Mitt nya liv - fortsätter

Arrrggghhhh! Fan vad tiden springer iväg.
Tänkte att jag skulle smacka på mina nyinköpta tubdäck men så kollar jag igenom instruktionerna (igen) Och jag kommer inte hinna få på några nya däck på mina kolhjul.

Så här:

1. Montera däcket på fälgen utan lim och pumpa upp till 10 Bar. Låt stå 24 timmar.
2. Montera av däcket och applicera lim på däcket. Låt stå 24 timmar.
3. Applicera lim på fälgen och på däcket igen.
4. Limma fälgen IGEN 2 gånger utan att det torkar emellan och vänta 24 timmar.
5. Limma fälgen igen.
Så nu har vi alltså ett torrt lager med lim på däcket och tre lager på fälgen
6. Montera däcket när senaste lagret av lim ff är lite kladdigt
7. Pumpa upp till 1,4 Bar och justera och kolla så att däcket sitter på plats.
8. Tryck till den limmade ytan runt ventilen extra noga.
9. Pumpa upp till 10 Bar och kolla så att däcket sitter jämnt.
10. Låt stå på tork i två dagar.

De som sitter på ser hyfsat fräscha ut och jag har ingen lust att börja mickla med grejer jag inte känner mig säker på så här nära lopp. Börjar faktiskt bli lite nervös :D

Distansrundan igår så gästspelade jag med Lunedi. Skitkul att träffa vänner som jag inte cyklat med på nästan ett år (tror jag) Efter någon mil så slutade framväxeln att fungera och jag körde på lillklingan några mil. Kom fram till att jag hade fått batteritorsk. Bara att gilla läget och tänka på hur bra träning det är med att hålla hög kadens. Gick bra så länge det var motvind och uppför men sen när vi skulle hem så slutade bakväxeln oxå att fungera och stannade på 3dje krans på kassetten. Det gick lite väl fort i medvinden och jag trampade ur hela tiden. Till slut fick jag släppa men fick sällskap och en trevlig pratstund med bästa Gabbi. 16 mil skrapade jag ihop ändå. Surt med teknikstrul men jag har lärt mig hur man kollar batteriet nu. Lyckades få punka oxå men det löste sig då jag upptäckte att det var ventilförlängaren som satt löst. Varför ska det börja krångla nu när det är så nära VR? Tänkte för ett tag sen att det krånglat ovanligt lite denna säsongen och blv lite oroad faktiskt. Nu kan jag alltså vara helt lugn :)

På tal om nerver. Fick ett meddelande från en kompis.
Hon skrev:
"Det här kan du fundera på att vara med på: VM-kval (Master) i Holbaek tempo 12 aug! Jag kommer vara med, dock ej anmäl än. VM går i slutet av aug i Frankrike. Kul bara att se om man kvalar. http://www.granfondodenmark.dk/time-trail-2/

Jo, lite sugen blir jag ju men hallå? VM-kval? :/ Jag har inte utrustning att vara med på den nivån, även om jag vill. Kan ju förvisso tänka så här att ju fler som är med på kvalet, desto fler hamnar över kvalgränsen. På så sätt kan jag alltid hjälpa någon annan. Vilken stolle som helst får tydligen vara med på kvalet och det hade ju varit coolt att vara med på ett sånt proffsigt arrangerat lopp med start på podium och mc-förare framför. Men som sagt. Mycket saknas, diskhjul tex och en vettig tempohjälm. Det går fler tåg.

Är det bara tempohjälm och diskhjul så borde det som sagt gå att låna ihop, du hade gärna fått låna mitt diskhjul om det inte vore så att det bara funkar till max 10-delat och att jag bor i Skara... :/

abarth sa:
Är det bara tempohjälm och diskhjul så borde det som sagt gå att låna ihop, du hade gärna fått låna mitt diskhjul om det inte vore så att det bara funkar till max 10-delat och att jag bor i Skara... :/

Tack. Så snällt. :) Jag har 10-delat på min Columbus. Den är inte helt ny. ;) Lånar gärna av dig om det inte dyker upp något annat som jag kan köpa billigt eller låna på närmare håll. Tack snälla!

Jenny W sa:
abarth sa:

Tack. Så snällt. :) Jag har 10-delat på min Columbus. Den är inte helt ny. ;) Lånar gärna av dig om det inte dyker upp något annat som jag kan köpa billigt eller låna på närmare håll. Tack snälla!

Synd det är så långt emellan dej och mej... :/

fhloston sa:
åberg sa:
Vart sätter man in pengarna?
+1

Det går ju alltid att swisha ;P

ohellstrom sa:
Resa? Är det inte på cykelavstånd?

Point taken.

Strakka sa:
Jenny, är du aktiv på sociala medier?

Tja vars. Här på happy, instagram https://www.instagram.com/qin4st/ och på fejsbuck https://www.facebook.com/qin.forest
Stort nätverk av aktiva cyklister. Ledare och tränare för ett par olika grupper.
Edit: Strava oxå https://www.strava.com/athletes/1792224

ooms sa:
Hon är aktiv på traditionella medier iaf:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=101&artikel=6711857
Inslaget citeras i flera dagstidningar i hela landet idag dessutom, då TT verkar ha gjort en artikel av det hela ?

Fasen alltså. Paparazzis över allt ;)

Senast ändrad:
Capra ibex sa:
85 sidor om ditt liv. Tröttnar du aldrig?

Inte vara sån nu. Det är kul att få inblick i hur en envis strävsam person övervinner utmaning efter utmaning. Dessutom kan det säkert insperera någon som behöver ta tag i sitt liv genom att visa att man kan mer än man tror bara man försöker och vill.

Capra ibex sa:
85 sidor om ditt liv. Tröttnar du aldrig?

Om jag tröttnar på mitt liv? Nej, så klart inte. Eller menar du om jag tröttnar på att blogga om mitt liv? Tja, ibland men då tar jag en paus. Jag känner att det är en bra ventil för mig att skriva. Ibland har jag frågor, ibland vill jag bara notera ner saker som har hänt, mål som jag har uppnått eller saker som inte har gått lika bra. Bra att ha som påminnelse (jag behöver det iblan) för vart jag började och hur långt jag har kommit. Jag känner inget tvång att skriva och du behöver inte känna dig tvungen att läsa.

Fridens liljor.

Ja, men tack! :D
Planen, cykeln och kroppen höll. Vädret var bra... Tja, allt klaffade och jag hade inget att skylla på.
Det enda jag får putsa på är min styrka i backar. Jag och två till blev avhängda i någon av de långa sega backarna innan Medevi så vi tre klungsurfade sista biten ihop. Kom in 3 minuter efter vår klunga så jag är så sjuuuukt nöjd.
Nu ska jag ha semester 3 veckor och bara nöjescykla, om tid finns.

Så har jag uppfyllt alla mål som jag satt upp för i år.
- Möckelnrunt minst 38km/h i snitt
- Tjejvättern Sub3
- Vätternrundan Sub8:30

Hur tusan blir man bättre backåkare? Gå ner tio kg och träna träna träna backe. Är det på bekostnad av andra egenskaper, så som plattåkare, tempo, spurt?

Nå väl. Det verkar som om jag varit för blygsam med målsättningen så jag får väl ladda om och börja planera för nästa steg, vilket då skulle vara total förnedring i VM-kvalet i tempo.
Jag har fått erbjudande om att låna dischjul och tempohjälm. En vänlig själ har swishat 200kr i sponsring till mig och det kommer jag använda för att betala anmälningsavgiften.
En annan vänlig happyit tipsade mig om att jag borde kanske eventuellt (hehe) vara med i typ SM innan man är med på VM-kval men efter en snabb googling så ser jag att det loppet går i Norrland ungefär 100 mil från där jag bor och i vilket fall så är jag upptagen med annat just den helgen.
Jag försöker få en tid för bikefit hos Klas och det är inte säkert men kanske kan jag få lite hjälp av honom. Kan ju iaf fråga :D

E:bild och länk
Tack Happy för bilderna. Jag passerade fotografen 13:51
4A9A3445.JPG

Capture1.JPG

https://www.strava.com/activities/1042251175#comments

Senast ändrad:
Strakka sa:
Jenny W sa:
Strakka sa:
Kläder har du kanske annars kan jag bidra med det.

Jag har ingen tempodräkt. Klubbens kostar 1500 kr och de jag har provat har varit för små.

Vad har du för storlek om man får fråga och när är VM-kvalet? Tror inte jag har din storlek men med lite tid så kan jag fixa det.

Det hade varit väldigt bra! :D
Kvalet är 12-13 aug https://scf.se/landsvag/tavling/masterskap2017/
Jag har provat Size 3 och Size 4. Tror det skulle motsvara M och L. Large funkar om jag inte står upp. Står som en ostbåge och padden skär in på ett tämligen osmickrande sätt :)
Denna är det http://www.original.se/productlist/productshow-1.0.134.2/?item=prod_prod-s1/11789 Herrmodellen fick jag prova (fast det står unisex på lappen) Det kvittar ju bara måtten stämmer.
Jag är 183 cm.
Capture2.JPG

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp