf ;)

@ lars.E Tråd om minskad happysurfning? Shit! Tror ni jag är helt övermänsklig eller? En last i taget får det bli

Nja, dubbdäcken jag hade (nu har jag bytt till odubbat eftersom det är mildväder) är Nokian Extreme 294, och de är väl 2.1 tum breda, ca 55 mm.

Snyggt jobbat Jenny! Även om alla träningsmål inte blivit uppfyllda är rökmålet ett så stort så du ska inte gräma dig. Det var ju också det där med att man kan ändra i både täljare och nämnare ;)

Fortsätt kämpa. Låt dem inte komma åt dig!

geologen skrev:
> Nja, dubbdäcken jag hade (nu har jag bytt till
> odubbat eftersom det är mildväder) är Nokian
> Extreme 294, och de är väl 2.1 tum breda, ca 55
> mm.

Det var som f... Då är du lika otränad som jag då ;)
Ja jag ska oxå byta till odubbat till nästa tur tänkte jag. Nästan ingen is kvar på turen igår

@ol__ Tack för pepp. Du har rätt. Jag ska inte gräma mig. Har hittat massor av bra ursäkter :) Idag blir det Soffhäng De Lux

Jenny, om du orkar läsa så finns det en rätt bra bok om träning och återhämtning som heter Idrottens återhämtningsbok av Göran Kenttä och Michael Svensson. Minst lika viktigt att ha kunskap om återhämtning som om träning. (Även kost och matvanor ingår i återhämtningsresonemangen).

Och vad det gäller träning så är The Cyclist's Training Bible av Joe Friel jäkligt bra.

Det bästa tycker jag för att lära känna kroppen när man ska vila eller kan köra hårt är att föra bok (gärna i ett xls ark, el tex google docs eller nåt som man alltid kan ha tillgängligt) över träning, allmän hälsostatus, hur mkt man sovit, hur bra etc. Båda böckerna ger tips om detta. Så småningom lär man sig vad som hänger ihop och slipper famla i blindo. Samt inser vad som är viktigt och vad det får för konsekvenser när man slarvar...

Pulsträning av Mikael Mattson och Filip Larsen är också bra o lite mer lättläst.

Heja!

:)

Monglo skrev:
> Jenny, om du orkar läsa så finns det en rätt
> bra bok om träning och återhämtning som heter
> Idrottens återhämtningsbok av Göran Kenttä och
> Michael Svensson. Minst lika viktigt att ha
> kunskap om återhämtning som om träning. (Även
> kost och matvanor ingår i
> återhämtningsresonemangen).
>
> Och vad det gäller träning så är The Cyclist's
> Training Bible av Joe Friel jäkligt bra.
>
> Det bästa tycker jag för att lära känna
> kroppen när man ska vila eller kan köra hårt
> är att föra bok (gärna i ett xls ark, el tex
> google docs eller nåt som man alltid kan ha
> tillgängligt) över träning, allmän
> hälsostatus, hur mkt man sovit, hur bra etc.
> Båda böckerna ger tips om detta. Så småningom
> lär man sig vad som hänger ihop och slipper
> famla i blindo. Samt inser vad som är viktigt och
> vad det får för konsekvenser när man
> slarvar...
>
> Pulsträning av Mikael Mattson och Filip Larsen
> är också bra o lite mer lättläst.
>
> Heja!
>
> :)

Tack. Böckerna ska kollas upp. Jag gillar att läsa fyskiska böcker. Jag loggar min träning på endomndo och för detta året har jag köpt en träningskalender där jag tänkt föra lite anteckningar så jag har lite koll på sömn, återhämtning och mat oxå.

Usch. Huvudvärken börjar kicka in nu av nikotinbristen. Idag gäller det att ligga lågt

Jenny W skrev:

> Tack BFS
> Idag lär jag behöva lite pepp

Du gör det väldigt bra, tycker jag. Att du inte riktigt uppnått dina uppsatta träningsmål spelar ju ingen större roll, tycker jag. Har du tränat mer än innan? Du har alltså kommit en bra bit på väg. Från punkt A har du nu kommit till B. Och det är ju en jäkla skillnad!

Jag hörde att om man slutar räkna får man en konditionsökning på 10% efter bara några veckor (tror det var 2-3) vilket innebär att om du inte tränar ett piss ökar du ändå mer i kondition än vad jag gör på flera månaders träning. Fantstiskt väl kämpat hittils och lycka till i framtiden!

Jepp Jenny, en eloge för att du är stark och trotsar de signaler som ibland fortfarande ger sig till känna och påminner om en svunnen tid. För nu är det en ny tid! Och du kommer att bli allt starkare för var gång du väljer att säga nej till det gamla, och ja till det nya! Önskar dig massor av sköna turer på din cykel framöver :)

BFS skrev:
> Jenny W skrev:
>
> > Tack BFS
> > Idag lär jag behöva lite pepp
>
> Du gör det väldigt bra, tycker jag. Att du inte
> riktigt uppnått dina uppsatta träningsmål
> spelar ju ingen större roll, tycker jag. Har du
> tränat mer än innan? Du har alltså kommit en
> bra bit på väg. Från punkt A har du nu kommit
> till B. Och det är ju en jäkla skillnad!

@BFS: Jo jag tränar ju mer nu än vad jag gjort på länge. Utövade ingen eller sporadisk träning innan och ärligt - Hur mycket ger träningen om man röker? Hade visserligen en kort period där jag inte rökte, tränade hårt och måliriktakt, så lite hum har jag om vad jag tål

@Arsozath: Så kan man ju faktiskt se det. Tackar

@Jonatan: Jo, så är det. Ett stort lyft för hälsan även om man väljer att inte träna alls

@Modesty: Tack. Det är en utmaning att bryta gamla mönster och lätt att bara falla tillbaka i det som man känner igen. Minsta motståndets lag du vet :) Det var en aha-upplevelse redan andra festen jag gick på - när det var ok att inte röka - för jag hade brutit ett invant mönster vid den första festen jag gick på efter rökstopp.

Det kommer alltid fallgropar. Jag vet. jag var ju rökfri i 5 år och började igen när jag hade garden nere under en tuff tidpunkt i livet. Trist att vara ex-rökare. Jag får vara på min vakt resten av livet.

Jonatan F skrev:
> Jag hörde att om man slutar räkna får

Är det inte getter vi räknar här?

Trodde jag hittat en bra genväg till att förbättra konditionen efter helgerna men så läste jag en gång till. Årets första pendling imorgon lär inte bli rolig trots att jag inte kommer behöva räkna får ikväll.

adrianm skrev:
> Jonatan F skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag hörde att om man slutar räkna får
>
> Är det inte getter vi räknar här?
>
> Trodde jag hittat en bra genväg till att
> förbättra konditionen efter helgerna men så
> läste jag en gång till. Årets första pendling
> imorgon lär inte bli rolig trots att jag inte
> kommer behöva räkna får ikväll.

haha ja jag valde att låta det gå men eftersom du nämner det så... :)

Utan att veta hur mycket du tränar så hoppas jag att du också låter kroppen vila ibland. Alltför många tar i för hårt eller kör för intensivt och drar på sig bökiga skador. Säger detta i all välmening.

grump skrev:
> Utan att veta hur mycket du tränar så hoppas jag
> att du också låter kroppen vila ibland. Alltför
> många tar i för hårt eller kör för intensivt
> och drar på sig bökiga skador. Säger detta i
> all välmening.

Kan ju lätt säga att jag överdoserade med träningen i oktober och november hade jag mer än en timme om dagen i genomsnitt och det från 0. Nu har det väl lugnat ner sig lite och i dec tränade jag tot 25 timmar. Har blivit lite längre rundor oxå så det blir träning ca 3 dagar i veckan. Det längsta uppehåll sen i slitet av september jag haft är 3 dagar utan träning som jag hade nu i mellandagarna.
Känner egentligen inte att kroppen mår annat än bra av att få röra på sig men jag ska var uppmärksam på om det är nått som känns fel. Tack så mycket grump. (och alla andra som tjatar på mig)
Jag vaknade med fökylningssymtom i morse. Ont i halsen och jäkligt ont i musklerna :/ Musklerna har slutat värka efter träning för ett tag sen så plötsligt kom det tillbaka?? Varför skulle den rundan igår ge mig muskelvärk?? Antagligen är det förkylingen som spökar så jag har dessvärre fått ställa in pannlampeturen som jag planerade till morgon kväll :( Trist. -- men det är så många som sagt att jag måste tänka på återhämtning så nu tror jag meddelandet har nått in i denna tjockskallen.

Fast å andra sidan så vilade jag i tre dagar och blev sjuk??? --- Hm är det fel på min slutledningsförmåga ;P

Totteman skrev:
> Ska läsa hela tråden och kommentera. Har en
> känsla av att det finns saker som måste klaras
> ut.

Ojdå. Det låter allvarligt :/

Eller så struntar jag i det. Orka läsa 9 sidor...

Bara en känsla när trådskaparen skrev "Fast å andra sidan så vilade jag i tre dagar och blev sjuk??? --- Hm är det fel på min slutledningsförmåga ;P"

Man blir inte sjuk av att vila i tre dagar.

Nä, jag ska nog inte skriva några kommentarer alls.

God fortsättning på nya året allihopa!

Totteman skrev:
> Eller så struntar jag i det. Orka läsa 9
> sidor...
>
> Bara en känsla när trådskaparen skrev "Fast å
> andra sidan så vilade jag i tre dagar och blev
> sjuk??? --- Hm är det fel på min
> slutledningsförmåga ;P"
>
>
> Man blir inte sjuk av att vila i tre dagar.
>
> Nä, jag ska nog inte skriva några kommentarer
> alls.
>
> God fortsättning på nya året allihopa!

hahaha
Ja tack det samma, Totteman
Kommentaren var skriven med glimten i ögat så klart. Du la väl märke till smilein?

Att du "plötsligt" får muskelvärk utan att ha någon vettig förklaring genom träningsdosen kan mycket väl bero på vad du stoppar i dig (eller vad du INTE stoppar i dig). Håller man igång med träningen (oavsett om det är ett par gånger i veckan eller dubbelpass alla dagar i vecka) och reglerar intensiteten beroende på hur "sliten" man är (beräknad träningslast, vilopuls e.t.c) brukar det där med träningsvärk inte märkas av alls.

grump skrev:
> Att du "plötsligt" får muskelvärk utan att ha
> någon vettig förklaring genom träningsdosen kan
> mycket väl bero på vad du stoppar i dig (eller
> vad du INTE stoppar i dig). Håller man igång med
> träningen (oavsett om det är ett par gånger i
> veckan eller dubbelpass alla dagar i vecka) och
> reglerar intensiteten beroende på hur "sliten"
> man är (beräknad träningslast, vilopuls e.t.c)
> brukar det där med träningsvärk inte märkas av
> alls.

Jo det kan du ha rätt i. Julhelgen har inneburit massa skräpmat och allt för hög alkoholkonsumtion. "Normal" träninsdos blev väl för bra då när jag bara stoppat in dåligheter den sista tiden. Säkert därför förkylningen blommade ut nu oxå. Har ju vart på G ett tag

grump skrev:
> Man blir vad man äter är inte så dumt uttryck!
> Men låt förkylningen värka ut så blir du
> stärkt av det med

Hmm Har väl inte så mycket val. Den får vara i MAX 3 veckor annars blir jag ledsen. Får bli huskurer och vila *surar* Var det inte nån huskurstråd här på happy??

Tillbaka
Topp