Mobilhållare

Mobilhållare
Tänkte införskaffa i en mobilhållare så jag kan ha telefonen på styret. Dock verkar det vara en djungel av hållare av varierande kvalitet och pris.
Tanken är att ha hållaren både på landsväg men även till viss del i skog, Så den bör sitta bra på styret och hålla telefonen i ett fast läge.
Priset känns inte speciellt viktigt. vill inte spara 200 spänn på en hållare för att sedan spräcka skärmen på telefonen istället..
Nån som har nåt bra tips?

Mobilhållare
Följer tråden med spänning. Skulle också vilja ha ett bra sätt att spänna fast mobilen så att man kan använda den för navigering. Sambon har en ramväska med plastficka ovanpå, funkar inte jättebra, plasten glänser konstigt.

Mobilhållare
Jag kör med en Zefal Z Console och är rätt nöjd med den. Det enda är att man får stänga av "automatisk ljusstyrka" i telefonen och höja ljuset manuellt innan, annars kan det vara svårt att se när det är soligt ute eftersom telefonen då sänker ljuset samtidigt som plasten bländar. Några OTB har det blivit men den klarar sig fint eftersom den sitter på överröret ;)
Brukar även ha en powerbank inkopplad i facket under.

Bilagor

• 3106025.jpg
    3106025.jpg
    11.9 KB · Besök: 252
Senast ändrad:
Mobilhållare
Har en RAM Mount på motorcykeln och skulle inte tveka att sätta den på cykeln heller. Inte snyggast kanske men sitter som berget även utan tillhörande "sele".

Mobilhållare
Ni föredrar toppröret alltså? I ficka med plast ovanpå ramväska? Då får man stänga av autolåset oxå va? Eller är Bike GPX såpass smart att den håller sig igång?

(Finns isf väldigt billiga ramväskor på Gekås, och säkert på Clas Ohlsson o. dyl. också.)

Mobilhållare
Jag har en sks som sitter med kardborre på en hållare som spänns runt styret, den har hoppat loss nån gång när "bajonetten" var vänd framåt och jag dundrade ner för en stenkista, men sen dess har jag vänt "bajonetten" bakåt. (Låter oförståeligt, men om man får tag på en sån hållare förstår man).

Jag slår av automatisk skärm styrka, automatisk vändning av skärm och ändrar till max-tid på tänd skärm då jag inte fått Trailforks att hålla skärmen tänd.

Mobilhållare
Jag kör med Quadlock på min FS. Helnöjd! Funkar utmärkt även när det är stökigt. Följde med både gummiband och buntband för att fästa. Än så länge har gummibanden räckt för att hålla den på plats. Känns stabilt. Har använt den en 5-6 rundor nu och inte haft några problem. Inte flyttat sig en mm. Inga vurpor än dock...

Vill man skydda den extra kan man skaffa ett överdrag till den. Tror dock det blir svårt att använda touchskärmen på ett precist sätt då.

Skalet skulle nog funka som vardagsskal om man vill också, och inte är allt för känslig för den extra tjocklek det medför.

Mobilhållare
Jag kör med ett SP connect micro stem mount på racern. Sedan har jag ett specifikt skal (extra skyddande, hård baksida, upphöjda kanter) till telefonen som jag byter till när jag ska cykla. På baksidan av skalet har jag klistrat fast andra delen av SP connect-fästet med medföljande 3M-tejp, så det är bara att vrida på plats. Extremt hållbart enligt mina erfarenheter, kör väldigt skumpiga cykelbanor osv. Sedan valfri app (Wahoo för min del, med synk till strava) och dra ner ljusstyrkan en aning för att spara lite batteri på längre turer. Denna kombo ger en extremt låg "profil" i kombination med min styrstam men det kan ju självklart variera. Har alla spacers under stammen. Den här lösningen lär upplevas som klumpigare om man har stammen längre ned osv.

Mobilhållare
RAM mount tycker jag är kanon.https://www.monteraallt.nu/rap-274-1-un7u Finns lösa fästen för styret så att målaren är enkel att flytta om man har flera cyklar.

Mobilhållare
SP connect har funkat strålande på 200, 300, 400 km brevet med Iphone 6S.
Moddade den lite så fick Galaxy A3 följa med i helgens 600 då den tål väta, samma fodral men extra hål för kamera

Funkar huuur bra som hellst. Har gjort hål i plastskyddet så laddkabeln funkar.
https://sp-connect.com/

Mobilhållare
Som föregående skribent kan jag gå i god för SP Connect också. Jag hade kanske inte haft min mobil på styret om jag var MTB-cyklist eller sådär, men nu när man kör asfalt och lite grus så sitter den stabilt och det känns säkert.

Lite pricy dock, precis som Quadlock (det är väl likvärdiga produkter tror jag?), men en snygg och smidig lösning med mobilen på styrstammen tycker jag.

2019-04-16_1.JPG

Mobilhållare
Håller med om ram. Det är stål och nylon, ingen plast, och ingen pryl på telefonen, bara en hållare. Men har inte testat nån annan så det här inlägget är mest för att bekräfta mitt eget val... ;-)
C-dale sa:
RAM mount tycker jag är kanon.https://www.monteraallt.nu/rap-274-1-un7u Finns lösa fästen för styret så att målaren är enkel att flytta om man har flera cyklar.

Mobilhållare
Letar även jag något till min P20 pro :) Skulle inte ha något emot att fästa den på ramen högst upp nedanför styret, men känner inte att en väska är sådär överdrivet nödvändigt ifall det finns någonting utan väska.

Annar så ser ju konceptet på styrstammen ovan inte så dumt ut!

Ska pendla långt i sommar och därmed kan mobilen komma till pass med karta :)

Sen förövrigt har jag funderat på, vad är skillnaden på en Android med strava och andra appar kontra en Garmin 1030 eller de mycket billigare budgetmodellerna? Känns ju som man hellre köper föregående generations Samsung för enstaka tusenlapp(ar) istället som har större skärm om den nu gör exakt samma jobb.

Mobilhållare
jingleyschmidt sa:
Som föregående skribent kan jag gå i god för SP Connect också. Jag hade kanske inte haft min mobil på styret om jag var MTB-cyklist eller sådär, men nu när man kör asfalt och lite grus så sitter den stabilt och det känns säkert.

Lite pricy dock, precis som Quadlock (det är väl likvärdiga produkter tror jag?), men en snygg och smidig lösning med mobilen på styrstammen tycker jag.

Jag har även regnskyddet på vilket gör att telefonen sitter hur bra som hellst

Mobilhållare
johan44 sa:
Håller med om ram. Det är stål och nylon, ingen plast..
...? Nylon är väl plast? Nylon är ett gammalt handelsnamn som betecknar en grupp syntetfibrer av polyamid, idag mer känt som Polyamid som betecknas PA6/PA66.
Förvisso en av de mer robusta plasterna, jämfört med PP, PC eller ABS som mycket lågprisprodukter är gjorda i men likväl en plast.

Mobilhållare
Tob14s sa:
Går att få till en ganska billig lösning genom att köpa följande adapter, lite Loctite och valfritt passade och stöttåligt mobilskal

Precis. Jag har gjort flera mobilhållare.
Jag har tagit ett helt vanligt hårt skal (brukar gå att hitta för bara några tior) och limmat fast den på något gammalt fäste till cykellyse, reflex eller liknande.
Ett skal har jag limmat fast på ett plåtbleck som jag har fäst i de främre skruvarna i styrstammen.
Blir snyggare, "slimmare" och som sagt billigare än köpeshållare.
Jag har egengjorda hållare på alla mina cyklar och de har funkat mycket bra. Även på brötiga stigar. Men det gäller att ha bra lim.

Mobilhållare
Precis. Jag har gjort flera mobilhållare.
Jag har tagit ett helt vanligt hårt skal (brukar gå att hitta för bara några tior) och limmat fast den på något gammalt fäste till cykellyse, reflex eller liknande.
Ett skal har jag limmat fast på ett plåtbleck som jag har fäst i de främre skruvarna i styrstammen.
Blir snyggare, "slimmare" och som sagt billigare än köpeshållare.
Jag har egengjorda hållare på alla mina cyklar och de har funkat mycket bra. Även på brötiga stigar. Men det gäller att ha bra lim.
Tack för tipset! Sparade mig precis flera hundralappar. Du har inte haft några incidenter sedan dess?

På vilket sätt skulle vibrationer vara problematiskt för mobilen?

Mobilhållare
I moderna telefoner där kameralinsen flyttas fram och tillbaka för fokusering, så kan linsupphängningen skramla itu. I en gammal dumfån med fast fokus är det inget problem.
Intressant, då får eventuellt min gamla Samsung S7 tjänstgöra som cykeldator/GPS istället. Behöver bara hitta en rimlig lösning för att få mobildata utan att behöva betala fast månadskostnad.

Mobilhållare
Tack för tipset! Sparade mig precis flera hundralappar. Du har inte haft några incidenter sedan dess?
En incident jag råkat ut för var att ett av de hårda skalen (köpt från wish) hade tydligen ett lager med färg (eller nått) på plasten som släppte. Trots att jag slipade lite innan jag limmade dit fästet.
Men jag hade tur, efter att ha kört nerför en brötig stig och kommit ut på en väg, skulle jag knappa på telefonen och fick den då i handen ?
Limmade dit den igen när jag kom hem och har inte haft några mer problem med den. (har i och för sig inte cyklat så mycket på den cykeln med den hållaren) Mina andra hållare har jag inte haft några incidenter med.

Mobilhållare
Quadlock har funkat utmärkt för mig. Har kört fästet klistrat direkt på mobilen (utan skal) och "Out Front Mount PRO". Snyggt och stabilt på min lvg-hoj.

Mobilhållare

Visa bilaga 381746

Använder fortfarande SP Connect, även på min MTB. DOCK så har den en tendens att rotera lite i sitt fäste vid häftiga och plötsliga rörelser (t.ex skogscykling), vilket skulle kunna göra att telefonen ramlar av. Det är ju inte helt optimalt, så därför vet jag inte om jag vågar rekommendera SP Connect längre.

Tillbaka
Topp