Viktnedgång 10 kg på ca 6 månader.
I morse nådde jag äntligen mitt viktmål. Toppnotering: 30 jan 2017 84,4 kg. Bottennotering: Idag 73,7 kg
Började i februari med ett ambitiöst viktminskningsprojekt som jag fick avbryta pga av att kroppen inte ställde upp på sådana dumheter. I april tog jag nya tag och sen dess har det varit lite berg & dalbana.
Det är första gången jag har bantat under så här lång tid och med ett, för mig, högt (lågt?) uppsatt mål. Jag trodde faktiskt inte att jag skulle komma ner till 74 kg som har varit mitt mål ett par gånger innan men som jag inte nått. Varför 74 kg? Jo, det har det jag vägde innan jag fick barn och den vikten som jag då kände mig mest tillfreds med. Jag vill gå ner i vikt för att förbättra mig i backar, där jag har min svaghet som cyklist. Och så är det fint med sexpack ;)
De första 5-6 kg var relativt lätt att gå ner sen blev det lite kämpigt och jag hade mer eller mindre gett upp och var nöjd (gillade läget) med min vikt på 78 kg. Jag hade förmånen att träffa Klas Johansson och under min bikefit snackade vi om hur man blir bättre i backar, viktminskning mm och jag berättade att jag gått ner från 84 till 78 kg men att mitt mål egentligen är 74 kg men att jag nog var rätt nöjd 78 ändå.
Konversationen gick någon så här ungefär: ”74 kg hade ju varit najs. Det så mycket jag vägde innan jag fick barn så det….” (”blir nog svårt” skulle jag sagt innan Klas avbröt mig och fyllde i slutet på min mening med
”…har du vägt det innan så kommer du kunna gå ner till det igen.”
Så var det slutdiskuterat. :) Klas fick mig att ta omtag, analysera det som varit och förbättra min metod.
Bara att använda ordet ”banta” ger märkliga blickar och reaktioner från alla håll så om jag ens har lust att prata om min diet eller konstiga matvanor så undviker jag ordet ”banta”. Mina matvanor är ofta snacket i lunchrummet och jag får många menande blickar och kommentarer. Jag fattar inte hur de orkar?
Min arbetsgivare är fanatiskt generös och bjuder på frukost besående av frallor med olika sorters pålägg och grönsaker. Jag älskar bröd men jag har fått avstått bröd och tagit bara pålägget, typ en skiva skinka eller en skiva ost, gurka och tomat och sen lagt till egen chiapudding eller kokta ägg. Frukt får vi också på jobbet så det är bara att äta så mycket man orkar. Jag har upptäckt att bröd binder mycket vätska i min kropp och är det något jag lätt okynnesäter så är det bröd.
Jag tror att alla människor reagerar olika på olika slags kost, även om jag inte hållit mig till någon ”diet” som jag hittat på nätet. Ska man kalla det något så kanske lågkolhydratkost. Tagit lite av pasta, potatis, majs, ris, allt med mjöl. Inte processad mat, halvfabrikat, pizza, hamburgare, kakor, godis, chips, inte druckit öl eller annan alkohol. Ätit mycket frukt, grönsaker, fisk, ägg. Den stora skillnaden nu mot förut är att jag lagar mer mat hemma från råvaror och äter mer sällan ute och köper inte mikromat.
Jag har vissa frizoner. Blir jag bjuden på fika tackar jag inte nej men det gäller inte på jobbet för här är det fikabröd väldigt ofta. Jag är ett kakmonster i vanliga fall så jag har lagt in en spärr på att ta EN bit, EN kaka eller bara LITE inte tre tårtbitar som jag annars lätt får i mig.
Jag har även fredag kväll som frizon då jag tillåter EN öl och en liten skål med chips eller lite godis. Lördagar har varit min ätardag och det har synts i min viktlogg. Jag har vägt mig på morgonen och på kvällen. Jag loggar i Excel och kan lätt räkna ut medel för vecka, månad, få ut högsta, minsta vikt, trendkurvor mm.
Vad jag har lärt mig under detta halvåret gällande viktminskning. OBS! Detta funkar för mig. Alla är olika.
1. Det är inte farligt att vara hungrig. Att ständigt fylla på energi vid minsta lilla kurr i magen hjälper inte viktminskningen. Det är tyvärr nödvändigt att vara lite hungrig ibland. Vänta en timme med att äta efter första hungerkänslan.
2. Alla är olika. Testa olika. Tvärt emot vad andra säger så väger jag mig ofta. Morgon och kväll, alltid med samma förutsättningar dock. Jag får på så vis direkt feedback och full koll på vad som händer med kroppen beroende av vad jag stoppar i mig.
3. Jag har alltid med mig bra mellanmål så att jag inte lockas av att köpa nått onyttigt. Alltid frukt, hasselnötter eller sötmandel tillgängligt, kokta ägg eller en banan är bra att ha med i väskan.
4. Sömn. Sov mycket. Jag blir alltid hungrig vid 9-tiden på kvällen. Tricket är att gå och lägga sig innan hungern blir för stor. I värsta fall tar jag ett glas mjölk innan jag går och lägger mig.
5. Att inte vara för hård mot sig själv. Bjuder de på oemotståndliga pannkakor på jobbet så tar jag en. Bjuder en vän på godis, tar jag en bit. Att lägga in en ätardag i veckan har funkat bra för mig. Då vet jag att jag kan äta det jag varit så sugen på. När dagen äntligen kommer känns det kanske inte så viktigt ändå.
Nu då? Ja, jag ska försöka stabilisera mig på 74 kg och känna efter. Kanske ska jag upp eller ner lite till? Fast först ska jag gå och ta en fralla.