Mitt nya liv - fortsätter

Jenny W sa:
En annan vänlig happyit tipsade mig om att jag borde kanske eventuellt (hehe) vara med i typ SM innan man är med på VM-kval men efter en snabb googling så ser jag att det loppet går i Norrland ungefär 100 mil från där jag bor och i vilket fall så är jag upptagen med annat just den helgen.

Ser jag inte helt fel så går SM i tempo i Burseryd i Småland till veckan. Kort temposträcka kommer köras på SM-veckan i Borås i början av juli. Jag vet att sörlänningar ofta har en skev bild av Sverige och Norrland, men detta?!

:-)

(Eller är det jag som är ute och cyklar?)

Nu får vi ha en liten geografilektion här.
Capture.JPG

För allt i världen, inte glöma smajlin. ;)

Jenny W sa:
Strakka sa:
Jenny W sa:
Strakka sa:
Kläder har du kanske annars kan jag bidra med det.

Jag har ingen tempodräkt. Klubbens kostar 1500 kr och de jag har provat har varit för små.

Vad har du för storlek om man får fråga och när är VM-kvalet? Tror inte jag har din storlek men med lite tid så kan jag fixa det.

Det hade varit väldigt bra! :D
Kvalet är 12-13 aug https://scf.se/landsvag/tavling/masterskap2017/
Jag har provat Size 3 och Size 4. Tror det skulle motsvara M och L. Large funkar om jag inte står upp. Står som en ostbåge och padden skär in på ett tämligen osmickrande sätt :)
Denna är det http://www.original.se/productlist/productshow-1.0.134.2/?item=prod_prod-s1/11789 Herrmodellen fick jag prova (fast det står unisex på lappen) Det kvittar ju bara måtten stämmer.
Jag är 183 cm.

Du, detta kollar jag upp. Jag har ett eget cykelmärke och har inte tempodräkt i sortimentet, men vet att min leverantör har. Så det är kanske dags ? Strumpor, flaskor och dylikt har jag massor av, så det ska nog funka. Återkommer.

Strakka sa:
Jenny W sa:
Strakka sa:
Jenny W sa:
Strakka sa:
Kläder har du kanske annars kan jag bidra med det.

Jag har ingen tempodräkt. Klubbens kostar 1500 kr och de jag har provat har varit för små.

Vad har du för storlek om man får fråga och när är VM-kvalet? Tror inte jag har din storlek men med lite tid så kan jag fixa det.

Det hade varit väldigt bra! :D
Kvalet är 12-13 aug https://scf.se/landsvag/tavling/masterskap2017/
Jag har provat Size 3 och Size 4. Tror det skulle motsvara M och L. Large funkar om jag inte står upp. Står som en ostbåge och padden skär in på ett tämligen osmickrande sätt :)
Denna är det http://www.original.se/productlist/productshow-1.0.134.2/?item=prod_prod-s1/11789 Herrmodellen fick jag prova (fast det står unisex på lappen) Det kvittar ju bara måtten stämmer.
Jag är 183 cm.

Du, detta kollar jag upp. Jag har ett eget cykelmärke och har inte tempodräkt i sortimentet, men vet att min leverantör har. Så det är kanske dags ? Strumpor, flaskor och dylikt har jag massor av, så det ska nog funka. Återkommer.

Wow! Tack! Så spännande. :)

Racerapporten från VR17
I vår subgrupp startade 35 cyklister och alla 35 kom i mål. 5 av oss punkterade. 18 cyklister var kvar i klungan när de gick över mållinjen 8:22. Totalt kom 24 cyklister in inom vår tänkta tidsram på 8:30.

Kollar jag "resultat" hamnar jag på 14 plats bland damerna (kanske har jag missat någon).

Blev många omkörningar.
stat.JPG

Känns fortfarande helt overkligt att jag klarade detta målet.
Kroppen ok idag. Känner mig redan cykelsugen. Kanske blir en kort runda imorn om jag inte har något bättre för mig.

Azog sa:
Grymt jobbat! Gött att så många av er klarade målet trots punkor. Stannade ni och väntade in dem, eller hur gjorde ni?

Den första sammanföll med ett planerat stopp men annars stannade vi inte för punkor eller annat tekniskt strul. Dessvärre var de 5 st av de starkaste som föll bort pga punkor. Var det ovanligt många i år? Tyckte jag såg många längs vägen som bytte slang.

För att tävla utomlands behöver jag en fysisk licens (plastkort) och ett utlandsintyg. Jag har hämtat utlandsintyget på scf sida idag och har beställt ett plastkort. Eftersom jag redan har beställt och betalat en licens á 700kr och scf hemsidan har någon bugg, gick det inte att beställa bara ett kort (kostar 100kr) utan jag får beställa licens + kort för 800kr sen får de vara skyldiga mig 700kr :((( Jag ringde och frågade... Fick rådet att skicka in kvitto för att verifiera att jag betalt sen kunde de betala tillbaka pengarna på mitt konto. Inte heeeelt optimalt, kan jag tycka. Jag behöver chip oxå. 450 kr. Dyr hobby :)

Igår var jag på bikefit hos Probikefit och gjorde en del ändringar både på tempocykeln och på racern. Sköt fram hela cockpit så jag kommer längre fram och vinklade upp tempopinnarna en bra bit. Alla mått är nu i ytterlighet vad de kan vara enligt UCI's regler.

Racern fick sig några ändringar oxå. Stammen som jag hade köpt, på Klas inrådan förra året, var nu för kort :( och jag ska ha en 120 mm. Jag roterar tydligen fram höften mer nu än innan, vilket är bra, menade han, och gav mig rådet att köpa billig stam så att jag kan byta ofta. Nästa år kommer jag troligen att behöva byta igen till 130 och slutligen 140 (!?). Styrlindan tyckte han att jag skulle ha kvar som jag har gjort den, alltså lindat hela vägen eftersom det enligt honom "inte är styret som gör dig snabb, utan sittpositionen". När jag går ner och lägger armarna på styret kommer styrlindan vara bra att ha där.

Om mina vita vajerhöljen tyckte han inte ;) Fick ett par svarta som jag lovade att byta till och så var höljet till frambromsen för långt. Fick oxå lite bannor gällande små små klisterlappar som jag inte har pillat väck från vevarm och framväxeln. Rak kommunikation är bra så att det inte finns plats för missförstånd. Nu är det bara cyklisten själv som ska tränas upp lite till.

19430154_10207312674854336_3870858268628534023_n.jpg

Jo, vidare så verkar det som om jag har kläder på G. Får låna hjälm och diskhjul från vänner och har fått in sponspengar 400kr totalt så det räcker till anälningsavgiften. Så det är väl bara att anmäla sig då? :/

Senast ändrad:
Så var semester överstökad och jag är åter på kontoret. Har besökt släkt och vänner, varit på konsert, cyklat lite (med betoning på lite, läs vilat) varit på bikefit, kom hem med tåget från Berlin måndag morgon. Bara hem och byta väska och sätta sig på nästa tåg till jobbet. Chocktearpi. :) Framför allt har jag spenderat mycket kvalitetstid med dottern. Det är fantastisk egotripp att få umgås med en så klok och rolig person som dessutom är min dotter <3

Nu ska hon vara hos sin pappa större delen av resterande sommarlov. Jag får gilla läget genom att fokusera på nästa stora lopp. http://www.granfondodenmark.dk/time-trail-2/

Har snickrat ihop ett träningsprogram för de kommande 4 veckorna med min coach.

IMG_4550.JPG

Blir massa solocykling. Ok på sitt sätt. Ska försöka få in ett pass i veckan med andra för lite sparring och skyltspurter och kanske någon distansrunda. Måste ju ha lite kul oxå för att hålla träningsglädjen och motivationen uppe.

Igår var jag på Wexiö Velos tempocup. Det gick väl så där. Lite strul och så var jag ensam tjej så jag kan ju inte säga att jag vann.

Hade glömt min Garmin och pulsband hemma så jag loggade med telefonen. Hade ingen puls att gå efter, ingen tid, medelhastighet, sträcka eller nått att titta på under tiden. Det var bara att mala på. Dessutom hade jag läst fel på banbeskrivningen. Trodde att start och mål var på samma plats men när jag kom tillbaka till startplatsen var det inte en käft där :/
Stod och kliade mig lite i huvudet och efter en stund kom en person ikapp mig och visslade och viftade och ropade att vi skulle höger upp för en brant backe. Jag hade kört slut på mig på min lilla privata slutspurt och hade inte mycket kvar att ge i backen. Helt spyfärdig när jag kom i mål. Kände mig rätt seg i benen och idag är jag trött. Borde ju vila men jag har hand om intervallträningen ikväll så det går inte att skubba den. Ser fram emot att vila på fredag.

Om jag bara tar ”mitt” lopp på den sträckan jag trodde det var tävling så ser det ändå rätt ok ut tycker jag. 37,3km/h i snitt i kantvind. Est power ser ju också rätt najs ut fast det brukar ju ifs inte stämma. Jag värmde upp mer än jag brukar men det tog iaf nästan en mil innan jag kom in i bubblan och kroppen började kännas avslappnad och stark. Första biten är alltid en mental kamp att övervinna mjölksyra och jag behöver tänka på formen varje tramptag. Det kommer ta lite tid att vänja mig vid de nya inställningarna på tempocykeln. Behöver mycket coremuskler för att hålla rätt form. Har lite meck som jag bör göra i helgen på tempocykeln. Ska limma de nya däcken och så hade det kanske varit intressant att använda mitt P2-max som ligger där hemma och samlar damm. Även om det vevpartiet är tyngre kan jag ju iaf träna med det. Får byta tbax till det lätta vevpartiet innan tävling men då har jag inte watten att rätta mig efter. Har kört hela säsongen utan wattmätare och jag har lärt mig att gå mer efter känslan i kroppen. Oxå en viktig lärdom att veta vart gränserna går utan att behöva mäta allt.

https://www.strava.com/activities/1080103047/overview

Två veckor kvar till Timer Trail Gran Fondo.
Idag kom min nya bästa kompis förbi med hjul, hjälm och dräkt. Snygga hjul, va?

HED.jpg

Hjälmen är kanske liiite stor men det går att spänna in den och så provade jag dräkten. Ska motsvara en XL och den sitter ju fan som hejkomochhjälpmig. För stor på vissa ställen och för liten på andra. Hur är folk stöpta egentligen? I snitt kan man ju säga att den sitter bra :) Tämligen obekväm att ha på men det ska tydligen vara obekvämt med tempo.

Benen känns smått fantastiska så jag får väl vara försiktigt hoppfull med att säga att formen är bra. Bättre än någonsin faktiskt. Jag har tränat enligt plan, sköter sömn och kost hyfsat och går sakta ner i vikt. Lägsta noterade vikt i juli 75,3 så målet på att stabilisera mig på 74 kg är inte långt borta.

Skulle vara med på Skånealliansens GP imorn men jag tror jag skippar det och tar ett pass på Columbus istället. Dels har jag ingen lust att riskera att vurpa, dels så har jag inte återhämtat mig får gårdagens RAAS och dessutom kan jag nästan inte bärga mig att prova utrustningen. :D

Som sagt, två veckor kvar. Bara att behålla formen, tänka på återhämtningen, sova, äta och ladda mentalt.

Jenny W sa:
Två veckor kvar till Timer Trail Gran Fondo.
Idag kom min nya bästa kompis förbi med hjul, hjälm och dräkt. Snygga hjul, va?

Hjälmen är kanske liiite stor men det går att spänna in den och så provade jag dräkten. Ska motsvara en XL och den sitter ju fan som hejkomochhjälpmig. För stor på vissa ställen och för liten på andra. Hur är folk stöpta egentligen? I snitt kan man ju säga att den sitter bra :) Tämligen obekväm att ha på men det ska tydligen vara obekvämt med tempo.

Benen känns smått fantastiska så jag får väl vara försiktigt hoppfull med att säga att formen är bra. Bättre än någonsin faktiskt. Jag har tränat enligt plan, sköter sömn och kost hyfsat och går sakta ner i vikt. Lägsta noterade vikt i juli 75,3 så målet på att stabilisera mig på 74 kg är inte långt borta.

Skulle vara med på Skånealliansens GP imorn men jag tror jag skippar det och tar ett pass på Columbus istället. Dels har jag ingen lust att riskera att vurpa, dels så har jag inte återhämtat mig får gårdagens RAAS och dessutom kan jag nästan inte bärga mig att prova utrustningen. :D

Som sagt, två veckor kvar. Bara att behålla formen, tänka på återhämtningen, sova, äta och ladda mentalt.

Låter klokt att hålla sig borta från GP nu - det är ju inte helt utan risk och tiden läggs nog bättre på tempoprylarna.

Lycka till!

Viktnedgång 10 kg på ca 6 månader.

I morse nådde jag äntligen mitt viktmål. Toppnotering: 30 jan 2017 84,4 kg. Bottennotering: Idag 73,7 kg

veckovis.JPG

Började i februari med ett ambitiöst viktminskningsprojekt som jag fick avbryta pga av att kroppen inte ställde upp på sådana dumheter. I april tog jag nya tag och sen dess har det varit lite berg & dalbana.
Det är första gången jag har bantat under så här lång tid och med ett, för mig, högt (lågt?) uppsatt mål. Jag trodde faktiskt inte att jag skulle komma ner till 74 kg som har varit mitt mål ett par gånger innan men som jag inte nått. Varför 74 kg? Jo, det har det jag vägde innan jag fick barn och den vikten som jag då kände mig mest tillfreds med. Jag vill gå ner i vikt för att förbättra mig i backar, där jag har min svaghet som cyklist. Och så är det fint med sexpack ;)

De första 5-6 kg var relativt lätt att gå ner sen blev det lite kämpigt och jag hade mer eller mindre gett upp och var nöjd (gillade läget) med min vikt på 78 kg. Jag hade förmånen att träffa Klas Johansson och under min bikefit snackade vi om hur man blir bättre i backar, viktminskning mm och jag berättade att jag gått ner från 84 till 78 kg men att mitt mål egentligen är 74 kg men att jag nog var rätt nöjd 78 ändå.

Konversationen gick någon så här ungefär: ”74 kg hade ju varit najs. Det så mycket jag vägde innan jag fick barn så det….” (”blir nog svårt” skulle jag sagt innan Klas avbröt mig och fyllde i slutet på min mening med
”…har du vägt det innan så kommer du kunna gå ner till det igen.”
Så var det slutdiskuterat. :) Klas fick mig att ta omtag, analysera det som varit och förbättra min metod.

Bara att använda ordet ”banta” ger märkliga blickar och reaktioner från alla håll så om jag ens har lust att prata om min diet eller konstiga matvanor så undviker jag ordet ”banta”. Mina matvanor är ofta snacket i lunchrummet och jag får många menande blickar och kommentarer. Jag fattar inte hur de orkar?

Min arbetsgivare är fanatiskt generös och bjuder på frukost besående av frallor med olika sorters pålägg och grönsaker. Jag älskar bröd men jag har fått avstått bröd och tagit bara pålägget, typ en skiva skinka eller en skiva ost, gurka och tomat och sen lagt till egen chiapudding eller kokta ägg. Frukt får vi också på jobbet så det är bara att äta så mycket man orkar. Jag har upptäckt att bröd binder mycket vätska i min kropp och är det något jag lätt okynnesäter så är det bröd.

Jag tror att alla människor reagerar olika på olika slags kost, även om jag inte hållit mig till någon ”diet” som jag hittat på nätet. Ska man kalla det något så kanske lågkolhydratkost. Tagit lite av pasta, potatis, majs, ris, allt med mjöl. Inte processad mat, halvfabrikat, pizza, hamburgare, kakor, godis, chips, inte druckit öl eller annan alkohol. Ätit mycket frukt, grönsaker, fisk, ägg. Den stora skillnaden nu mot förut är att jag lagar mer mat hemma från råvaror och äter mer sällan ute och köper inte mikromat.

Jag har vissa frizoner. Blir jag bjuden på fika tackar jag inte nej men det gäller inte på jobbet för här är det fikabröd väldigt ofta. Jag är ett kakmonster i vanliga fall så jag har lagt in en spärr på att ta EN bit, EN kaka eller bara LITE inte tre tårtbitar som jag annars lätt får i mig.

Jag har även fredag kväll som frizon då jag tillåter EN öl och en liten skål med chips eller lite godis. Lördagar har varit min ätardag och det har synts i min viktlogg. Jag har vägt mig på morgonen och på kvällen. Jag loggar i Excel och kan lätt räkna ut medel för vecka, månad, få ut högsta, minsta vikt, trendkurvor mm.

Vad jag har lärt mig under detta halvåret gällande viktminskning. OBS! Detta funkar för mig. Alla är olika.

1. Det är inte farligt att vara hungrig. Att ständigt fylla på energi vid minsta lilla kurr i magen hjälper inte viktminskningen. Det är tyvärr nödvändigt att vara lite hungrig ibland. Vänta en timme med att äta efter första hungerkänslan.

2. Alla är olika. Testa olika. Tvärt emot vad andra säger så väger jag mig ofta. Morgon och kväll, alltid med samma förutsättningar dock. Jag får på så vis direkt feedback och full koll på vad som händer med kroppen beroende av vad jag stoppar i mig.

3. Jag har alltid med mig bra mellanmål så att jag inte lockas av att köpa nått onyttigt. Alltid frukt, hasselnötter eller sötmandel tillgängligt, kokta ägg eller en banan är bra att ha med i väskan.

4. Sömn. Sov mycket. Jag blir alltid hungrig vid 9-tiden på kvällen. Tricket är att gå och lägga sig innan hungern blir för stor. I värsta fall tar jag ett glas mjölk innan jag går och lägger mig.

5. Att inte vara för hård mot sig själv. Bjuder de på oemotståndliga pannkakor på jobbet så tar jag en. Bjuder en vän på godis, tar jag en bit. Att lägga in en ätardag i veckan har funkat bra för mig. Då vet jag att jag kan äta det jag varit så sugen på. När dagen äntligen kommer känns det kanske inte så viktigt ändå.

Nu då? Ja, jag ska försöka stabilisera mig på 74 kg och känna efter. Kanske ska jag upp eller ner lite till? Fast först ska jag gå och ta en fralla.

Senast ändrad:
Det verkar ju riktigt bra, tack för att du delar med dig! Systematisk är du, det var provning du jobbar med väl :). 5kg hade varit bra att gå ner för mig men jag har inte hittat något sätt jag tror jag klarar, din metod verkar rimlig ändp. Får se hur valda delar fungerar men jag älskar pasta och bröd (alltså hembakat). Huuu. skall ta mig en funderare på vad som passar mig.

/A

katten sa:
Det verkar ju riktigt bra, tack för att du delar med dig! Systematisk är du, det var provning du jobbar med väl :). 5kg hade varit bra att gå ner för mig men jag har inte hittat något sätt jag tror jag klarar, din metod verkar rimlig ändp. Får se hur valda delar fungerar men jag älskar pasta och bröd (alltså hembakat). Huuu. skall ta mig en funderare på vad som passar mig.

/A

Japp. Jag jobbar på ett labb med provning. Det lönar sig att vara systematisk och tänka långsiktigt. Blir det inte bra? Analysera och dra lärdom. Lyssna på andra men tänk själv. Alla är ju olika.

Igår var det genrep på tempo. Var med på Wexiö Velos tempocup och igår var det faktiskt andra tjejer med. Kul.

Wexivelocup417.JPG

Loppet var 22 km med vändpunkt. Snittade ungefär 37,5km/h

Här är startlistan som gäller på lördag.

startlista.JPG

Kommer åka till Holbaek redan på fredag för att prova banan och sen kan man bara glida omkring på lördagen och insupa atmosfären. Tur jag har ett gäng med proffs med mig som kan visa och berätta var och när man ska vara och hur allt funkar. Börjar bli lite smånervös nu :D

Hur det än går så ----- Tack!!! till de som sponsrar och stöttar mig, ingen nämnd ingen glömd <3

Tack alla som gjorde min helg till en grymt kul, spännande och lärorik cykelhelg. Jag har fått tålmodig coaching, fått lånat både hjul och hjälm, fått hjälp mek, fix, pepp, skjuts, lotsning, tekniktips och bikefit i världsklass. Min fysiska form är bättre än någonsin och uppladdningen kunde inte varit bättre men min insats räckte blott till en 6:e placering och inte till VM-kval. Jag har även jobbat mycket med den mentala biten. Man blir ju inte bättre än vad skallen låter en bli. Jag var där för att se och lära och det har jag gjort. Konkurrensen var tuff, största klassen bland damerna med 8 st startande. Banan var kul och utmanande med lagom backar och kantvind. Den som påstår att tempo skulle vara en enmanssport har fel. Utan andras stöd hade jag inte kunnat genomföra detta lopp alls.
Lite osäker på om tiderna stämmer då det var problem med chipen och arrangören fick räkna fram tiderna manuellt. http://resultater.cyklingdanmark.dk...44&ucistil=0&virtuel=0&boks=0&stafet=&pshow=2

Capture2.JPG

Jag hade förmånen att åka till Holbaek i Danmark tillsammans med erfarna cyklister och vi var där redan på fredag eftermiddag för att hämta ut startkuverten och testkörde då också banan. Vi följde rutten enligt banprofilen men vi blev fundersamma på om vändningen stämde enligt den. Enligt banprofilen skulle vändning ske in på en parkeringsficka på vänster hand och sen högersväng (!?) ut på vägen igen. Vid närmare inspektion IRL och diskussion så antog vi att detta måste vara fel och antog då att vändning skulle ske genom vänstersväng in på p-fickan. Annars hade ju vändande cyklister korsat varandras körbanor. På loppet var det i själva verket vändning 10 m innan p-fickan och de hade parkerat en bil på vägbanan som skymde sikten mot parkeringsfickan och flaggvakten verkade stå och varna för den parkerade bilen. Han visade inte vart jag skulle iaf. Jag fokuserade på p-fickan och trodde att jag skulle runda bilen, missade helt flaggvaktens (obefintliga) tecken, fick tvärnita, låste hjulen och stannade med en bredsladd, (tur man har lite MTB-skills) ;) fick klicka ur och vända och cykla tillbaka. Hade två damer hack i häl efter mig, en som jag hade cyklat förbi precis och en som hade kommit ikapp mig. Turligt nog klarade vi att undvika krasch och jag tror att mitt misstag hjälpte de andra att se vart de skulle vända. På den vändningen hade jag säkert kunnat spara minst 10 sekunder.

Capture6.JPG

I övrigt var det ett rätt så odramatiskt lopp. Mycket vind i ett lätt böljande landskap. Grymt tacksam att jag har gått ner lite i vikt. Sida-med på vägen ut och sida-mot på väg tillbaka. Råkade se min puls på väg ut, den var hög, för hög? Jag blev lite oroad för att jag inte skulle orka hela vägen eller vägga innan mål. Vid 2-3 km kvar inser jag att det inte gör ont någonstans och ångrar att jag inte hade kört hårdare så jag la in en extra växel. Det började regna på slutet och det var gatsten sista km så tanken slog mig att det kunde vara halt på motlutan på biten. Väl där så hade jag inga tankar i skallen utan bara en skön känsla att få kötta på och flyga fram över gatstenarna mot mållinjen. Hade en efter mig som skulle om men hon orkade inte och jag saktade inte in för att släppa förbi henne heller. Grunnade lite på 25m-regeln. Vad gäller den sista kilometern?

Capture3.JPG

Om man ska leka lite med siffrorna, - om jag hade klarat vändningen bättre hade jag kanske kommit 5a och hade jag kört en minut snabbare hade jag stått på pallen och kvalat till VM. Guldmedaljören i min klass kör tydligen i dam elit och var med i EM, kör för landslaget. Hon som tog silver vann Nordiskt mästerskap så motståndet var det inget fel på.

20729630_10213705381938775_1077517739083353232_n.jpg

Lite data
Distans enligt banprofil: 24,5 km
Distans enligt Strava: 24,5 km

Höjdmeter enligt banprofil: 177 hm

Körtid enligt tidtagning: 00:38:52
Körtid enligt Strava 00:38:39

Snitthastighet enligt tidtagning: 37,1 km/h
Snitthastighet enligt Strava: 37,6 km/h

Snittpuls: 174bpm
Maxpuls: 183bpm

Est medelwatt enligt Strava: 262 W

Capture1.JPG

https://www.strava.com/activities/1131518679/segments/27915953156

Edit: Fotocred: Tommy Kjærulff Eriksen

Senast ändrad:
Jenny W sa:
Hasse#7 sa:
Fantastiskt. Cyklar du nåt på "Pinnen" som allt började med för inte allt för länge sen? :)

Pinnen står hemma i cykelrummet och är numera donator. Plockar delar efter hand. Den blev aldrig riktigt bra efter att jag bytte gaffel och styrlager.

Den är hursomhelst en symbol för hur saker och ting kan leva upp och allt förändras radikalt.

Tillbaka
Topp